dressyrsadel till hopphäst

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Zaida
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 341

Zaida

Trådstartare
hej min dressyr tränare vill att jag köper en dressyrsadel åt min hopphäst då hon menar att hon har möjlighet att muskla sig mkt bättre i ryggen med hjälp av en dressyrsadel.

jag har en bates momentum nu. kan tänka mig att lägga max 10-tolvtusen på en dressyr sadel.

har ngn erfarenhet av bates dressyrsadel? kommer inte ihåg modellen men den kostar runt 10500kr....

min häst har jag köpt ganska nyligen 6 år gammal och utbildad på väldigt låg nivå

Sv: dressyrsadel till hopphäst

jag tycker den är kass att rida i men det är ju lite smak och behag.. tycker inte om deras hoppsadlar heller så... :p
men det är väl inget fel på sadeln i sig.

hur ser hästen ut i ryggen då?

har aldrig hört talas om att hästar musklar bättre med dressyrsadel. Hur länge har du ridit i hoppsadeln. Hästen kan ha musklat sig annorluda eller att sadeln har satt sig/dålig stoppning. Så länge sadeln passar ska det inte spela någon roll om du rider i dressyr-hoppsadel ang muskling.

håller jag inte riktigt med om. man kommer åt hästen på ett helt annat sätt i en dressyrsadel då den är gjord just för att ge ryttaren maksimal inverkan när man sitter och trimmar.

hoppsadlar, särskilt flatback, är gjorda för att hoppa i, inte sitta ner och rida dressyr i...

Fasst just angående muskeldelen så spelar det ju ingen roll om man använder hopp- eller dressyrsadel. Jag rider precis lika bra i hoppsadel och kan inverka på samma sätt även om det krävs lite annan teknik. "Kommer åt" hästen gör jag lika bra i en flat-back.

Hur Bates-sadlarna är kan jag inte uttala mig om men jag tycker det är dumt att lägga ner 10' av ingen anledning alls. (som jag ser det) Däremot kan det ju vara bekvämare för ryttaren att rida! (Vilket är anledning nog. :) )

det tycker inte jag att man gör....

sen är det ganska så många sadelmakare som säger att man verkligen inte ska sitta och rida dressyr i hoppsadlar.

tack! äntligen ngn som förstår hur jag menar =)

att hoppsadlar inte är gjorda för att sitta och trimma i!

hon har en ganska "norlam" rygg så dock dåligt musklad i ryggen än så länge......så ryggraden är högre än den borde vara...

du skriver att du tycker bates momentum är en dålig sadel hur menar du då? *nyfiken*

jag gillar inte märket helt enkelt, tycker dom är för platta och hårda och man sitter liksom ovanpå hästen... :p

men som sagt det är en smaksak, det är mkt prisvärda sadlar. testa du en dressyr och se hur det funkar. :)

om du skulle titta på bates sadlarna såp kan jag inte rekomendera bates innovativa för en bekants sån sadel gick sänder så att luften gick ut och sen sticker det ut spikar där luften skall vara och den stackars hästen som är gudasnäll lät henne rida klart och när hon satte av så blödde det från ryggen.. idag har den vita prickar på ryggen som följd av detta....

har tips på ngn anna dressyrsadel? som helst inte ska kosta över tiotusen

sen är det ganska så många sadelmakare som säger att man verkligen inte ska sitta och rida dressyr i hoppsadlar.

Ja det är ganska vanligt att de säger och jag håller med.
dessutom brukar de råda en att inte sitta ner för mkt i t ex flatback sadlar.

Vad vill du få ut av din dressyrsadel? Ska det vara mycket stöd osv?

jag vill kunna rida dressyr i den =)

jätte svårt....gärna ganska djup sits red i en kieffer som jag tyckte super skön....

jag har juh aldrig haft en dressyrsadel innan och bara ridit i en....

så jag tror nästan att jag måste prova för att kunna besvara frågan.

men när jag red i dressyrsadeln så märkte jag vilken oerhörd skillnad det var på ridningen. jag fick jobba med mina magmuskler på ett helt annat sätt och upplevde det som att jag kunde rida ännu mer med vikten skit häftigt!

min häst e super känslig så d var en häftig känsla att känna hur hon rörde sig under mig =)

men iallafall det är en ganska busig dam jag har som kan hitta på både det ena och det andra då hon gjort så för att skrämma sina tidigare ägare....så jag vet inte om det finns "bättre" dressyrsadlar för hästar som e lite busiga.....kan tänka mig att man får en rejälskjuts i en dressyrsadel om damen lägger på med ett lufthopp, men det här är bara mina tankar.....är nog bara att rida ut ur stormen som vanligt....

i och med att jag har en häst som behöver utbildas en hel del vill jag kunna bli ännu mer stabilare/balanserad ryttare kanske finns det dressyrsadlar som ger denna påverkan.....med stöd osv.....

*nyfiken*

är det då för att ryttarens tyngpunkt hamnar fel på den stackars hästens rygg....?

eller vad menar dem att det kan få för konsekvenser?

min häst är också sprallig (samt rör sig mkt över ryggen) och jag föredrar sadlar med djupt säte och stora knästöd. om inte din häst har väldigt rak rygg så testa prestige top dressage eller venus, dom får du begagnade för 10.000.

men iallafall det är en ganska busig dam jag har som kan hitta på både det ena och det andra då hon gjort så för att skrämma sina tidigare ägare....så jag vet inte om det finns "bättre" dressyrsadlar för hästar som e lite busiga.....kan tänka mig att man får en rejälskjuts i en dressyrsadel om damen lägger på med ett lufthopp, men det här är bara mina tankar.....är nog bara att rida ut ur stormen som vanligt....

Jag tycker att man får suveränt grepp i en sadel med mocka i sitsen.

Själv har jag en Wintec Isabell, det är en syntetsadel med kostmocka i sitsen (supergrepp). Den kostar knappt 10 000 ny, det finns både ullstoppad och luftstoppad. Det är en jätteskön sadel tycker jag och den ger dig en bra sits automatiskt.

Viktigast är ju självklart att du hittar en sadel som ligger bra på hästen. Morris & Nolan Gold Collection är fantastiskt sköna sadlar med gelsits. Nypris ligger på runt 18000:- men det finns fina begagnade för 9000-10000.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 502
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 061
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Har en liten fråga! Jag har en triangelmärkt häst, en riktigt fin hopphäst som skulle gått em och lite till!! hon har kissing... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 701
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka