Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Haha, jag kan skicka över den när jag har sammanställt den - den är "hemmagjord"... ;)

Förresten är jag kär i Rosevelt!
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Jättegärna!
Jag älskar han med, ser verkligen fram emot att se honom på hingstvisningen :d! Ska försöka fota o filma.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Rosevelt tror jag är ett utmärkt val !

Han är en av de hingstar som verkligen varit en riktig WOW hingst på bruksprovet (det är sannerligen inte såna varje år)
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Ja känns bra, och dessutom så ska detta vara hans sista år i Sverige enligt JB på Tullstorps hemsida - vill verkligen inte missa en så bra hingst!

*kl*
Mätte Lilja idag - och hon har verkligen växt sen vi mätte henne tidigare i vintras (tror det var i december - runt årsskiftet)! Då var hon drygt 160 - idag mätte vi henne till 165! (167 enligt mätpinnen, men ej helt korrekt och ligger ca 2cm+). Hennes mamma var vid denna ålder 158 (165 idag) och mormodern var 166 på 3-årstestet (170 idag). Och hon ser fortfarande ofärdig ut i kroppen, så möjligheten för att bli drygt 170 är inte så liten :D
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Nu har man fått börja överväga en plan B här till Lilja... Hon tog sig nämligen inte på första gången med Rosevelt, nu har hon varit där en gång till, men visst är man nervös för om det verkligen kommer ha tagit sig. Enligt vet lever hans sperma bara i lite drygt ett dygn...
Förra gången släppte Lilja ett ägg till efter att hon kommit hem, därför klarade det sig inte. Denna gången ska livmodern ha slutit sig, men hon stod likväl och kissade idag (hämtade hem igår). *suck* Är väl smått inställd på att det inte blir ngn bebis där. Isåfall måste vi välja en annan av Tullstorps hingstar nästa gång, vågar inte chansa en gång till.

Står mest och väljer mellan Santiago och Okeanos.
Santiago för hans rörelser, bakben, samlingsförmåga, ridbarhet, stam...
Okeanos för hans prestationer, bror till Briar, verkar ha bra ridbarhet. Ogillar hans bakbensaktivitet, men det verkar inte vara ngt han förärver, tvärtom?(liksom Briar).
Har lyckligtvis lite tid tills hon ska kollas, men tiden har en tendens att rinna iväg när man inte förväntar sig det...
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Jag hade nog kollat lite med stationen om vilka hingstar som har riktigt bra kvalité på simmarna. De jag vet har bra kavlité är Faustinus och Damino SD. Eftersom de är lite av mina favoriter (duh..:p) så har jag haft lite koll på dom:). Men det verkar ju inte som om min tar sig med Damino för det...
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Jo, såklart får man kolla så de har bra kvalite :p. Men vi tänker inte slänga en massa pengar i sjön genom att byta till en hingst utanför Tullstorps hingstprogram :angel:, utan det måste vara en där så vi får fortsatt användning av pengarna vi betalt till stationen och vår rabatt :bump:.

Flashdancer är det Tip Top bakom (samt Donnerhall via Don Romantic), skulle bli väldigt mkt linjeavel.
Briar är för dyr.
Chirlon - Lilja har redan både Ceylon, Utrillo och Jovial i stammen - Jovial hela 3 gånger dessutom!
Biggles - passar inte, samt har Maraton, liksom Lilja.
Hohenstaufen - Bra stam, riktigt bra skritt, men ogillar skarpt hans bakben i både trav o galopp.
JJ RayBan - Vet inte riktigt, har inte fastnat för honom, gillar annars hans stam.

Santiago o Okeanos skrev jag i förra inlägget... :p
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Attans, missade att det skulle vara Tullstorp-hingst:p. Jag gillar Santiago, men Okeanos är jag allt kär i!! Supersnygg och med bättre gång och typ än Briar.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Svårt val.....Hoppas att det tar sig med Roosevelt som är en personlig favorit. Annars gillar jag ju Flemmingh som finns i Santiago och hade nog svarat Santiago i början av säsongen, men efter att ha sett Okeanos på Strömsholm så vette katten vem jag skulle välja av dessa två :love: :

Okeanos (är så avundsjuk på JB:s sits, tog inte ett kort där han satt som en vanlig dödlig :D)







Själv har jag seminerat med Flashdancer i Tullstorps program, men han är ju för nära släkt med din pärla.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Mia och Fiorano: Då står det 1-1 nu till S och O :angel:. Tack för era åsikter!


Retzina: Mm, hoppas också på Rosevelt, är kär i den hästen!
Va läcker Okeanos är där :love:. När vi började diskutera plan B så lutade det väl lite åt Okeanos först, men sen såg jag en film från årets hingstvisning på honom där hans bakbensaktivitet var under all kritik, så stel o rak samtidigt som han vevade på fram. Har dock sett honom bättre tidigare.
Hoppas kanske hitta ngn annan film på honom och gärna höra om hans avkommor! :bump:

Ja, tyvärr blir det för nära släkt på Lilja med både Donnerhall och Tip Top så nära.
(upptäckte även att hon har Utrillo x 2 redan angående Chirlon ovan)
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Till Okeanos bakbens försvar vill jag bara säga att det är ju lite så ryttaren rider sina hästar.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

De där bilder gläder att se !

Hjälmen är på och knappt nånting i händerna - ingetdera är så vanligt på nivån !

Särskilt bild två - uppförsbacke (ja lite lutar bakrunden också) och i princip hängande tyglar - me likes !

Okeanos är verkigen en fin hingst tycker jag. Nån som vet ngt om hans hoppning ?
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Särskilt bild två - uppförsbacke (ja lite lutar bakrunden också) och i princip hängande tyglar - me likes !

Jag tycker det ser ut som om han bromsar för kraftigt med sätet och att hästen släpper bett, bakben och tappar bjudning... :o Kraften ska ju komma bakifrån och stöd på bettet är nödvändigt om ryggen ska engageras.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

De där bilder gläder att se !

Hjälmen är på och knappt nånting i händerna - ingetdera är så vanligt på nivån !

Särskilt bild två - uppförsbacke (ja lite lutar bakrunden också) och i princip hängande tyglar - me likes !

Okeanos är verkigen en fin hingst tycker jag. Nån som vet ngt om hans hoppning ?

Hoppningen ska väl vara bättre än gångarterna på både Briar och Okeanos.

Okeanos ser otroligt fin ut på bilderna, men jag tycker att det inte är så mycket bakbensaktivitet när man ser honom live, men det kan kanske ha ändrat sig. Annars en tjusig hingst! Vad jag hört ska avkommor röra sig bättre än han själv, men jag har inte sett själv.
Roosevelt gillar jag mycket, hoppas att det blir många fina föl e.honom innan han försvinner!

/U
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Har dock sett en helbror till Briar (valack, en "fulare kopia" skulle man kunna beskriva den :p ) och den har exakt likadana raka bakben som B och O - men med en helt annan ryttare på ryggen.
Imponerande är då att avkommorna till B generellt verkar ha fått så mkt bättre! Är därför nyfiken på hur O:'s är :bump:
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Är det absolut ingen ide att försöka en gång till med Roosevelt ?

3 dje gången gillt . Han är värd den chansen och sen torde du väll ha möjlighet att byta hingst och hinna seminera en gång till ?

Mitt sto blev dräktig på första försöket med Roosvelt förra året och fick iår ett litet svart stoföl med bläs och 3 vita strumpor e Roosevelt -De Niro-Master :love:

Jag håller tummarna för dig ,vilket beslut du än tar med hingst att du får en fölis nästa år ...

Mvh Mia
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Har dock sett en helbror till Briar (valack, en "fulare kopia" skulle man kunna beskriva den :p ) och den har exakt likadana raka bakben som B och O - men med en helt annan ryttare på ryggen.
Imponerande är då att avkommorna till B generellt verkar ha fått så mkt bättre! Är därför nyfiken på hur O:'s är :bump:

Kan vara att man förhoppningsvis INTE tar ett sto med dålig bakbensaktivitet till Briar, kollar man stammen på honom så vet jag faktiskt inte vart rörelsemönstret kommer ifrån. Magini och Maraton hade det iallafall inte.
Krocket har jag ingen aning om hur han såg ut när han rörde sig, men har för mig att Kaliber rörde sig mycket bra.
Illum vet jag inte mycket om faktiskt..
Gaspari har jag inte heller sett röra sig.. Någon som kan mer?
Vilka siffror fick Okeanos i Tyskland förresten?

Som jag känner det nu skulle jag nog våga lägga både Okeanos och Briar på ett sto med bra bakbensmekanik. Briar har ju visat en fantastisk hållbarhet och det tycker jag är en trevlig egenskap. Jag skulle gärna åka och titta på en Briar eller Okeanosavkomma om jag var i köparetagen, det tilltalar mig verkligen att de är så multi
/U
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp