Dressyrschabrak i roligare färger?

Sv: Dressyrschabrak i roligare färger?

Horze har bra kvalité! Är jättenöjd med mina. Har flera olika modeller i både dressyr och allround.

Tips för att schabrak inte ska tappa formen är att inte tvätta dem i maskin så ofta. Tvätta dem med högtryckstvätt istället, så behöver man bara tvätta i maskin när de är riktigt äckliga! Mina schokemöhle har hållt forman kanonbra! Tänk på att när ni tvättar schabrak i maskin måste ni dra (mycket) i passpoalen, annars krymper den och schabraket tappar formen... Torktumla såklart aldrig och tvätta på låg temperatur.

Så horze är ok som budget då? För såg de hade ett med dubbla kanter som hade lite upphöjt vid manken för mer mankfrihet och det lockar för min gubbe har ju sin ***** manke ;)

Jag har oxå jättemankar på mina hästar och det funkar skitbra!

De schabraken med dubbla kantband+ passpoal är jättebra! De som finns i rött/gult/svart, rött/blått/vitt, svart/vitt/grått/ och ljusbrunt/mörkbrunt/creme. De har en jättebra insida som är typ lite våfflad eller vad man ska säga. transporterar bort fukt och ligger på plats (kasar inte) :)

Låter ju bra :D Har du nån bild på en på häst under sadel? :)

Jag håller inte riktigt med, jag har dressyrschabrak i den modellen från Horze som jag använde som tävlingsschabrak tidigare. Det blev noppigt efter bara ett par tvättar och är sedermera degraderat till vardagsschabrak numera. Men det är mitt enda schabrak från Horze, så jag kanske bara hade otur.

Schabraket från Horze
IMG_1550.jpg

TS: Mias RS kostar ju lite mer än 300:- men då kan man få massa fina färger :love: Jag har ett par schabrak därifrån som har hållt sig fina hur länge som helst! Detta trots att jag maskintvättar dem ganska ofta och det har blivit använt ganska frekvent.

Mias RS
IMG_6073.jpg

(och ja, jag har av någon anledning tappat typ allt jag lärt mig om korrekt sits i den här bilden :o Men schabraket syns desto bättre.

Fiorano: Du har inte lust att skicka PM varifrån du köpt grejerna? Det låter alldeles för billigt för att jag inte skulle vara tvungen att kika :angel: :D

Senast ändrad:

Har du bilder? :D

(börjar få beslutsångest på färger nu haha)

Horze har bra kvalité! Är jättenöjd med mina. Har flera olika modeller i både dressyr och allround.

Tips för att schabrak inte ska tappa formen är att inte tvätta dem i maskin så ofta. Tvätta dem med högtryckstvätt istället, så behöver man bara tvätta i maskin när de är riktigt äckliga! Mina schokemöhle har hållt forman kanonbra! Tänk på att när ni tvättar schabrak i maskin måste ni dra (mycket) i passpoalen, annars krymper den och schabraket tappar formen... Torktumla såklart aldrig och tvätta på låg temperatur.

Eller så köper man schabrak som tål att tvättas upprepade gånger i maskin i 40 grader utan att tappa vare sig form eller färg.:angel: Mias t.ex. Det enda negativa som har hänt med dem för mig är att silver- och guldpasspoal tappar glittrigheten efter XX antal tvättar.

Jag uppdaterade inlägget med några bilder, kom på att det nog kunde vara intressant :p

Jag tvättar sällan mina schabrak i maskin oavsett om det är Mias eller något annat märke, för jag vill de ska hålla så länge som möjligt. Hade ett från Hööks som jag tvättade OFTA, efter 10 år så blev det för urtvättat för att var snyggt (det va rött), även om det va ett billigt schabrak så älskade jag det och jag söjde det när det "gick hädan", därav att alla mina schabrak tvättas med största omsorg oavsett märke. Jag vill de ska se snygga ut tills jag tröttnar på dem. Med låg temperatur menar jag 40 grader... :)

Till TS! Här är en bild på horze-schabraket!

img_3813_176395012.jpg

Vänligen bortse från att jag sitter som en hösäck :D

Jag tycker nog inte att Horze håller så bra kvalitet. Har 2 stycken, båda är matta i färgen trots att de inte tvättats så mycket.

Rekommenderar också Eskadrons billigare, det jag har ser nya ut trots att det gått i maskinen ett par omgångar. Likaså mitt Global-schabrak.
Även Lamicell har en enkel variant, enfärgad där jag har 2 st som också har behållt sin färg över förväntan. Ligger runt 300 allihop.a

Mmm billigaste Lamicell jag hittat var 399 kr.. stämmer det?

Va märkligt att så många upplevt att de har sämre kvalitet. Är ju inte kul :( Jag kanske har haft en jäkla tur med mina exemplar. Det på bilden köpte jag 2007 och har använts ganska flitigt sedan dess, och det ser ut som nytt! Men det kasnke beror på mina tvättmetoder, vad vet jag :) Sällan de går i maskinen mer än 2ggr/år. Resten av tvättarna kör jag med högtryckstvätten :)

Jag tror det handlar om vilken modell man väljer?!
Jag har inte märkt att Horze schabraken krympt eller tappat formen men ett har blivit noppigt (samma som det fjordingen hade)
Tycker att dom är fullt godkända med tanke på priset.

Hööks släpper ju sin vårkatalog snart. Läste på deras fb-sida att dom skulle få in mer färger på schabraken, så det kanske kan vara värt att kika där när det är dags.

Själv tycker jag att deras schabrak är väldigt fina och prisvärda.

Hittade som billigast nått silver/bronsfärgat.. inte fint :(

*letar runt vidare*

Har dressyrsadel och inget schabrak haha.. känns trist.

*kl*

Jag är nöjd med de Horze-schabrak jag har, Prinze/Choose eller nåt sånt, och jag tycker om att de finns i många fäger. När jag köpte mina så kostade de dock 119-139 kr/st och det tyckte jag var väldigt prisvärt. Nu ser jag att samma schabrak är nästan dubbelt så dyra, och om de håller samma kvalitet, tycker jag inte de är prisvärda längre.
Hööks schabrak tycker jag inte alls är bra.

Mias är kanon, och finns i massor av färger o man kan själv välja kombination, men de kostar ju därefter också.

Jaha, jag äger fyra eller fem stycken och är jättenöjd! Fin i färgen och formen efter måånga tvättar, betydligt bättre än Mias, som jag verkligen inte gillar.

Man får dra i kanten, men det får man göra med alla schabraken.

Till TS, BR schabraken är alldeles för sladdriga för min smak, ser nästan "säckiga" ut på hästen. Eskadrons schabrak tycker jag håller bra :)

Har för mig att Mias går runt 500 kr, allafall i ridsportsbutiken jag brukar köpa från.

Dressyrschabrak Mia´s kostar 530:- :( Lite dyyyrt för mig idag.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 005
Senast: 13579vas
·
R
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Raderad medlem 147980
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt... 2
Svar
26
· Visningar
2 675
Senast: Mia_R
·
Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
777
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka