Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Har du kikat på Nobel? Han kan både hoppa och röra sig och har dessutom ett väldigt bra temperament. Jag kan annars rekommendera Aerline H, Cairo (tyvärr inte gröna papper), Qalle och ja.. det finns faktiskt många hopphingstar som även kan röra sig.
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Eller Chirlon?
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

delvis kl

Lägger till ett förslag på hopphingst med bra gång som jag gillar, det är Cartier.

Sedan hoppar ju Sandakan bra, men där kan man kanske reservera sig lite mot temperamentet:angel:.

sedan måste jag bara berätta om en iaktagelse jag gjorde på Falsterbo när jag tittade på två prisutelningar. Den första var 1.40 klassen där Peter Eriksson vann med Jaguar Mail. Jaguaren stod bara där helt stenkcool medans folk skrek och visslade och klappade i händerna. Galopperade sedan ett mkt kontrollerat ärevarv.

Sedan såg jag prisutelningen på lagtävlingen i dressyr. Där blir en häst inledd i longerlina. Flera har svårt att stå still. Ärevarvet går för flertalet i "balanstrav" . Många ryttare hänger i stången på hästar som formligen stormar mot utgången.
Då kan jag ju säga att ljudnivån var inte i närheten av hur den var på hoppningens prisutelning.

Många dressyrhästar såg ut som om ögonen skulle ploppa ut ur huvudet. Vid hopphästarnas prisutelning var det 1 häst som hade lite svårt att still....
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

delvis kl

Lägger till ett förslag på hopphingst med bra gång som jag gillar, det är Cartier.

Sedan hoppar ju Sandakan bra, men där kan man kanske reservera sig lite mot temperamentet:angel:.

Sandakan kan jag inte säga så mycket om mer än dom som jag pratat med som fått föl efter honom inte kan annat än hålla med om att det är mycket temperament i fölen, än så länge inget negativt men det är att bita i.

Cartier är en som jag faktiskt funderat på att använda till mitt dressyrsto har sett ett par föl efter honom i år, som både rör sig och har en enorm utstrålning men det är en hel del nerv i allihop.

sedan måste jag bara berätta om en iaktagelse jag gjorde på Falsterbo när jag tittade på två prisutelningar. Den första var 1.40 klassen där Peter Eriksson vann med Jaguar Mail. Jaguaren stod bara där helt stenkcool medans folk skrek och visslade och klappade i händerna. Galopperade sedan ett mkt kontrollerat ärevarv.

Sedan såg jag prisutelningen på lagtävlingen i dressyr. Där blir en häst inledd i longerlina. Flera har svårt att stå still. Ärevarvet går för flertalet i "balanstrav" . Många ryttare hänger i stången på hästar som formligen stormar mot utgången.
Då kan jag ju säga att ljudnivån var inte i närheten av hur den var på hoppningens prisutelning.

Många dressyrhästar såg ut som om ögonen skulle ploppa ut ur huvudet. Vid hopphästarnas prisutelning var det 1 häst som hade lite svårt att still....

Tror det är lite så att det finns en gammal tradition att det ska vara lugnt och tyst på en dressyrbana och det blir aldrig rutin för dressyrhästarna på samma sätt som för hopphästarna där det är full rull på publiken redan från lätt klass vid prisutdelningen, är ju inte ens överallt det är livat vid svår klass prisutdelningarna.

/Camilla
 

Liknande trådar

Avel Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: HMQ
·
Avel Jag drömmer om att betäcka med en multitalang, och det finns ju några hingstar som är dressyrstammade som hoppar kanske 8/9, och det...
2
Svar
32
· Visningar
2 928
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp