Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Hästen är i detta ridpass påväg att skicka mig till gudfadern :angel: Dels för att han är pigg som f*n och sadeln är för trång. Inte hans normala form men brukar ändå bli högre fram än bak.

Tack för alla förslag! Kikar runt på nätet!
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Tillbaka i sadelträsket!
Provade en Leopold gentec men den var också för svängd.
Har så långt att prova Amerigo och Equipe. Men vilken/vilka modeller av dessa är egentligen rakast?
Han har fyllt ut sig ännu mer bakom bogbladen nu. Ny bild kommer.
Men tips och råd mottages gärna!
Vill ha en sadel som jag kommer nära hästen, vill inte känna att jag sitter "uppe på"
och kort anläggningsyta! På bilden är det 17,5" leopold.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Nu kommer bilderna. Fångade honom ute i hagen så han står inte riktigt hundra. men här ser man den korta anläggningsytan. Ursäkta lorteriet men det var vilodag.
2013-05-27175433_zpsc26a06eb.jpg


2013-05-27175416_zps035951f0.jpg



Och bilden i leopolden
973319_10151490060549261_1433085301_n_zps7d775540.jpg
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Amerigo Classic och Cervia är korta och uppbyggda bak (passar alltså hästar som blir högre fram än bak). Cervian är nog rakare än Classic.

I övrigt kan säkert ngn typisk engelsk sadel vara värd att prova, de är ofta raka, ganska uppbyggda och passar breda hästar. Min häst är ganska lik din i ryggen, förutom att hon inte kommer upp lika mycket fram i rörelse. På henne ligger en äldre Frank Baines bra. Även Crown/Ideal kan vara värd att prova. M&N och Albion hade du ju redan provat såg jag, så de kanske det inte är ngn idé att prova igen ;)

Passier (Optimum/PSL) som du fått tips om tidigare i tråden kanske också kan vara något :)
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Globus går bort, vill inte ha en gobus igen. Han gick tidigare med crincle.

Theodor: Passier har jag provat. Var också för svängd.. Är inne på att prova Equipe eller Amerigo. Du tror inte att någon av close contactsadlarna skulle fungera? :) Classic tycker jag bommen varierar så mkt på utifrån det jag ser på bilderna som ligger ute på annons.. Mailade dessutom Ridin med bilder och tips. Fick bara rådet "Jo, det finns sadlar som kan tänkas passa men du måste prova alla olika, tänker inte nämna modeller" Typ.. :crazy:
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Kentaur har riktigt raka sadlar.(och väldigt sköna). Dock inte jättevida så frågan är väl om de är vida nog.
Lippo är också rak. Den finns också rätt vid. Hade en på min som är ca 115 grader. (och den var ljuvlig att sitta i) :)
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Kentaur har sköna men dom bli för breda i midjan när man breddar dom. Hade en sån på honom när jag köpte honom.

*Tove* Dom är väldigt osköna, och jag hamnar högt ovanpå hästen.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Precis, hästar som är högre fram än bak behöver sadlar som är uppbyggda bak. CC modeller brukar inte fungera så bra.

Provat Amerigo Cervia?
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Har inte kunnat prova någon Amerigo eller Equipe då jag för tillfället bor i världens ände (Luleå) och sist jag kollade fanns det inga återförsäljare här.. Finns knappt dessa sadlar här uppe, spec. inte på begagnat marknaden. :/ Just nu är prestige d1 inne här uppe..
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Kentaur har sköna men dom bli för breda i midjan när man breddar dom. Hade en sån på honom när jag köpte honom.

*Tove* Dom är väldigt osköna, och jag hamnar högt ovanpå hästen.

Jag hade en Kentaur Penelopa och den hade väldigt smalt säte. (jag trivs inte i breda säten). Men då var hästen inte så bred. När hon breddade sig till de 115 grader hon haft sedan dess så var den bredaste alldeles för smal åt henne. (tyvärr för jag var väldigt förtjust i den sadeln). Men jag har inte provat alla deras modeller. Alla kanske inte är lika smala?
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Min ena har en Vega. Han har svängd rygg, 30 år som han är. Den är gjord efter honom.
Dvs Vega är för svängda korta ryggar.

Däremot har jag en häst som är lik din, lite sällik, platt och rak och i mitt fall: bred!. ;)
Just nu har han en Amerigo cc som moddats om så den är ännu rakare.
Den funkar så där. Jag är på jakt efter ny.
Ska provrida en Equipe Oracle.

Jag frågade en duktig sadelmänniska förut. Hon sa att ett visst lands sadlar oftast vara raka. Men nu minns jag ju inte landet.. :/

Har du testat OS?
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Kanske hon sa England, Walsall?
KL
Jag tycker ofta att de engelska sadlarna lägger sig rätt bra på hästar med rakare rygg. Till häst med rakare rygg hade jag nog provat modeller från ex. Albion, Crown/Ideal, Frank Baines eller Cliff Barnsby.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Har faktiskt inte provat. Hade velat prova islandsmodellen och ingen som har den här.. :/

bigganl: Var en penelopa som jag hade. Bytte till en bredaste. Och då blev midjan väldigt bred. Men hästen ändrade om sig så då passade inte den heller :(

tuaphua: Återkom gärna när du provat!! =) Inte provat någon OS.. Har tittat lite på dom, men finns itne att få tag på här uppe..

Highcat: Provade albion, bomvidden var nästan för trång. Och låg bra till halva ryggen, sen lättade den bak.. Allt lättar bak.. :mad:
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Albion har flera olika bommar som skiljer både mkt i rakhet och framförallt i bomvidd.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Precis som Gylle skriver så finns Albion i flera olika bommar.
Om manken tillåter så prova deras LH-bom (low head) de är lägre och bredare vid framvalvet.
Sedan skulle jag även titta på kanalen mellan bossorna och prova sadlar som har ca en hel handsbredd bred kanal, för ofta är det så att sadeln inte riktigt kommer ner på den breda ryggen om kanalen är smal. Då kan man uppleva det som att sadeln kanske har för smal bomvidd eller för böjd etc..
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

cc är cutback

CC står för close contact, och det är också det du beskriver. Oklar på om cutback har någon förkortning, men det innebär ju att sadeln är bakskuren i framvalvet för att ge mer plats för en lite högre manke.

Om någon undrar vad CC innebär så skulle jag, som inte är sadelexpert, förklara close contact helt kort som en sadel som med mindre mängd olika stöd, mindre stoppning och mjukare läder gör att man kommer hästen närmare och får "mer känsla".

På en hoppsadel är stoppningen under knäna under kåpan tunnare (eller saknas helt) på en "riktig" CC. Det gör att inte knäna trycks utåt när man hoppar lite större hinder men innebär också att man får mindre stöd just framför knä och framsida lår. Inte sällan är stödet bakom skänkeln rätt modest också. Korta, framskurna kåpor och oftast (alltid..?) har de rätt flata sitsar (tänk flatback) ovanpå flatare stoppning än en ordinär sadel.

Antar att dressyrsadlarna inte har så framskurna kåpor dock. :D

Rent generellt mindre stöd och närmare känsla alltså, så ryttare som sitter så stabilt i sadeln att de inte vill/behöver ha så mycket stöd och vill ha mer frihet i sin positionering älskar förmodligen en riktigt go' CC. :)

En "riktig" CC passar inte en häst med hög manke eller som är högre framtill eftersom den är så låg. Däremot en lite överbyggd krake kan vara hjälpt av en eftersom sadeln inte är så uppbyggd i bakänden.


Lite off topic, men jag kände mig plötsligt lite inspirerad. Förlåt för utsvävningen... :angel:
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

054_zps015511e7.jpg


Kom gärna med fler förslag. Behöver en så jag inte hamnar i bakvikt och kompenserar med att luta mig fram.. Vad tror ni om en Trainers jessica??
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
858
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 307
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 453
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
3 984
Senast: Carraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp