Dressyrsnack 17

Jag passar på att göra en uppdatering om oss.

Hästen har nu avslutat sin kortisonkur. Utslagen har läkt ut nästan helt så hoppas de inte exploderar/kommer tillbaka nu.

Hon har känts grym att rida men inte utan lite smolk i bägaren, såklart.
På en träning för två veckor sedan var hon så fin men när jag la ner och skulle trava av så markerade hon på vänster sida. Utan att ha sett minsta ofräsch under passet.
Så jag åkte t min vet och vi ul:ade länd/si-leder/bäckenkanter/tvärutskott (helt ohalt). Det enda som syntes var en ful bäckenkant på höger sida och tätt mellan tvärutskotten L5/6 på vänster.
Hon har haft ont vid övergång länd/korsled på vänster sida två somrar i rad och trots att jag har varit extremt noggrann nu med rehab sedan feb så har hon ju bara gått plant iom senan. Så jag förstår att det behövs mer styrka.
Och iom ny sadel så kunde hon ju röra sig ännu friare och det var visst inte bara positivt.
Så om någon har erfarenhet av just täta tvärutskott så tar jag gärna emot tankar.
 
Hemskt tråkig tävling att vinna... 🤣
Jag tror tyvärr jag vinner..
Första ponnyn köptes för slaktpris IOM utdömd för lynnesfel. Han fick sedan en ny Amerigo byggd till honom IOM svårt sadelläge.
Som tur var kunde han bara ha deras billigaste sadel. Han var väl dessutom 20 år gammal då typ. 😅

Min tränare brukade skämtsamt se fram emot vad ”Modelejonet Ponnyns namn”/”Trendsättaren” var klädd i varje lektion. När han var typ 29 år lade hon ut dagens outfit på ponny med Equiline-schabrak och lindor, rundsytt kandar med lackad nosgrimma och sprenger-bett. Och mig dito dressyrkittad.
Alla tyckte det var så gulligt IOM vilken typ av häst det var, isländskorsning med kass ridexteriör och så gammal. 😂❤️
 
Träning igen. Jag hade någon förväntning om att få uppleva samma magiska wow-känsla som på förra träningen och blev initialt lite besviken när vi inte nådde dit, men Nelly kämpade fint och tränaren var nöjd så då får väl jag också nöja mig🤪

Det har inte gått så bra tidigare i veckan så ändå skönt att vi hämtade tillbaka lite👍

Visa bifogad fil 145776

https://www.instagram.com/reel/C7LqYjRu8h3/?igsh=OGtmd2I0MXFlZzU3
Ser kortare ut mellan bog och bärbensknöl. Heja er! 👏
 
Jag tror tyvärr jag vinner..
Första ponnyn köptes för slaktpris IOM utdömd för lynnesfel. Han fick sedan en ny Amerigo byggd till honom IOM svårt sadelläge.
Som tur var kunde han bara ha deras billigaste sadel. Han var väl dessutom 20 år gammal då typ. 😅

Barka har också åldern inne, fyllde 20 för några veckor sen. ;) Men lite mer än så betalade jag för henne!

Min tränare brukade skämtsamt se fram emot vad ”Modelejonet Ponnyns namn”/”Trendsättaren” var klädd i varje lektion. När han var typ 29 år lade hon ut dagens outfit på ponny med Equiline-schabrak och lindor, rundsytt kandar med lackad nosgrimma och sprenger-bett. Och mig dito dressyrkittad.

Hoppas vi kan hålla lika länge, då kan hon också få vara modelejon. :heart
 
Barka har också åldern inne, fyllde 20 för några veckor sen. ;) Men lite mer än så betalade jag för henne!



Hoppas vi kan hålla lika länge, då kan hon också få vara modelejon. :heart
Ja, det är en ynnest att få behålla dem så länge! Jag fick 20 år med min älskade, knasiga luddgubbe. Vi rejsade ifrån ett fullblod med hoppryttare i skogen när han var 30. Han var en mycket energisk och tålig en. 😅

Hoppas ni får många fina år ni med! 😊
 
Anmäld till tävling nästa helg. Vi får väl se. Har ställt ut haflingern på gräs, med sin dotter. Hon som går på diet jämt🙈 men behöver ut till dottern varje dag, enklast de är på samma plats. inte alls ridsugen eller motiverad så hon går på halvfart ändå. Jättebrunstig så var sugen att köra till seminstation eller snabbt försöka låna ut henne till någon som vill betäcka renrasigt. Men det är ett långt uppehåll om hon är dräktig.
Tvååringen har eksem och jag vet inte vad jag ska göra. Min veterinär har slut på idéer så jag ska ringa UDS, har dålig koll men min veterinär pratade om vaccin efter tester där man kollar vad för allergi de har. Och jag vill testa allt. 💔

Har ridit min kompis 4a åring, den är stor och väldigt grön men de ridpassen känns mer inspirerande än med min egen.
Hade så gärna velat köpa en fölunge. Men har redan en för mycket. 🤦🏼‍♀️
 
Anmäld till tävling nästa helg. Vi får väl se. Har ställt ut haflingern på gräs, med sin dotter. Hon som går på diet jämt🙈 men behöver ut till dottern varje dag, enklast de är på samma plats. inte alls ridsugen eller motiverad så hon går på halvfart ändå. Jättebrunstig så var sugen att köra till seminstation eller snabbt försöka låna ut henne till någon som vill betäcka renrasigt. Men det är ett långt uppehåll om hon är dräktig.
Tvååringen har eksem och jag vet inte vad jag ska göra. Min veterinär har slut på idéer så jag ska ringa UDS, har dålig koll men min veterinär pratade om vaccin efter tester där man kollar vad för allergi de har. Och jag vill testa allt. 💔

Har ridit min kompis 4a åring, den är stor och väldigt grön men de ridpassen känns mer inspirerande än med min egen.
Hade så gärna velat köpa en fölunge. Men har redan en för mycket. 🤦🏼‍♀️
Har du provat ge Cetirizin mot knott? Det är antihistamin. Minns inte exakta dosen men tror det är 0.4mg/kg. Gav det till min mara som var pollenallergisk om våren. Hjälpte riktigt bra! Köpte på apotea för helt rimliga pengar, blir som runt 30-40 tabletter/dag.
 
Har lånat ett myler 3 delat bett av en vän, provade till undervisning i torsdags och tränaren var positiv, kontakten var bättre men återstår att se om det är nyheten eller om det kommer fortsätta. Hon är egentligen inte kinkig så säger aldrig totalt nej och därmed heller inte ja till någon utrustning.
Tips på liknande bett att prova ifall det här inte funkar. Har ridit med tvådelat baucher innan.
 
Har du provat ge Cetirizin mot knott? Det är antihistamin. Minns inte exakta dosen men tror det är 0.4mg/kg. Gav det till min mara som var pollenallergisk om våren. Hjälpte riktigt bra! Köpte på apotea för helt rimliga pengar, blir som runt 30-40 tabletter/dag.
Ja. Vi började på 0,3mg/kg första maj. Det är medeldos. Hon började klia sig efter 2v och då ökade jag till 0,4mg/kg. Hon står på lite över 0,4 nu men det hjälper inte. Törs inte sluta heller för är rädd det ska bli ännu sämre.
Smörjer med Probs produkter, manen o svans är fina fast jag märker ju att de kliar, men vill inbilla mig att det hjälper.. eller så skyddar bara täcket så jag inte ser att hon kliar… Sprayar just nu receptbelagd kortisonspray där hon kliar som värst, huvudet och öronen. dränkt i Ultrashield, Zitch och svart hästsalva. Hon är inte lika illa som ifjol, då gick det så fort så jag hann inte med. De va första gången det bröt ut, i slutet av augusti..
 
Ja. Vi började på 0,3mg/kg första maj. Det är medeldos. Hon började klia sig efter 2v och då ökade jag till 0,4mg/kg. Hon står på lite över 0,4 nu men det hjälper inte. Törs inte sluta heller för är rädd det ska bli ännu sämre.
Smörjer med Probs produkter, manen o svans är fina fast jag märker ju att de kliar, men vill inbilla mig att det hjälper.. eller så skyddar bara täcket så jag inte ser att hon kliar… Sprayar just nu receptbelagd kortisonspray där hon kliar som värst, huvudet och öronen. dränkt i Ultrashield, Zitch och svart hästsalva. Hon är inte lika illa som ifjol, då gick det så fort så jag hann inte med. De va första gången det bröt ut, i slutet av augusti..
Usch vad jobbigt! Zacke är eksemhäst och honom håller jag helt klifri med täta bad, rambo hoody och att de går in före 18 och ut vid 5 om sommaren. Går inte att ha ute kvällstid när knotten är som värst.
 
Har lånat ett myler 3 delat bett av en vän, provade till undervisning i torsdags och tränaren var positiv, kontakten var bättre men återstår att se om det är nyheten eller om det kommer fortsätta. Hon är egentligen inte kinkig så säger aldrig totalt nej och därmed heller inte ja till någon utrustning.
Tips på liknande bett att prova ifall det här inte funkar. Har ridit med tvådelat baucher innan.
Vet inte riktigt vilken effekt du är ute efter. Är det lite lock up effekt har Fager något sånt som är trevligt.
Om det bara är ett bett som många gillar så lyfter jag Sprenger Dynamic RS. Har inte jobbat med någon som sagt ”nej, tack” till det bettet so far.
 
Har du provat ge Cetirizin mot knott? Det är antihistamin. Minns inte exakta dosen men tror det är 0.4mg/kg. Gav det till min mara som var pollenallergisk om våren. Hjälpte riktigt bra! Köpte på apotea för helt rimliga pengar, blir som runt 30-40 tabletter/dag.
Hur många dagar ska man ge detta? Min har fått stora problem med pollen/flugor i år och går inte att rida utan nosnät ( blir 50% bättre med men inte helt obekymrad)
 
Åkte av igår igen🙄. Spenderade några timmar på akuten och de gjorde en CT. Inget brutet denna gången men bifynd på livmodern. Så nu blir det utredning för det istället. Heja mitt liv😅.

Och ha BRA hjälmar!! Hade min nya Charles Owen Halo och det räddade garanterat mitt huvud.
20240525_222354.jpg
 
Hur många dagar ska man ge detta? Min har fått stora problem med pollen/flugor i år och går inte att rida utan nosnät ( blir 50% bättre med men inte helt obekymrad)
Ja du ger det hela säsongen 2ggr/dag. Gå med i eksem-häst på Facebook, finns mycket erfarenheter där. Och prata med din veterinär.
Jag ger 30 tabletter Vialerg per dag, 15 morgon och kväll. Det är maxdos men verkar som endel kan gå ner lite i perioder.
 
Usch vad jobbigt! Zacke är eksemhäst och honom håller jag helt klifri med täta bad, rambo hoody och att de går in före 18 och ut vid 5 om sommaren. Går inte att ha ute kvällstid när knotten är som värst.
Jag badar, smörjer och tröstar. Hon går ute fortfarande och hoppas det ska hjälpa med smörja… men som det ser ut nu lär hon stallas in. Vi ska bara göra klart det sista i stallet så hon har några dagar till på sig att bli bättre💔 annars blir det liten hage med sin mamma tills knotten dör. Stackars hjärtat💔
 
Jag badar, smörjer och tröstar. Hon går ute fortfarande och hoppas det ska hjälpa med smörja… men som det ser ut nu lär hon stallas in. Vi ska bara göra klart det sista i stallet så hon har några dagar till på sig att bli bättre💔 annars blir det liten hage med sin mamma tills knotten dör. Stackars hjärtat💔
Men så synd är det inte om dom att bi inne när det är knottigt🩷. Båda mina uppskattar verkligen att vara inne om sommaren och lägger sig och vilar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
182 868
Senast: Ninnurur
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Karolina90
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
201
Senast: Corax
·
Kläder & Bli fin Jag är mentor till åk 9 som går ut nu, och ska delta på deras avslutningsmiddag, vad 17 ska jag ha på mig? :crazy: På jobbet brukar jag...
Svar
6
· Visningar
413
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp