Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
om ryttaren sitter som gårdagens äggskal.
Visst är det så. På klubbtävlingar är domarna "snälla", väldigt ofta icke utbildade domare och därför kan de ofta inte heller ge en rättvis bedömning.
Det tycker jag är jättebra. Inte att du fick tvåa förstås... :smirk: Men det är bra när hela skalan används... Har dock erfarenheten av att detta är ganska ovanligt... Sen ska jag också säga att jag tycker att en del domare är allt för snälla... Jag har varit med om domare som dömer jättesnällt på en klubbdressyr och ekipaget går vidare och startar en lokal dressyr i tron att de är jättebra på att rida LC programmet och får sedan ett hårt slag i magen när de får bedömningen... Det är ju nästan till att luras..![]()
Måste det inte vara utbildade domare på en klubbdressyr???![]()
På tal om det sista inlägget: Visst är väl lätta klasser till för att öva på att tävla?? Iaf till stor del... Och för unghästar såklart... Så är det kanske dags att sänka kraven något... Håller även med om att det inte ska vara några fantasipoäng, alltså att ekipaget får skyhöga poäng för en medioker ritt. En annan fråga som jag tycker är värd att diskutera är hur mycket fokus som läggs på ryttarens sits?? Har sett många ekipage där hästen rör sig mycket trevlig och därför har ritten belönats med höga poäng trots att ryttaren har haft en rent ut sagt fruktansvärd sits...
Håller naturligtvis med om att en tia måste var "utmärkt" men den verkar vara omöjlig att nå... Och det är inte det som gör mig mest fundersam utan det är att det till och med verkar vara omöjligt att få en nia eller åtta... Jag vill absolut inte att kvalitén på ritterna ska bli sämre, det är inte det jag säger. Det jag undrar över är om man inte vågar sätta 10:an (eller nian eller åttan)???
Gud ja, på den senaste tävlingen jag var på (LC:2) var det många många äldre damer som rider som riktiga krattor. De hade glapp i tygeln, puckelrygg, uppdragna skänklar, skänklarna för långt bak m.m. men en av hästarna var en avkomma från Briar och gick som en klocka trots det usla ryttaren (de andra var också avkommor från fina hästar, minns dock inte vilka) och fick därmed höga poäng. Jag tycker att det är lite dåligt, det är ju trots allt ekipaget som ska bedömas inte endast hästen/ryttaren för sig. Samtidigt så utför hästen det den ska så det måste den få rättvisa poäng för, men jag måste erkänna att det känns frustrerande att se de tanterna lulla runt och få skyhöga poäng medan man själv sliter som ett djur och får mediokra betyg![]()
Gud ja, på den senaste tävlingen jag var på (LC:2) var det många många äldre damer som rider som riktiga krattor. De hade glapp i tygeln, puckelrygg, uppdragna skänklar, skänklarna för långt bak m.m. men en av hästarna var en avkomma från Briar och gick som en klocka trots det usla ryttaren (de andra var också avkommor från fina hästar, minns dock inte vilka) och fick därmed höga poäng. Jag tycker att det är lite dåligt, det är ju trots allt ekipaget som ska bedömas inte endast hästen/ryttaren för sig. Samtidigt så utför hästen det den ska så det måste den få rättvisa poäng för, men jag måste erkänna att det känns frustrerande att se de tanterna lulla runt och få skyhöga poäng medan man själv sliter som ett djur och får mediokra betyg![]()
Det tycker jag är jättebra. Inte att du fick tvåa förstås... :smirk: Men det är bra när hela skalan används... Har dock erfarenheten av att detta är ganska ovanligt... Sen ska jag också säga att jag tycker att en del domare är allt för snälla... Jag har varit med om domare som dömer jättesnällt på en klubbdressyr och ekipaget går vidare och startar en lokal dressyr i tron att de är jättebra på att rida LC programmet och får sedan ett hårt slag i magen när de får bedömningen... Det är ju nästan till att luras..![]()
Jag har upplevt det precis tvärtom. När min dotter tävlade sin b-ponny som från början inte var så tekniskt duktig, i LC-LB fick hon väldigt bra betalt för sin goda ridning och nogranna vägar. Däremot var det i början svårare i LA-programmen då vår ponny till att börja med hade svårt för sidvärtes rörelser.
Men du..i en annan tråd skriver du att du blir nervös, slarvar med vägarna och rider "nonchalant" när du tävlar..du tror inte det kan ha med saken att göra att poängen blir medioker? Dessutom skriver du att du "sliter som ett djur" när du tävlar..i dressyr ska det se lätt och enkelt ut, att slita som ett djur påverkar också poängen. Nä glöm bort de där tanterna, reta inte upp dig utan ta tag i det som kan få upp poängen på din egen ridning så kan tanterna lulla runt bäst de vill.![]()
Jag vet inte om du uppfattade min ironi i mitt inlägg, för självklart menade jag inte allt jag skrev bokstavligt. Det jag syftade på var att många av dessa äldre damer köper dressyrhästar som kan utföra programmen utan hjälp av ryttaren och få över medelbetyg trots att de själva inte bidrar med något. Samtidigt som flera ryttare (däribland jag) som får jobba med sina hästar för att de ska kunna gå skapligt, och anledningen till att de går som de går är ju pga. ryttaren, att ryttaren kan plocka fram det i hästen till skillnad från dessa tanter som inte behöver göra något. Förstår du vad jag vill ha fram? Jag menar inte att jag ska få högre betyg än vad jag får för det tycker jag inte att jag gjort mig förtjänt av under dessa två tävlingar jag ställt upp i hela mitt liv, men jämför ryttare som är i min sits mot de tanterna så är det ganska uppenbart om vem som egentligen bör får högst poäng.
Hoppas du förstod och att det inte blir några fler missförstånd![]()