Bukefalos 28 år!

Dressyrsadel till kort rak rygg

Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Jensen sadel säger jag bara. Jag har två, båda 18" i sitsen. Den ena är ca 44 cm (Jensen Tölt, ser ut som en vanlig dressyrsadel) och den andra 48 cm (Jensen Brillant). Jensen gör sadeln utifrån ryttaren och hästen men jag har köpt båda mina begagnat. Kolla dem begagnade. Går alltid att göra om lite hos Jensen Sport i Lund.
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Jensen sadel säger jag bara. Jag har två, båda 18" i sitsen. Den ena är ca 44 cm (Jensen Tölt, ser ut som en vanlig dressyrsadel) och den andra 48 cm (Jensen Brillant). Jensen gör sadeln utifrån ryttaren och hästen men jag har köpt båda mina begagnat. Kolla dem begagnade. Går alltid att göra om lite hos Jensen Sport i Lund.

Har ingen erfarenhet alls av Jensen sadlar. Ska absolut kollas upp. Tack för tipset!
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Till min pålla med kort, rak rygg har jag en ordo equester venus. Tidigare en Jensen amiral, men den var för takformad för min häst.
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Ordo E Venus är ju också rätt takformad som modell. Hur pass mycket mer takformad var Jensen?
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Min häst har kort anläggningsyta & rak rygg, hon har en utprovad Kentaur Medea, ligger mycket bra.
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Det hade jag också gjort. När jag var i din situation valde min lilla, breda och korta häst ut en Amerigo DJ som var så skön att jag slapp skavsår. Jag får skavsår av ALLT. Mina sittben är inte gjorda för ridning. :(

idag rider jag i en Alto på den stora korta hästen, den är inte lika skön men jag står ut, vissa andra sadlar går inte.

Om jag skulle vara du skulle jag prova andra Amerigo-sadlar än de du provat. De är gjorda för moderna, korta hästar.
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Så att hon inte kunde gå ordenligt, men märkte det på riktigt förrän jag startade fälttävlan och red henne med hoppsadel en halvtimme efter dressyren och märkte hur mycket bättre hon rörde sig. :crazy:

Venusen är utprovad, men hon kanske skulle trivas ännu bättre i en annan sadel. :meh:
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

*KL*

Om någon upplevt Jensen Amiral som takformad beror det på att hästen den gjordes till var takformad. Jensen gör ALLTID enbart sadlar utifrån en häst, dvs en beställning. Han gör inte sadlar och säljer som Prestige, Hubertus mm i massa olika upplagor. De görs enbart utifrån en beställning och då utifrån hästen och ryttaren. Sen kan just den sadeln säljas vidare på begagnatmarknaden. Men om den är för takformad den man köper begagnat kan Jensen göra om den till viss del.
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Tack för alla tips! Fjärde sadelprovaren i ordningen anlitades för en vecka sedan. Vi provade en Connector och en Jaguar utan framgång. Sedan ville sadelprovaren sälja på mig en WOW. Jag fick låna den ett par dagar och min häst stormtrivdes i den. Men själv har jag nog aldrig suttit i en så obekväm sadel. 32.000kr -nej, det är den inte värd!! Så sökandet går vidare.
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Alltså jag är väl inget fan av WOWsadlarna, men de går väl att få i många olika utföranden så att du också skulle kunna trivas i den? Att hitta en sadel som hästen älskar är väl värd att försöka fixa så att du också gillar den;).
 

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 357
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 632
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
4 032
Senast: Carraa
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: Design05
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp