Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Bara för att virra till det :-)

Har du tittat på Falsterbo ? I mina ögon en mycket fin hingst. (e. Fidermark alltså Florestan blod)
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Okej, då får det funderas vidare på honom då, för mkt mer nerver behövs troligen inte, men trycket vill man ändå ha.
Stedinger är jag tyvärr inte imponerad av, för låst i bogarna det jag har sett, även träffa en avkomma (dock endast en ska tiläggas) och sett dagligen under längre tid, mkt trevlig individ, ridbar o lik sin far, men låsta bogar i alla gångarter.

Ser nu att jag glömde skriva med Quaterback i listan, han är absolut intressant!
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Nej har jag inte =), bara hört hans namn otaliga gånger men tror inte jag har sett honom. Var kan man hitta info om honom?
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Sandro Hit-hästarna är väldigt kapabla och rör sig fint, det är därför man avlar på dem! Jag kanske är lite räddharig, men jag skulle inte lägga på sandro hit-blod och jag inte explicit ville ha mer nerv och känslighet hos avkommorna. Inte om jag tänkte att någon annan än ett proffs skulle kunna rida hästen. Men det kanske är tanken iofs? Stedinger är väl annars sista skriket i den hingstlinjen, vad jag har hört.

Annars kanske Quaterback vore ngt i alla fall? Där har du ju samma fantastiska möderne som Samba Hit, men med en annan hingstlinje.

Kostolany är fin, men kanske lite gammal? Nu vet jag inte hur fertiliteten är, men det känns lite vanskligt med en 25-årig hingst på importsemin, skulle jag tycka iaf. Men du kanske menade hela hingstlinjen? Då finns ju t ex Zardin Firfod också, trevlig stam på honom tycker jag.

Själv är jag en sucker för trakehner, men det är ju en smaksak. Gillar framförallt den lätta, eleganta traven som t ex Imperio har. Le Rouge är en annan yngre hingst som bevisat sig både på tävlingsbanan och i avelsboxen, och verkar vara på kommande.

Men kan du tänka dig importsemin, eller vill du hålla dig till hingstar som finns i landet?
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Samba Hit har jag sett på video och har även sett hans helsyster Poetin (som ju tyvärr är död). Samba Hit är sådär, Poeting var gudomlig. Har inte hört ngt om hans nedärvning varken positivt eller negativt, men finns andra Sandro Hit hingstar som ger mycket bättre, t.ex. Sir Donnerhall. Vad jag inte gillar med de "typiska" Sandro Hitarna är att de har lite långa bakben och svårt att komma under sig, även halsen är sådär - lite kort och grov. Dessutom är Sandro Hit inte precis känd för att nedärva fantastisk skritt... ;):) Quaterback kan vara ett alternativ, precis som Mabuse skriver.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Vet inte alls vem han är, han nämndes tidigare i tråden utan närmare specifikation utöver att han använts en del i Tyskland med bra resultat? Låter i äldsta laget ja.
I året så kommer vi troligen hålla inom landet (eftersom det är första gången och det kan bli rätt dyrt med importsperma ifall det inte tar sig direkt), men eftersom hon kommer bli avelssto på heltid så funderar jag redan på intressanta hingstar för framtiden, alternativt deras blodslinjer, och då är importsperma inget hinder.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Belamour, Helt klart! :)
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Vet inte alls vem han är, han nämndes tidigare i tråden utan närmare specifikation utöver att han använts en del i Tyskland med bra resultat? Låter i äldsta laget ja.
I året så kommer vi troligen hålla inom landet (eftersom det är första gången och det kan bli rätt dyrt med importsperma ifall det inte tar sig direkt), men eftersom hon kommer bli avelssto på heltid så funderar jag redan på intressanta hingstar för framtiden, alternativt deras blodslinjer, och då är importsperma inget hinder.

Han är en stämpelhingst som lämnat Gribaldi, Silvermoon, med flera. De två yngre är bättre alternativ. Michelangelo är dessvärre inte i avel längre. Jag håller också med Mabuse om att hålla ögonen öppna för Imperio och Le Rouge i framtiden. Den förste har lite långa bakben, ser nästan överbyggd ut, men rör sig helt sensationellt lösgjort och bra. Otroligt flott modell, dessutom. Le Rouge hade grand slam vid hingstpremieringen i höstas.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Okej, skritten är kinkigt... :angel: Alltid ngt jag oroar mig för (Forsythia har stor trygg skritt, men Frida har stor "inte så trygg skritt...", lätt pass, därför blivit ngt som blivit lite mer prioriterat när vi kikar på hingst). Hittade nyligen en film på Samba Hit, kan tyvärr hålla med dig.
Sir Donnerhall har jag förträngt, dock minns jag att en vän visat film från UnghästVM eller annan stor tävling på honom där man såg att hans trav verkade framriden? Vi diskuterade honom en del, tror jag lägger honom lite åt sidan så länge, skulle vilja se en del avkommor först.
Bakbenen vill jag inte kompromissa med, de ska vara bra hingsten, tyvär inte så bra som jag velat på SH, så det får så vara.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Samba Hit har jag sett på video och har även sett hans helsyster Poetin (som ju tyvärr är död). Samba Hit är sådär, Poeting var gudomlig. Har inte hört ngt om hans nedärvning varken positivt eller negativt, men finns andra Sandro Hit hingstar som ger mycket bättre, t.ex. Sir Donnerhall. Vad jag inte gillar med de "typiska" Sandro Hitarna är att de har lite långa bakben och svårt att komma under sig, även halsen är sådär - lite kort och grov. Dessutom är Sandro Hit inte precis känd för att nedärva fantastisk skritt... ;):) Quaterback kan vara ett alternativ, precis som Mabuse skriver.

Det blir lite för nära med Sir Donnherall på ett sto ue. Don Primero, kanske?
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Jadå, jag bara jämförde Samba Hit och SD. Tror inte att SD skulle passa så bra som flera andra nämda hingstar i denna tråd.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Jag märker att jag kan ingenting om Trakhenarehingstarna, så ni får hemskt gärna förtälja mer om ni tror att de kan vara ngt för Lilja! Kostolany har lämnat bra då minst sagt om han är far till Gribaldi och farfar till BH Matine(jag e svag för Matine...)! Har en nära vän som är väldigt kär i Trakhenare så det är intressant att höra mer om de.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Trakehnerhingstarna är på stor frammarsch i Tyskland. Framförallt hannoveranerförbundet har ju låst sig rätt rejält i sina stammar och har svårt att hitta hingstar. Ett Florestan - Donnerhall - Lauries Crusadorxx- Weltmeyer - Bolero-sto har man ju lite svårt med hingstval till om man säger så. ;)

Samtidigt är det svårt att hitta fullblod som passar i aveln, så trakehnern som förädlare med sina lätta gångarter passar väldigt bra i de stora förbunden.

Hohenstein och hans söner är väl de som mest satt sina spår än så länge, men även unga trakehnerhingstarna från andra linjer betäcker väldigt mycket i Tyskland nu.

Det var bra artiklar om trekehner-avel i Ridsport för inte så längesen!
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Ett tillägg - ett sto från samma möderne som ditt är dräktigt med trakehner-hingst och fölar i vår! Ska bli mycket spännande att se den avkomman!
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Ang. trakehnare så hoppas jag att den som är anmäld till årets bruksprov är helt fantastisk! E Kostolany - Munchhausen, och då kan du ju hålla dig inom landets gränser och ändå få tillgång till väldigt bra blod.

Ska fundera vidare på hingstval till ditt sto som ju är riktigt trevligt stammad.

Noa
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Okej, ja blir knivigt :p.
Får se om jag hittar de artiklarna (sitter dock och skriver på min hemtenta, så kanske inte hinner läsa än på ett par dagar... Blir ordning och reda igen när tentan är klar :D )

Ja det ska bli intressant att se den fölungen!
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Håller tummarna tillsammans med dig!
Tack så mkt =)
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Nej, Belamour känns inte aktuellt tyvärr. När han fått lite avkommor och visat framfötterna kan man kika på han igen.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Ett litet annorlunda tips är Quattro B. Han finns tillgänglig via semin och har bland annat lämnat Quando Quando. Multitalang som rör sig toppen själv. Lycka till med ditt fina sto.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Jag märker att jag kan ingenting om Trakhenarehingstarna, så ni får hemskt gärna förtälja mer om ni tror att de kan vara ngt för Lilja! Kostolany har lämnat bra då minst sagt om han är far till Gribaldi och farfar till BH Matine(jag e svag för Matine...)! Har en nära vän som är väldigt kär i Trakhenare så det är intressant att höra mer om de.

Tre av landets bästa unghästar just nu är e. trak, men från samma hingstlinje. Scharmeur e. Schwadroneur, Yantuge e. Hertug, Daphna e Hertug. Alla tre deltog i unghäst-vm där renrasige Imperio slutade som reservsegrare. :bow: Bruksprovssegraren Hohenstaufen är e. Hohenstein. 3-årssegraren My Princess har också trakehnerblod genom His Highness (e. Hohenstein).

Jag tycker att det kan vara ett alternativ till ditt sto då avkomman kan få lite längre linjer och längre ben. Om hon är korrekt och rör sig för 8.or eller 9.or skulle jag absolut överväga det, särskilt om du planerar att ha henne i avelsboxen fler säsonger och hinner pröva en del.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp