Sv: Dressyrsadel?
En sadel är alltid konstruerad för att man, beroende på sadeltyp, antingen ska sitta eller stå i den.
Hoppsadlar, galoppsadlar mm är gjorda för att stå i medan tex dressyr och westernsadlar är mera gjorda för att sitta ned när man rider.
Alltså har man en hoppsadel eller liknande för hoppning, kantring, klättring mm.
Har man i "normala" fall en ridstil där man ofta sitter ned, så ska man självklart ha en sadel som är konstruerad för detta...oavsett om man tävlar eller ej.
Att försöka sitta ned i en sadel som huvudsakligen är konstruerad för lätt sits är ju som att försöka äta kola utan att avlägsna vare sig papper eller ens ta ur kolan ur gottpåsen för den delen.
Om du nån gång har tänkt att tävla i dressyr så måste du ha en sadel av "engelsk typ", annars blir dom upprörda på dig hos ridsportsförbundet.
Annars föreslår jag att du prövar många olika typer och sorter så att du hittar en sadel som du verkligen är nöjd med, det är bara du tillsammans med din häst som kan avgöra vilken sadel som passar för din ridning.
Själv rider jag för det mesta i en Stübben Avalon dressyrsadel, den trivs jag bra i och kan rekommendera, fast många tycker att den är hård för rumpan.