Bukefalos 28 år!

Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Looping 876
1:a hopp 2:a dressyrhingst vid BP i Herning. Lämnat 7 D-diplom och 6 H-diplom. Årets resultat inte medräknat.

Looping nedärver bra psyke och ridbarhet, suverän galopp med superbalans och mekanik.

Looping är helt klart en undervärderad hingst. Men man bör ej betäcka ston av "äldre modell" då han inte han räknas som en förädlare. Det är stor skillnad på hans avkommor i Danmark där stomaterialet var av den lättare typen.

Håller med om att Looping ger trevliga och ridbara avkommor. Har varit fodervärd åt ett sto e. Looping-Maraton-Lansiär och hon var mycket trevlig att ha att göra med. Dock inte så ädel eftersom hennes mamma är av den äldre typen av häst. Hon blev dock mer högställd än sin mor.
Jag hade henne när hon var mellan 4 och 5½ år och tog ett föl på henne. Hon gick även kvalitets hos mig med 7/8 på hoppning (mindre bra på gångarterna) Sen gick hon tillbaka till sin ägare och har tävlats endel i lätta klasser hoppning. Har varit lite sent utvecklad, men börjar nu komma fint även gångartsmässigt.
Lägger in en bild på henne.

 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Jag vill tacka för en intressant diskussion! Jag vet fortfarande inte så mycket om hur mycket bättre hoppavkomma jag kan förvänta mig av en välstammad hopphingst som på bruksprovet inte hade helt övertygande siffror jfr m dressyrhingsten som hade bättre poäng. Eller är det så att jag felaktigt sätter in Napoleon i facket dressyrhingst? Bernstein och Nactus hoppade bra på Bruks vill jag minnas, Zephyr har lämnat några hoppdiplom, och Ravell hoppade bra på bruks. Bellini är en annan hingst som jag tänker som dressyrhingst, fast han egentligen, enligt bruks och avkommor, mer kunde klassas som en multitalang.

Och.. jag är fullt medveten om att ryttaren gör en mycket stor del av hästen. :)
Ulrika
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Looping 876
1:a hopp 2:a dressyrhingst vid BP i Herning. Lämnat 7 D-diplom och 6 H-diplom. Årets resultat inte medräknat.

Looping nedärver bra psyke och ridbarhet, suverän galopp med superbalans och mekanik.

Looping är helt klart en undervärderad hingst. Men man bör ej betäcka ston av "äldre modell" då han inte han räknas som en förädlare. Det är stor skillnad på hans avkommor i Danmark där stomaterialet var av den lättare typen.

Jag frågade inte specifikt utan mer generellt. Looping fick ju inte så superbra poäng i Sverige och det kan ju göra att folk drar sig lite. Men jag har hört månhga som är nöjda med de avkommorna. :)
Ulrika
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Så om det är en hopphingst som fått bättre poäng på steget kan man anta att de lagt krut på att visa ett bra steg på honom (för att "garanterat" få igenom honom?), och därför har han tappat lite i hoppningen?
Ulrika
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Jag har också en buse efter Majimen :) Visst är han väl förhärlig? :)
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Nactus är ju en typisk allroundhingst.
Hoppsto till honom blir hoppavkomma, dressyrsto till honom blir dressyravkomma.
Har själv två livs levande bevis på det i stallet:D
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Jag tjatar väl på som vanligt om den De la Gardie-avkomman jag känner till...
"De la Chique
Yngsta diplomstoet i gänget är en dotter till stoet Caritza, De la Chique som är född 2000 efter De la Gardie. Mycket utstrålning och fina gångarter. Som föl fick hon siffrorna 8-8-7-9-7-7. Idag visar hon fortfarande en glänsande skritt men visar även både takt och balans i sin trav. Detta kan bli något riktigt trevligt! Av drygt 860 visade 3-åringar kvalade hon till 3-årschampionatet på Flyinge i oktober samt gick till semifinalen i Riksutställningen för 3-åriga ston som en av de 15 bästa gångartsstona i Sverige med gångarterna 9-8-8!

Nu har Della flyttat till Holland sedan Pia-Christina Alaviitala gått in som delägare i hästen. Della rids och tränas nu av Pia och hennes sambo, den holländske Grand Prixryttaren Patrick Jurriens. Under 2005 så kvalade hon till Unghäst-VM för Sverige men blev tyvärr inte uttagen. Istället tävlade hon i Breeders Trophy på Flyinge med den äran och slutade på 15:e plats av över 145 5-åringar. Endast ett par veckor senare vann Della en kvaltävling till Holländska mästerskapen."

Hon tävlas i hoppning i Holland.
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Jag skulle inte stirra mig blind på siffrorna utan snarare kollat på avkommorna. En del dressyrhingstar får tex höga poäng i hoppning men man ser aldrig deras avkommor på hoppbanorna. Och så tvärtom, Mynta fick visst 4:or på hoppning på treårstestet...
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Men där är ju frågan om han är dressyrstammad.. Vilket jag alltid har inbillat mig i min lilla värld, men Napoleon har ju lämnat flera hästar som faktiskt kan hoppa. Guvernör har jag ingen koll alls på.
Ulrika
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Jo men man får ju gissa att de flesta som kommer med sina ston till en dressyrhingst har ett sto som är mest ämnat för dressyr, och avkomman kommer sannolikt att tävlas i dressyr.. Eller är jag helt ute och cyklar?
Ulrika
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Guvernör var en hopphingst har jag för mig iaf.

Briar är väl också ett bra exempel på en hingst som lämnar avkommor i både hopp och dressyr, har dock ingen koll på vad han själv hade för hoppoäng på sitt bruksprov, men har för mig att de inte var helt värdelösa.
Sen är ju Briar e.Magini som själv tävlade hoppning.
Lite roligt då att Briar tävlar dressyr då.
Lite samma sak med Nostradamus, han har dressyrstam, men tävlar hoppning.
Så man vet nog aldrig riktigt vad som slår igenom...:smirk:
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Det kanske är en förklaring men jag tror också att själva poängen ibland kan vara missvisande. Det är inte så lätt att bedöma hur en unghäst kommer att utvecklas. Det finns ju också många hästar som löshoppar bra men som inte funkar på tävlingsbanan.
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Ja men visst är det lätt detta med avel? Jag vill ha:
1 - En mentor!!!
2 - Bättre ekonomí!
3 - En bok som heter "Hästuppfödning för Dummies" (Vem skriver den?)

Ulrika
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Avel Tanken har väckts att kanske lägga en hopphingst på ena stoet något år för att få fram en multitalang mot hoppning. Stoet hoppar själv...
2
Svar
25
· Visningar
3 923
Senast: Långnos
·
Avel Är det någon som vet vad denna hingst nedärver? Ska betäcka ett av mina ston nu( henne första föl), som är efter en dressyrhingst som...
Svar
3
· Visningar
1 668
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 844
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp