Dressyrsadel till häst med Prestige Versailles

Aquakatt

Trådstartare
Hejsan!

Har nyligen fått hem en ny pålle, och behöver således införskaffa en dressyrsadel då pållen bara har en hoppsadel.

Hoppsadeln är en Prestige Versailles, som hästen haft tidigare, och i samband med köp så kontrollerade vi den med hjälp av en mycket duktig sadelprovare. Dumma som vi var så provade vi inte dressyrsadlar samtidigt, då det ej var helt klart att vi skulle köpa hästen.

Nu börjar jag bli riktigt sugen på att införskaffa en dressyrsadel och vi ska åka på sadelprovning så småningom. Dock känner jag att jag vill ha lite koll på sadelmodeller som ev skulle kunna passa innan.

Nuvarande sadel som ligger mycket bra är alltså en Prestige Verailles, 17 tum och bomvidd 34. Hästen har ganska rak rygg med en normalstor manke. Lite lätt takformad då den inte är fullt musklad för tillfället.

Jag eftersöker alltså en dressyrsadel som har samma bomform som verailles, 17". Sadeln kommer troligen att köpas begagnad och bör inte vara för dyr.

Kom gärna med tips!

MVH
S
 
Sv: Dressyrsadel till häst med Prestige Versailles

Någon som vet hur Prestige Venus är jämfört med versailles i bomform etc? Har sett att de finns begagnade ute till bra pris så funderar på om det kan vara något?
 
Sv: Dressyrsadel till häst med Prestige Versailles

Min granne har en sådan hoppsadel och hon har en wintec isabell som dressyrsadel.
 
Sv: Dressyrsadel till häst med Prestige Versailles

Hej!

Jag har en prestige Versailles som hoppsadel och en prestige Modena som dressyrsadel som båda blivit utprovade av sadeldoktorn.

//Midnight
 
Sv: Dressyrsadel till häst med Prestige Versailles

Hej, fick en versailles o en modena utprovad av sadeldoktorn, men modenan blev för lång på henne, modenan har kilbossor vilket gav ett tryck på hennes länd, så de är inte så lika.
 
Sv: Dressyrsadel till häst med Prestige Versailles

När jag fick min Versailles utprovad för två veckor sedan frågade jag om det här med dressyrsadel. Hon tipsade om Teknas dressyrsadel! Jag har aldrig fått tillfälle att prova en IRL, men tydligen brukade de ligga bra på Versailles-ryggar
De är inte så dyra heller, cirka 6 tusen nya har jag för mig!
 
Sv: Dressyrsadel till häst med Prestige Versailles

Vi har en Venus till våran valack. Personligen tycker jag att den är ngt för svängd men han trivs väldigt bra med den och sadelutprovaren tycker att den ligger bra.

Noa
 

Liknande trådar

Utrustning Fick hjälp av sadelutprovare i höstas med utprovning av hoppsadel till min häst och check av dressyrsadeln. Hoppsadeln blev en Prestige...
Svar
0
· Visningar
861
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 621
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 887
Hoppning Min häst kan inte längre ha sin sadel för det börjar bli för lite utrymmre mellan sadeln och manken. Hon har nu en Stübben CS 17 tum...
Svar
5
· Visningar
2 005
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp