Dressyrsadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Oktober
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 993
O

Oktober

Hur mycket bättre är det egentligen att ha en dressyrsadel också? Är det något man ska satsa på att köpa om man rider hyfsat mycket dressyr även fast man inte tävlar så mycket i just den grenen? Ge gärna tips o skicka bilder på dressyrsadlar NI tycker om!

Sv: Dressyrsadel?

Du får ju en bättre sits och på så sätt kan du påverka hästen mera på ett bra sätt i en dressyr än i en hopp eller allround.

Jag är ju en av dom som tror på bomlösa sadlar till uteritter och dressyr.
Om du inte tänker tävla dressyr så skulle du kunna välja mellan flera olika bomlösa som inte ser engelska ut tex torsion(www.torsion.se), Knights bearback(www.kallquists.com), star trekk (www.kaupreridsport.se) och det finns flera till.
Om du absolut vill ha en som ser engelsk ut och som du får tävla i så finns det bara en som jag känner till och det är kaupres star trekk dressage cc men det kanske finns fler. Denna sadel finns hos www.kaupreridsport.se
En sån har jag tänkt köpa nu till hösten. Jag har även varit i kontakt med svenska ridsportförbundet så jag har personligen hört av dom att den är godkänd att tävla i.

ja-igår blev jag en dressyrsadel rikare iaf...:banana:

jag är ju trotts allt hoppryttare,men rider ganska så mkt dressyr så efter 2 ½ års dressyrande i hoppsadel blev det en dressysadel till slut..
men den iden kom jag på efter våran första dressyrtävling i början av denna månad som fick mig att inse att det ÄR mkt "bättre" att dressyra i en dressysadel än en hoppsadel..

dessutom så vill jag gärna ut på några "fjuttiga" dressyrtävlingar för skojs skull..då e det lika bra att ha en dressyrsadel..

Men problemet mitt är nu-vart i h*lvete ska jag ha mina sadlar?!:confused:
har nu 1 dressyrsadel,1 hopp/allround sadel..till hösten ska jag köpa en RIKTIG hoppsadel..för att inte nämna hästens ägarns westernsadel..

(snart) 4 sadlar, 1 skåp ,2 sadelhängare=problem..:cool:
(tips ngn??):bow: :angel:

En sadel är alltid konstruerad för att man, beroende på sadeltyp, antingen ska sitta eller stå i den.

Hoppsadlar, galoppsadlar mm är gjorda för att stå i medan tex dressyr och westernsadlar är mera gjorda för att sitta ned när man rider.

Alltså har man en hoppsadel eller liknande för hoppning, kantring, klättring mm.

Har man i "normala" fall en ridstil där man ofta sitter ned, så ska man självklart ha en sadel som är konstruerad för detta...oavsett om man tävlar eller ej.

Att försöka sitta ned i en sadel som huvudsakligen är konstruerad för lätt sits är ju som att försöka äta kola utan att avlägsna vare sig papper eller ens ta ur kolan ur gottpåsen för den delen.

Om du nån gång har tänkt att tävla i dressyr så måste du ha en sadel av "engelsk typ", annars blir dom upprörda på dig hos ridsportsförbundet.
Annars föreslår jag att du prövar många olika typer och sorter så att du hittar en sadel som du verkligen är nöjd med, det är bara du tillsammans med din häst som kan avgöra vilken sadel som passar för din ridning.

Själv rider jag för det mesta i en Stübben Avalon dressyrsadel, den trivs jag bra i och kan rekommendera, fast många tycker att den är hård för rumpan.

Jag älskar min dressyr sadel! Jag skulle defenitivt rekommendera att köpa en :p Det behöver ju inte vara den dyraste heller, utan om du bara ska ha en att träna i lite då och då kan du ju hitta en skön, billig begagnad.. Rider i min så mycket som möjligt, för det är den skönaste sadeln jag har! :rofl:

Nej jag förstår också att mina val inte kan utgå från era val så att säga..bara nyfiken vad folket har för sadlar;)

Det är som två världar....
:cool:
Jag har en Prestige Venus D
Image026.jpg

Jag kan inte rida dressyr i något annat än dressyrsadel, jag hamnar inte bra, sitter inte så som jag vill sitta. Jag äger hellre bara dressyrsadel än bara hopp/allround och jag har ridit en dressyrtävling... är mest dressyrinspirerad hobbyryttare,,,

Åhhh...skönare sadel får man letar efter :love:

*KL*
Jag har börjat känna mig distraherad av min hoppsadel! Jag sitter liksom inte som jag vill så det kanske är värt att försöka skaffa en dressyr sadel?

Försök låna en att provrida, du komemr märka skillnad, sedan kanske ska tilläggas att man inte passar i alla sadlar, men när du hittar en sadel som passar dig så är skänklarna stilla, du kan koncentrera dig på jobbet och det är bekvämt att rida med långa läder...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 237
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka