Dressyrsadlar.... Hjälp mig

Halifaxen

Trådstartare
Letar efter en dressyr sadel till min halvblodsvalack då jag sla börja träna och tävla mycket mer i den grenen. Men vet inte vad jag ska ha för nån. Vad har ni för några till era hästar? Lägg in bild så jag ser dom. Min häst är ganska "tinglig" och har nu en hoppsadel Presstig Golden Star. 17 tum och 35 i bomvidden.

Hjälp mig nu att hitta en bra sadel till oss.

Sv: Dressyrsadlar.... Hjälp mig

Är ju svårt att säga, har ingen bild tyvärr på min nya, har en Isabell Werth. Den ligger super på min och är väldigt skön att sitta i. Man hamnar lite mer automatiskt i en bra sits.
Är ändringsbar och det anser jag vara en fördel.

NÅGON MER SOM VILL SVARA. MÅSTE HA EN DRESSYR SADEL... JAG FÅR ABSTINENS... HAHAHAHHAHAHA :bump:

Om Prestige GS passar finns det ju en stor chans att Hippos dressage gör det med...

Jag hade en Globus Clic dressyr till min häst (photobucket ligger nere just nu, annars hade jag kunnat lägga in en bild) men den är för liten nu. Han har rak rygg och låg manke och är bred och rund över ryggen.
Jag tycker globusen är bra till det priset. Skön och är bra om man har långa ben (iaf om man beställer en 18")

Som någon sa innan,prova en Prestige dressyr om du trivs i din hoppsadel och den passar hästen!
Annars gillar jag personligen Edinburgh/Wellington,MoN,Passier och Kieffer.
Skulle ALDRIG köpa en Globus ,då jag sett 3 sneda sadlar av detta märke!
Lycka till!

Jag ÄLSKAR min Albion Legend K2. Kort, mjuk som sjutton, och ligger alldeles stilla på min häst.
Man sitter som en prinsessa! :)

Jag är notorisk hoppsadel-människa och har svårt att sitta i en dressyrsadel överhuvudtaget, med ett undantag... Piab! Den är lagom djup, har lagom med benstöd osv. Just min dressyrsadel är av modellen Elegant, men alla piab-sadlar jag suttit i har varit lika underbara :love:

Köp en Prestige väl!! :) Jag har en Prestige Top Dressage, den är jätteskön och väldigt snygg också. ;) Lagom djupt säte och stooora maffiga knästöd.

Bild!
HPIM0647.jpg

Större bild: http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/KopiavHPIM0647.jpg

Jaa... ;) Ända sadeln hästen vill ha! :D

Men om man har en hoppsadel av ett visst märke som passar, så är det ju smartast att köpa en dressyrsadel av samma märke, är ju väldigt sannolikt att den passar.

hehe=) exakt prestige är den ända sadlen som en häst vill ha.. haha=) Det ser himla mjuk och så ut... Vad kostar den??

Tölva skrev:
Jag ÄLSKAR min Albion Legend K2. Kort, mjuk som sjutton, och ligger alldeles stilla på min häst.
Man sitter som en prinsessa! :)

Jag ha oxå en Albion K2.. Märktes sån skilnad på hästen direkt, vågade röra sig ordentligt, o såå skön att sitta i...

men hörrö prestige experten ;) ja ska köpa en ny dressyrsadel.. har en prestige green star mot hopp som passar tror du en hippos dressyr skulle funka? är de stora i storlekarna i sätet.. för ja e ju 16,5" i sätet ska ja köpa 17" eller 16"??

Jag har ridit i kingston dressyr - ingen hit, en Henry D Rivel - skön och passade den hästen och nu rider jag en annan häst som har en Dominus :love:

Jag skulle ta hjälp av en sadelutprovare för att få det bästa till hästen. Sen beror det ju på hur mycket pengar du vill lägga ner på en sadel också, alternativet är att bygga en sadel efter dig och hästen.

Lycka till.

Jag har en Morris and Nolan som jag är nöjd med! Den har stora knästöd och man sitter nästan lite för stadigt i den:p
Har tyvärr ingen bild.

Köp 17" för säkerhetsskull om den inte blir för lång för hästen. Men helst ska man prova.

En Hippos borde passar om en Green Star ligger bra.

provade sitta i en 17" idag.. känndes helt ok. men du som e sådär hajteck på sadlar :D om ja har 34 i bom på green staren ska ja ha samma bomvid i dressyren? asså de borde ju va samma men en hoppsadel å dressyrsadel e väl lite olika uppbyggda? vet inte varför ja fått för mej de..

Ja, de är lite olika uppbyygda.
Först och främst: Provred du en Hippos på hästen?
I vilken bomvidd?

Är du SÄKER på att hästen inte har breddat sig?
Är du SÄKER på att hästen inte kommer bredda sig inom den närmsta framtiden?

I teorin så ska du kunne ha samma bomvidd. Men det kan skilja, kan ju även skilja på exakt samma sadel i samma stl så det är prova som gäller.

Sen var det en sadelmakare som sa till mig att allroundsadlarna var lita rakare än andra, vet dock ej hur pass sant det är. Dock skulle jag säga att Hippos nog är den mest svängda av alla dressyrsadlarna.

Min Top Dressage kostar ca 15.000kr :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
633
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 228
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Om samvete vs effektivitet
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka