Dressyrsadel-Syntet

Dahlia

Trådstartare
Hej

Sitter och funderar på om jag ska köpa en syntetsadel (dressyr) till min nordis.
Plånboken är inte så stor :angel: och har därför tittat på syntetsadlar. Funderar starkt på den från Hööks för en billig peng. Någon som har några tankar kring syntetsadlar och då särskilt från Hööks?

Sv: Dressyrsadel-Syntet

Hej!!

Jag rider i en dressyrsadel från H**ks. En CH, väldigt skön och lätt att hålla ren.

Mvh Susanne.

jag har också funderat på att köpa den, den är ju jättegbillig och bra att ha som testa på sadel fall man trivs med en dressyrsadel eller inte.

Jag har aldrig haft en dressyrsadel tidigare och dessutom är min nordis inte så gammal. Vill inte lägga massa pengar på en sadel som jag inte kan använda så länge. :smirk:

Använd sökfunktionen. Finns nog trådar om den sadeln.

Hur bred är din häst? Hur ser hästens rygg ut? Vad har du för sadel nu?

Är det mest för priset kan du köpa en beg sadel för samma peng. Själv gillar jag inte syntet, känns aldrig som det formar sig på samma sätt som läder. Men det är såklart en smaksak.

Jag har en syntet dressyrsadel som jag har köpt på Hööks. jag kommer nog inte ihåg exakt hur märket stavas Tho.... någonting. Den kostade nog 4-5000 när jag köpte den för ca tre år sedan. Jag var lite tveksam till syntetsadel. Men min häst var inte så gammal, jag hittade ingen annan som passade och jag trodde att jag skulle behöva byta sadel så därför köpte jag den. Jag trivs faktiskt bra med den. Den enda nackdelen är att den blir stel på vintern och att den knarrar ibland. Dessutom tar det lång tid för den att torka om den blir blöt. Men den är bra att rida i.

Den har jag också tittat på. Verkar helbra!
Nu kan jag inte så mycket om sadeln, men den ser riktigt skön ut.

Tyvärr kommer den inte överrens med min hästs rygg. :(

M-oaa

Köp hellre en beg Griffin eller Wintec.
CH syntetsadel är ingen bra sadel. Den är verkligen tillverkad för att vara billig och inte för hästens rygg.
// Linda

Jag har en syntet dressyrsadel som jag har köpt på Hööks. jag kommer nog inte ihåg exakt hur märket stavas Tho.... någonting. Den kostade nog 4-5000 när jag köpte den för ca tre år sedan. Jag var lite tveksam till syntetsadel. Men min häst var inte så gammal, jag hittade ingen annan som passade och jag trodde att jag skulle behöva byta sadel så därför köpte jag den. Jag trivs faktiskt bra med den. Den enda nackdelen är att den blir stel på vintern och att den knarrar ibland. Dessutom tar det lång tid för den att torka om den blir blöt. Men den är bra att rida i.

thorrowgood heter sadeln. kanonbra=)

En som är skön att sitta i är Knights Lady Hawk. Har själv köpt en nyligen för att ha ett tag och den är riktigt behaglig. Koppjärnen är utbytbara dessutom så det går att anpassa om hästen breddar sig. Om den passar hästen är den ett bra alternativ tycker jag.

Jag har vart på H**ks idag och kollat på sadeln. Den bör passa min häst men jag ska ta hem den på öppet köp..Jag har kikat på många beg. lädersadlar men jag har hittills inte hittat någon som har passat. Jag hoppas att denna ska göra det.

Kan inte du ta kort när hästen har sadeln på sig? :)
Är nyfiken på hur den sitter.

M-oaa

Kan ju tipsa om att även Globus har en syntetsadel (allround & dressyr) nu, som enligt uppgift kostar 2300:-. Även den med utbytbara koppjärn.

Bara ett tips ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
363
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur