Dressyrryttarvård

Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro? Nej, jag behandlas inte alls men skulle väldigt gärna vilja göra det.

*Får er häst regelbunden behandling? Inte längre. Hon fick förut då det behövdes för att få bort alla hennes låsningar och spänningar men numera kommer det bli efter behov.

*Tränar du något annat bredvid ridsporten? Nej, skulle behövas då jag känner mig lite svag i magmusklerna så de ska tränas upp.

*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling? ---
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?
Endast om jag behöver pga av skada.
*Får er häst regelbunden behandling?
Ja, massage och stretch av utbildad massör.
*Tränar du något annat bredvid ridsporten?
Poweryoga, pilates, cyklar och springer.
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?
Både yoga och pilates har stärkt rygg och mage och min sits har förbättrats. Även kroppskontrollen och balansen har blivit bättre. Har tränat det över ett år.
Kan inte märka skillnad i ridningen av att hästen får massage, men det är mycket avkopplande för honom då han ibland nästan sover!
 
Sv: Dressyrryttarvård

Jag försöker få så regelbunden behandling som möjligt. Märker enorm skillnad på hästarna om jag blir lite stel eller sned.
Förra hösten skadade jag ett knä, med snedhet i ryggen som följd eftersom jag haltade, som jag dock inte gjorde något åt just då eftersom det kom smygande. Ramlade sedan av en häst i vintras och sträckte höftböjarna, stukade handen m.m. Blev då ordinerad till en mycket duktig sjukgymnast som verkligen hjälpte mig, och plötsligt tog min ridning ett jättekliv frammåt. Jag hade kännt ett tag att jag inte riktigt fick till det så bra som jag vet att jag kan, men inte kopplat det till snedhet (jag fick svårt att "komma ned" i hästarna ordentligt och fick inte till samlingen, nu jobbar vi med tramp och leker med några steg i passage!:banana:). Jag är ju själv massageterapeut och jobbar med detta hela tiden, men det är lätt att bli hemmablind :eek:
Jag tror att många ryttare skulle må bra av att gå oftare på behandling och ta hand om sig själva bättre. Det gör verkligen skillnad om man lägger lite energi själv på stretching m.m. Fler och fler av proffsen har ju insett det (Maria Gretzer och Kritian von Krusenstierna t.ex.). Hästfolk dras ju oftast med diverse skador som är mer eller mindre allvarliga och jobbar hårt med kroppen. Jag har bl.a. annat masserat hos polisryttarna och det är verkligen välbehövligt. Jag försår inte varför just ryttare skall vara så aggressiva och ofta tycka att "ridning är minsann så bra träning att jag behöver inget annat". Jag vet inga andra idrottarsutövare som säger så??? Jag tror nog att många ryttare skulle kunna utveckla sin ridning om de tog tag i sina egna spänningar och krämpor och inte bara tänkte på hästen.
 
Sv: Dressyrryttarvård

Vad kul att så många har svarat! Anledningen att jag är nyfiken är för att jag själv precis börjat behandling hos kiropraktor. Detta har hjälpt mig så oerhört mycket och även förklarat många av mina sitsproblem.

Jag har tidigare hamnat över på vänsetre sida och vikt mig i hela kroppen och varit ojämn i axlarana. Tydligen hade jag en vänstersisidg bäckenrotation som sen har fått hela min rygg att skruva runt sig i försök att räta upp sig. Nu efter tre behandlingar börjar jag känna skillnad på min häst som har varit så svår att rida rak.

Det mest intressanta i detta är att hästen min var sned i samma sida. Hön var 1 cm lägre i sin vänstra höft. Jag är närmare helt säker på att jag har hjälpt till att påverka denna snedhet. Hon har tidigare blivit behandlad av en "vanlig" ET, men nu har jag börjat köra till Hbg och deras fysioterapeut istället. Skitdyrt-men shit vilken skillnad han gjorde!

Jag misstänker att så många fler än jag sitter och är lite sneda och vinda och inte riktigt får ridningen att fungera. Vill verkligen tipsa om att ta hand om sig själv i samband med att hästen blir behandlad för bästa effekt!

Tänk vilket märkligt släkte vi hästmänniskor är, hästarna fixas och fodras efter konstens alla regler-men vi då?
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?
Jag har en massör i släkten som brukar "kolla igenom mig" sådär 6 gånger om året.
*Får er häst regelbunden behandling?
Min granne är utbildad hästmassör och kommer över för att massera ungefär en gång i månaden, jag har även lärt mig en del från henne och masserar själv två-tre ggr i veckan lite lätt. Stretchar gör jag efter varje ridpass.

Vad lämpligt det där lät då:laugh: Värsta drömläget:D
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?
Nej.

*Får er häst regelbunden behandling?
Nej, men jag brukar själv massera mina hästar någon/några ggr/vecka.

*Tränar du något annat bredvid ridsporten?
Ja, jag springer och "styrketränar" på egen hand hemma.

Dessutom strechar jag varje kväll; armar, mage, rygg och framförallt ben och ljumskar.

*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?
Mjaa, jo sen jag började springa igen så har jag ju fått bättre kondition vilket underlättar.

Strechingen gör också skillnad, därför borde jag nog strecha mina hästar också men jag är så rädd för att göra fel!
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?
nej, men jag måste gå till naprapat snart då jag har problem med höft å rygg :crazy:
*Får er häst regelbunden behandling?
nej
*Tränar du något annat bredvid ridsporten?
inte just nu, men måste verkligen börja igen
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?
efter min behandling hos naprapaten i vintras märkte jag en förbättring, då tränade jag även styrkepass en gång i veckan + spinning. men slutade efter en månad (pga tidsbrist mm), dock så måste jag komma igång igen då det bara blivit sämre sen jag slutade träna.. :crazy:
 
Sv: Dressyrryttarvård

Jag
Får massage av pojkvännen lyxigare än så är det inte*

Hästarna
Vi tar ut en equiterapeft*
Har gått en massage kurs för ett år sedan så ger pållarna massage ibland*

Jag tränar
Spinning hemma & springer gärna några kilometer per dag =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 190
Senast: Zpunk
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 365
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 165
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 633
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp