Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Oj, jag ber om ursäkt! Jag har glömt den här tråden..

Jag har testat lägga på Equipe's Oracle. Men jag har inte testat rida i den än.
Tyvärr har sadelns ägare nu fått ta bort sin häst. Så jag har inte velat fråga om den iom att min sadel ligger bra på min häst just nu.
Nu frågade jag faktiskt. Men så trampade min kille in en pinne i hoven och står nu nu med bandagering på medicinering. Så rida blir det tyvärr inte av på ett tag på honom.

Jag kan dock säga att jag personligen sitter väldigt bra i Equipen. Jag tycker den är fantastiskt skön.
Den har använts på en häst som också fått min Amerigo CC godkänd av sadelutprovare. Dock gillade matte Equipen mer. Så de valde en sån.
Men iom att den iaf fått båda utprovade har jag lite hopp om att Equipen kan funka på min. Den ligger bra på gången.
Men jag måste se hur det blir i rörelse. Han rör sig mer i ryggen än den andra hästen. Så vi får se.
Jag håller tummarna iom att jag älskar den..:p

Jag ska också se om jag inte kan få festa lägga på en elevs OS. Bara för att se och testa liksom..
Kan släpa in en Amerigo Cervia också och lägga på om det kan vara av intresse för er övriga trådare..
Det finns ett par Prestige med jag kan testa om de är vida nog.
Jag kan nog få testa lägga på en Globus Clic med om jag frågar snällt.
Vi kan ju iaf ha sadelprov på gången nu när vi måste vara inlåsta...:meh:
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Gamla Griffin cob var raka och korta. Finns att få tag i billigt beg.
XV fanns som ordinarie sortiment och XXV fick specialbeställas eller köpas direkt från utlandet.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Jag ska försöka rota fram bild på ryggen!

Han är dock betydligt rörligare i kroppen än ett halvblod brukar vara. Överrörlig där halvblod brukar sas sitta ihop. Lite likt en PRE, tyvärr kan man ju säga i det här sammanhanget.
För iom det blir det svårt att hitta sadel som dels ligger still och dels passar då han kommer i arbete.
Han blir spikrak under jobb. Och är är lite mer normal annars. Dock ngt överbyggd och obefintlig manke med.
Men även det beror lite på hur han rör sig. Det finns ingen som kan se mer ut som en gammal ökenråtta än han om han bara får gå och larva runt alt står i hagen/boxen.
Men han kan också bli väldigt frontlätt och rund.
Så han är lite svår.
Iom att han är efter i utbildningen pga att jag inte riktigt haft tid är han ju inte sas "uppriden" i fronten så pass att muskulaturen håller kvar bröstkorg och manke eleverat när han inte "får hjälp/rids rätt". Så med utbildning kommer nog hans sadelläge förbättras.

Idag fick jag äntligen rida lite. Vi testade Equipen(Oracle). Den är inte helt hundra. Ligger ok på gången även nu när han slappat till sig lite i kroppen. Men under jobb tycker jag han nog blir lite för rak i ryggen. Vi pratar minimini..
Han är tydlig med om han ogillar sadlar. Och det var inte så pass illa. Den låg still om man tänker fram/bak.
Men iom ngt för vid fick jag ha fårskinnspadd under. Och då blir det ju ostadigare i sidled på en tunna. ;)
Ingen katastrof.. Men nej - ska vi köpa egen så får jag nog kolla på lite annat.
Ska kolla en gång till lite nogrannare.

Synd, jag älskar ju sadeln.. Hoppas nog lite fortf..
Och när han eleveras mer i fronten kan den nog funka..
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Nej, det har jag inte.
Provades dock på den häst som hade Oracle:n(som också fått min ommoddade Amerigo CC utprovad till sig av samma utprovare som sålde Oraclen till dem). Och där funkade den inte.
De ser inte helt likadana ut. Har för mig att jag själv rent spontant inte tror den skulle funka lika bra för mig. Men kan minnas fel hur den ser ut. Och kan ju absolut ha fel iom att jag aldrig satt i den.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Detta har inget med sadlar att göra, men måste bara fråga. Är det Hidalgo? Han var min sköthäst på Malå Ridklubb. E. Rune u. Flikka.

Det var väldigt lik Hidalgo annars ^^
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
858
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 307
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 451
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
3 984
Senast: Carraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp