Dressyrsadel till häst med markerad manke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bella_Bus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 058
B

Bella_Bus

Tips mottages tacksamt till Dressyrsadel till häst med markerad manke. Har just nu en Kieffer Malmö som jag har trivits mycket bra i, den är riktigt skön! Men nu vill jag ha en ny, hästen trivs inte riktigt med den, kan inte riktigt säga vad det är och sadelmakaren ser det inte heller. Men troligtvis är det för att bommen är "ändringsbar" dvs. ej stålförstärkt så när sadelmakaren försöker få den att ligga jämt mot ryggen så måste det vara i "lite bakåtvikt" för att inte bommen ska töja sig.

Nu kanske någon tycker attdet är sadelmakaren som gör fel men alla sadlar har ju mer vikt antingen fram eller bak, även om det rör sig om några gram.

Vad jag söker nu är en sadel till min häst, har är ganska bananformad/svank (pga av ålder, men det har blivit bättre nu) men rids och tävlas för fullt.

(Albion, Jaguar, Stübben passar inte alls.)

Tips!?

Sv: Dressyrsadel till häst med markerad manke

På vilket sätt passar inte Stübben?

Albion borde bli alldeles för rak, blir inte Kieffern också för rak för hästen?

Blir hästen rakare när den arbetar?
Kommer svanken att minskas när/om hästen musklar sig lite till?

Du har inte testat flera märken än dessa?

Det låter väldigt osannolikt att hästen är svankig men har en Kieffer?? :crazy: Är inte Kieffern alltför rak?

Varför passar inte Jaguar? Dom brukar ligga bra på just svankiga hästar.

På vilket sätt passar inte Stübben?

Albion borde bli alldeles för rak, blir inte Kieffern också för rak för hästen?

Blir hästen rakare när den arbetar?
Kommer svanken att minskas när/om hästen musklar sig lite till?

Du har inte testat flera märken än dessa?

Ja, albion blev alldeles för rak, skrev det för att det ofta brukar komma det när jag har frågat och okunniga människor har skrivit.

Nej, kieffern har passat bättre, det är det jag har tyckt har varit så konstigt, har hört att Kieffer passar bra på hästar som är lite svankiga.
"Svanken" blir bättre under galoppen speciellt eftersom att ryggen aktiveras bättre då, men han ser ju mer svankig ut eftersom att han har så markerad manke.
Har även testat hubertus, men det är ju samma som albion, Passier passade inte heller, blir också för rak...

Sadeln ligger inte dåligt så att det gör ont, men jag är inte nöjd med den eftersom den inte kan hjälpa mig till en korrekt sits.
Hästen har även en mage som gör att sadeln gärna glider fram lite,.

Det låter väldigt osannolikt att hästen är svankig men har en Kieffer?? :crazy: Är inte Kieffern alltför rak?

Varför passar inte Jaguar? Dom brukar ligga bra på just svankiga hästar.

Se svar här ovan.

Jaguar blev även den så att den tryckte framme vid manken.

har funderat på en prestige, var det inte du som hade en sån eller är jag helt ute och cyklar?

Jo det har jag. :) Jag är väldigt nöj med dom, har en Leonardo D och en Venus D (Venusen ska säljas).

Hur menar du med att den tryckte framme vid manken? Kan du försöka beskriva lite närmare?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag letar hoppsadel till min häst som är ett halvblod. Jag har provat en Cliff Barnsby Whitaker med vid bom vilket inte passade...
Svar
2
· Visningar
1 194
Senast: gicageli
·
Utrustning Det var tal om att det skulle göras en allomfattande sadelguide för vilka sadlar som passar vilka hästar. Jättebra idé tycker jag-men nu...
Svar
9
· Visningar
2 533
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
662 294
Senast: caballus
·
B
Utrustning Min dressyrhäst ska börja få hoppa lite nu igen efter ett års uppehåll, pga skakis ryttare! ;P Jag söker lite olika märken och...
Svar
12
· Visningar
1 112
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma