Dressyrsadel liknande Stübben Avalon i bom men EJ sits

tuaphua

Trådstartare
Jag fick med en Stübben Avalon till unghästen. Den ligger finemang på hästen. Men den är en katastrof för min sits! Jag brukar kunna sitta i de flesta sadlar. Men den här och jag kommer inte överens! Jag börjar inse att jag kanske får köpa något annat.
Hästen har en rygglinje jag inte är van vid. Jag kan absolut avgöra om en sadel passar. Men var fasen börjar jag leta? Vilka märken och modeller kan tänkas likna Avalonen i bom? Så jag vet om det ens är värt att ta hem och prova.
Sitsen tror jag är fel för mig iom smal midja och ngt annat. Jag ramlar liksom fram och ner i den. Jag tappar balansen helt om jag inte spänner mig. Och spänner jag mig kan jag inte släppa igenom hästens rörelser och tappar lite av min balans och flexibilitet iom det med.

Hästen är 4 år snart och växer så det knakar. Och iom att jag inte äger honom heller så får det nog bli en billigare variant av sadel. Gärna en bättre begagnad mellanprisklass. Jag tänker inte gå för lågt ner i pris iom att jag inte vill riskera hästens hälsa eller komfort. Men ju billigare desto bättre, förutsatt att den är bra. Men hittar jag inget billigt får jag väl gå upp.

Hjälp!:D
Har just nu inga bilder på rygg eller så tyvärr. Men ska se om jag kan ordna.

Sv: Dressyrsadel liknande Stübben Avalon i bom men EJ sits

svårt utan bilder, men någon prestige kanske?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 070
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 597
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 892
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka