Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 043

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har inte varit så kallt här hittills, men igår tog jag på mig mina fårskinnsfodrade stövlar för första gången. Blev påmind av att jag knappt kunde rida ordentligt med dem förra året, är inte helt vän med hur ridkänslan påverkas. Hade man varit en bättre ryttare hade väl inte stövlarna spelat roll, men nu är det uppenbart stövlarna som avgör om jag kan rida vettigt eller inte🤣🫣
Tycker inte jag kommer intill riktigt, och samtidigt är de lite mjukare så jag blir instabil i skänkeln. Märkte att jag spände hela benen och ser på filmen att jag typ spjärnar med fötterna, fick fokusera mycket på att bara försöka slappna av 🤪

Repeterade iaf en övning från söndagens träning: galopp på liten fyrkant i svag öppna och tänka lite vändning i hörnen. Nelly var duktig! Hon hade behövt att jag stöttat upp lite för att inte bli lite fyrtaktig, skyller på stövlarna där😅
Men kul att hon ändå är så mycket bättre än innan och framförallt att hon är så positiv och kämpar på!

https://www.instagram.com/reel/DS4mUyYDJjk/?igsh=dHJncmRldTh1eWU4

IMG_2772.webp

Det har inte varit så kallt här hittills, men igår tog jag på mig mina fårskinnsfodrade stövlar för första gången. Blev påmind av att jag knappt kunde rida ordentligt med dem förra året, är inte helt vän med hur ridkänslan påverkas. Hade man varit en bättre ryttare hade väl inte stövlarna spelat roll, men nu är det uppenbart stövlarna som avgör om jag kan rida vettigt eller inte🤣🫣
Tycker inte jag kommer intill riktigt, och samtidigt är de lite mjukare så jag blir instabil i skänkeln. Märkte att jag spände hela benen och ser på filmen att jag typ spjärnar med fötterna, fick fokusera mycket på att bara försöka slappna av 🤪

Repeterade iaf en övning från söndagens träning: galopp på liten fyrkant i svag öppna och tänka lite vändning i hörnen. Nelly var duktig! Hon hade behövt att jag stöttat upp lite för att inte bli lite fyrtaktig, skyller på stövlarna där😅
Men kul att hon ändå är så mycket bättre än innan och framförallt att hon är så positiv och kämpar på!

Visa bifogad fil 179178
Tycker det är jättesvårt att rida med stövlar en inte är van vid. Gör verkligen stor skillnad innan en vänjer sig!

+ @villhöver

Vad skönt att höra för det låter ju exakt som min. Jag har ju självklart upplevt 'segare vid uppvärmning/piggare när varm' på många andra men har ju fått till mig infon att min nya är en heeeet häst. Och helt plötsligt står jag här med en häst som jag inte alls upplever som het. Inte hela tiden iaf. 😅
Vi brukar säga att Fumo går på vevmotor, man måste liksom dra igång maskineriet lite först och värma upp, SEN går det som tåget! 😂

Håller med! Brukar rida lite träningar med mina tävlingsstövlar just av den anledningen…

Visa bifogad fil 179178

Tycker det är jättesvårt att rida med stövlar en inte är van vid. Gör verkligen stor skillnad innan en vänjer sig!

Måste stöta och blöta en sak...
Lilla hästen kom ju till mig, i stort sett helt utan 'ridmuskler'. Nu har hon varit här i snart fem månader och har breddat och musklat sig jättefint och hon orkar såklart mycket mer.
När hon kom var det mycket 'turbo' när hon blev trött (min tränare kallar det 'hej då') och man upplevde henne som en obalanserad 'pigg spigg'.
Nu har det slipats bort och vid uppvärmning är hon nästan lite seg (i jämförelse)för att sedan bli varm, framför skänkeln och tuffa för egen motor.
Först tänkte jag att det är nått fel (hej nojig matte) men hon känns så himla fin efter att kroppen kommit igång.
Jag är väl medveten om att det tar ett tag för muskler att bli varma samt att mental lösgjordhet också tar udden av 'het häst' men det är så väldigt stor kontrast. 😅
Har ni upplevt något liknande?

Ärtan är likadan, hon är het, reaktiv och väldigt bra på att triggerstapla 😅
När hon är mentalt avslappnad är hon väldigt lugn under uppvärmningen för att sen få mer och mer energi och driv.

Samma i hoppningen, när jag började träna var hon som en het ponny, studsade på tvären och drog iväg före och efter hinder. Nu har hon eget driv men reglerbar och jag kan lägga på ben utan att hon exploderar iväg fullständigt.
En väldigt stor kontrast men jag ser det bara som något positivt.

Är hon "seg" från start vet jag att det kommer bli ett bra pass. Det är betydligt lättare att sätta lite driv än att hejda och lugna ner 😅

Måste stöta och blöta en sak...
Lilla hästen kom ju till mig, i stort sett helt utan 'ridmuskler'. Nu har hon varit här i snart fem månader och har breddat och musklat sig jättefint och hon orkar såklart mycket mer.
När hon kom var det mycket 'turbo' när hon blev trött (min tränare kallar det 'hej då') och man upplevde henne som en obalanserad 'pigg spigg'.
Nu har det slipats bort och vid uppvärmning är hon nästan lite seg (i jämförelse)för att sedan bli varm, framför skänkeln och tuffa för egen motor.
Först tänkte jag att det är nått fel (hej nojig matte) men hon känns så himla fin efter att kroppen kommit igång.
Jag är väl medveten om att det tar ett tag för muskler att bli varma samt att mental lösgjordhet också tar udden av 'het häst' men det är så väldigt stor kontrast. 😅
Har ni upplevt något liknande?
Jag har ju haft många heta hästar och har två nu. Några av dem har fungerat precis så, de har valt att springa när det är jobbigt, men när man börjar kunna arbeta dem mer rakriktat blir det istället lite segt, tills de kommer igång och blir starka och blir heta igen. Min unga häst nu har haft lite såna tendenser, framför allt har det nog handlat om att han har sprungit lite på sniskan som lösning tidigare. När jag fått honom mer rakriktad tycker han det blir tungt och orkari inte springa på riktigt på samma sätt. Men nu börjar styrkan komma och motorn med.
Igår åkte vi iväg och red ut. Tyvärr blev det lite stökigt vid lastningen, det var jägare ute i fältet bredvid hagen när jag hämtade in honom, och han lyckades inte komma ner i varv och slappna av helt innan lastning. Så väl inne i släpet började han studsa och resa sig. Jag lastade ur och försökte vänta ut honom. Han blev lite bättre och jag hade en tid att passa, så jag lastade. Jag insåg att han inte var helt lugn än, men jag bestömde mig för att det var ok att köra. Han åkte jättebra, och var helt lugn i släpet när vi kom fram. Det var hans första uteritt på det här stället och första gången han träffade en häst från annat stall för att rida ihop, sto dessutom. Men han skötte sig utmärkt! Vi fick en härlig tur på nästan två timmar, mattarna hade inte träffats på länge och hade mycket att prata om. Jag tror det var bra för honom att bli lite mentalt trött, för han åkte toppen hem och var betydligt mindre störd av fyrverkerierna vid tolvslaget än jag befarat. Idag är det skitväder och blir en vilodag, i morgon ska vi till dressyrtränaren.

Ärtan är likadan, hon är het, reaktiv och väldigt bra på att triggerstapla 😅
När hon är mentalt avslappnad är hon väldigt lugn under uppvärmningen för att sen få mer och mer energi och driv.

Samma i hoppningen, när jag började träna var hon som en het ponny, studsade på tvären och drog iväg före och efter hinder. Nu har hon eget driv men reglerbar och jag kan lägga på ben utan att hon exploderar iväg fullständigt.
En väldigt stor kontrast men jag ser det bara som något positivt.

Är hon "seg" från start vet jag att det kommer bli ett bra pass. Det är betydligt lättare att sätta lite driv än att hejda och lugna ner 😅

Spännande att jämföra och se hur olika strategier man måste ha. :)

Är Barka trög från början, då blir det jobbigt. Hon startar alltid i någon grad av introvert försvarsläge och man måste "stressa" ur henne ur det för att hon ska släppa på spärrarna, och då är det ju lättast om det finns lite styrfart från början. Sen, i och med att hon inte alltid kommer till det läget, så blir det ju jobbigt och då springer hon. Så då måste man ta sig igenom den fasen och faktiskt komma till arbete, så att hon kan bygga lite mer styrka och uthållighet. Sen finns det ju gränser så klart för hur mycket man kan förändra i den åldern, men nu har jag efter lång tid i alla fall fattat hur man gör. 😅

Spännande att jämföra och se hur olika strategier man måste ha. :)

Är Barka trög från början, då blir det jobbigt. Hon startar alltid i någon grad av introvert försvarsläge och man måste "stressa" ur henne ur det för att hon ska släppa på spärrarna, och då är det ju lättast om det finns lite styrfart från början. Sen, i och med att hon inte alltid kommer till det läget, så blir det ju jobbigt och då springer hon. Så då måste man ta sig igenom den fasen och faktiskt komma till arbete, så att hon kan bygga lite mer styrka och uthållighet. Sen finns det ju gränser så klart för hur mycket man kan förändra i den åldern, men nu har jag efter lång tid i alla fall fattat hur man gör. 😅

Ja, de är ju väldigt olika våra hästar 😊
Sen är ju Ärtan aldrig trög, när jag upplever henne spm seg är hon fortfarande mer framåt än "normalpigga" hästar.
Det är mer ett mentalt och fysiskt lugn, att hon vilar på steget och är harmonisk.
Kan trava runt fyrkanten i lugn trav utan att jag behöver hejda med volter och utan risk att hon flyger i luften 😅

Snöstorm här nu och jag har ännu mer ont i kroppen nu när all svullnad vandrar neråt. Kan knappt gå och att rida blir det inget av. Skönt att vädret är skräp så jag slipper dåligt samvete för extra vila... Dios igångsättning tas onekligen i lugn takt😅. Tvingade djuren att vara ute 9 timmar i ovädret och Zacke hsr nog aldrig varit så arg och kränkt🙈.

Snöstorm här nu och jag har ännu mer ont i kroppen nu när all svullnad vandrar neråt. Kan knappt gå och att rida blir det inget av. Skönt att vädret är skräp så jag slipper dåligt samvete för extra vila... Dios igångsättning tas onekligen i lugn takt😅. Tvingade djuren att vara ute 9 timmar i ovädret och Zacke hsr nog aldrig varit så arg och kränkt🙈.
Våra fick vara ute i sju timmar, 23-åringen hoppade över den diagonala slanan för att komma in så fort som möjligt... Här är det storm och regn, ingen snö, men riktigt obehagligt.

Hade tänkt rida denhär och nästa vecka men alltså….. nej 🤣 tror Nova gick på semester nu. Hon får hänga med på promenader sen när all snö är ur vägen.
Idag fick hela gänget täcken på sig och det kändes bra. De har en bra ligghall de använder mycket, men upplever också viss tristess när de blir ståendes under taket hela dagen. Idag var alla pissblöta och hade varit i hela hagen som vanligt! Men skönt att de går in och torkar upp emellanåt också när det ska snöa konstant i tre dygn

IMG_2718.webp

Här har varit minusgrader ett par dagar så det fått bli riktigt kallt i marken, sen ett par plusgrader idag och regn + hagel/snöblandat och nu fryser det igen (och har börjat snöa) så det blir sådär riktigt härligt glashalt :meh:
Fille inledde nya året med ett bra arbetspass, jobbade mycket med skolorna och fick till en riktigt fin galopp-diagonalsluta som bara klaffade helt, lätt, bra flyt och lagom tvärning, så det var kul 😊
IMG_2228.webp

Senast ändrad:
Även vi inledde nya året med ett toppenpass! Börjar hitta mer och mer energi i skolorna i både trav och galopp, heja Nelly! Kylan är på väg in och äntligen kan vi kanalisera den där extra "vinterenergi" till bra grejer istället rodeo och allmän instabilitet 😅 :D

IMG_2786.webp

Det ska bli tokkallt här kommande veckan, neråt 18 minus🥶
Får se om jag pallar att rida så mycket då..

När Skåne plötsligt försöker härma Norrlands inland så har jag gett upp. Jag har löst ridhuskort på en anläggning i närheten och ska försöka få till åt minstone ett par pass i veckan i ridhus. Fördelen är också att de har 20x60 ridhus, och vi har bara 20x40 paddock i stallet. Så det kan ju bli trevligt.

Men så ska man ORKA åka flera gånger i veckan. T åker bra men ändå... ska jag blir en åkare?

När Skåne plötsligt försöker härma Norrlands inland så har jag gett upp. Jag har löst ridhuskort på en anläggning i närheten och ska försöka få till åt minstone ett par pass i veckan i ridhus. Fördelen är också att de har 20x60 ridhus, och vi har bara 20x40 paddock i stallet. Så det kan ju bli trevligt.

Men så ska man ORKA åka flera gånger i veckan. T åker bra men ändå... ska jag blir en åkare?
Det är skitdrygt 🤣 och tar massor med tid. Jag har exakt 15 minuter från det att jag rullar iväg tills dess jag stannar på ridskolan men det tar ju så mycket extra tid. Packa allt, koppla släp, lasta och göra rent. Packa ur. Packa upp. Är glad att jag jobbar skift så kan åka på morgonen innan jobbet och har nån ledig dag här o var.

Jag lyckades inviga de nya året med en fet blåtira.. E som står och gottar sig på lösdrift hade gått emot ngt med hoven och fått en liten liten flik i kronranden. Inget blod efter en dag eller så och fliken hade torkat ihop så pillade lite på den och vips hade jag ett framknä i ögat 😂🤸🙃

Har också fått ett förslag på sammarbete som jag funderar över. Att byta plats på mitt dräktiga ston som då ska få sitt föl hos den här personen och tas om hand om, mot att jag tar hem dennes 9åring för fortsatt utbildning och tävling.

Vilket är ett fantastiskt sätt att bibehålla min ridning och fördriva tiden tills mitt ofödda föl växer upp 😅

De tråkiga är att de är en bit bort. Men de är ganska nära min familj, alltså där jag kommer ifrån ursprungligen. Så hälsa på att ju verkligen inte omöjligt.

Vad hade ni gjort?

Steg ett i den riktningen är isf såklart att provrida hästen, jag kanske inte ens tkr om den. 😅

Lite liknande funderingar här, var i ridhuset idag pga kurs lördag-söndag - men ska jag investera i ett ridhuskort och satsa på att åka åtminstone en gång i veckan under vintersäsongen? Eller bita ihop, betala per gång och tänka att det snart blir ljusare. Samtidigt finns det ju en hel del dagar också utanför vintersäsong som det verkligen kan vara värt att lasta och köra iväg för att slippa vara ute.

Men det är så oändligt länge sedan det har varit aktuellt för mig med regelbunden träning i ridhus så jag minns fasen knappt hur det känns. Eller riktigt hur jobbigt det var att koppla på släp och åka iväg efter jobbet varje vecka...

Fager inledde sitt tionde levnadsår med ett superbra pass i ridhuset. En stallkamrat som rider typ samma klasser som mig var snäll och hjälpte mig, det blev verkligen så bra! Har haft lite svårt med vänsterpiruetten, jag tappar yttersidan och så trycker han in bogen och ramlar runt. Det är precis i vändningen det händer och jag känner ju vad som händer men har inte lyckats lösa det.

Men efter en hel del piruettarbete i olika former fick vi till det väldigt bra och han gjorde nog några av livets bästa vändningar.

Imorgon blir det PnR och sen vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på.. ska bl vansinnigt kallt (-20) så lusten att rida är inte jättestor.Vi har ridhus på gården men det är inte isolerat så blir ju kallt även där.

Det är skitdrygt 🤣 och tar massor med tid. Jag har exakt 15 minuter från det att jag rullar iväg tills dess jag stannar på ridskolan men det tar ju så mycket extra tid. Packa allt, koppla släp, lasta och göra rent. Packa ur. Packa upp. Är glad att jag jobbar skift så kan åka på morgonen innan jobbet och har nån ledig dag här o var.

Jag har lite samma förutsättningar fem veckor av sju. Dvs, kan rida när andra inte gör det.

Men ja. Känns skitsrygt att behöva packa osv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar