Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 156 629

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att Alex skulle kunna hantera rullande hästar men Mirre, i det läget vi är i nu, skulle få spelet. Han har alltid haft svårt med saker som inte är exakt förväntat och klarar inte ens av att slappna av med en PRE i närheten.

Igår hade vi också en spännande besökare i ridhuset. En ponnymamma som hjälpte till med fattningarna genom att klappa i händerna och hojta Galopp! utan att förvarna min kompis som red samtidigt. Tack och lov var hennes häst välrastad efter en hoppträning dagen innan, men ändå. Jag såg att ponnybarnen kom så jag valde att inte ens ta in Mirre i ridhuset. Vi skrittade utanför i stället.

Jag tycker oftast hästen går i en dålig form/lutar innåt mm
Föredrar tömkörning :)
Jag tycker båda har sina platser. Tömkör mycket men har jag ont om tid är longering helt enkelt snabbare eftersom det inte kräver mer utrustning än grimma och lina. Form, balans osv är ju en träningsfråga :)

delvis KL
Jag har svårt att få ihop livet så just att göra vettiga saker på kort tid är avgörande för mig vissa dagar. "Seriös tömkörning" tar för mig lika lång tid som att rida totalt, "jogg på töm" ganska snabbt och allra snabbast är longering i grimma.

Jag tror att Alex skulle kunna hantera rullande hästar men Mirre, i det läget vi är i nu, skulle få spelet. Han har alltid haft svårt med saker som inte är exakt förväntat och klarar inte ens av att slappna av med en PRE i närheten.

Igår hade vi också en spännande besökare i ridhuset. En ponnymamma som hjälpte till med fattningarna genom att klappa i händerna och hojta Galopp! utan att förvarna min kompis som red samtidigt. Tack och lov var hennes häst välrastad efter en hoppträning dagen innan, men ändå. Jag såg att ponnybarnen kom så jag valde att inte ens ta in Mirre i ridhuset. Vi skrittade utanför i stället.
Påminner mig om när jag skulle vara med i KM på min förra häst. Jag skulle rida LA och och red galopp-halt på framridningen, men märker hur hästen blir mer och mer stressad och inte vill göra halt. Det får mig att gå ur min bubbla och fundera på vad hon reagerar på, varpå jag inser att en annan mamma som gjort klart sin ritt har satt upp sitt barn på hennes häst och ska hjälpa henne att få den att galoppera genom att toksmacka. Jag hörde inte det, jag hör inte mycket när jag koncentrerar mig, men min häst hörde det såklart! Och fattade inte varför jag bromsade samtidigt som hon mycket uppenbart fick signalerna för att gå fortare! Efter det försökte jag lugna min häst men det var för sent och ritten gick inte bra. Jag är inte stolt över hur jag snäste till sagda mamma när jag kom ut från banan... :bag: Det var KM, inte OS liksom... :o Men självförtroendet på dressyrbanan är inte på topp vilket gör att jag har svårare att ta en dålig prestation där.

Mvh,
Lady_S

Jag tycker också longering har en poäng, kanske inte flera gånger i veckan dock. Tänker att det är en viktig grej för hästen att kunna, tex är det ju väldigt vanligt att veterinären vill se hästen på lina vid en hältutredning

Det där med longera har jag liksom aldrig förstått om de inte är nått varv innan uppsittning eller för att kolla om hästen är fräsch eller ej. Som motionsform, nej 😅
Det beror helt på hur det utförs. Jag vill vara ensam i ridhuset när jag longerar för jag går i stora cirklar över hela ridhuset. Det är guld att kunna longera galopprogrammet med intervaller för en kan tydligt se hur hästarna blir starkare och starkare. När jag har hästar i träning är longering det första jag jobbar med. Att få dom i balans, inte tränga inåt och vara uppmärksamma på mitt kroppsspråk. Använder aldrig inspänningar utan jobbar i repgrimma.

Tycker nog allt longering är underskattat. Men det krävs lite mer än att bara stå stilla i mitten.

Förr ansåg även jag att longering var bra för hältkoll men det var också allt. Det var innan jag fick hjälp att lära mig mer. Idag longerar jag gärna, och ser det som både lösgörande och uppbyggande. Men det blir sällan varv på varv i samma gångart/tempo utan massor med halter och igångsättningar, avbrott, fattningar och tempoväxlingar. Allra helst löslongerar jag, men det kräver ju rätt häst och rätt ridbana/ridhus.

Spänner dock aldrig in.

Men mest är det störande eftersom det tar sån jävla plats och folk har noll koll på sina hästar 😒
Vi har regler som styr upp just platsgrejen skapligt, även om inte alla följer reglera och man ibland får säga ifrån. Ingen longering under de timmar det är som mest tryck i ridhuset, i övrigt måste man boka eller fråga de som rider om det är ok. Annars hade det nog varit helt galet med tanke på hur många vi är..

Förr ansåg även jag att longering var bra för hältkoll men det var också allt. Det var innan jag fick hjälp att lära mig mer. Idag longerar jag gärna, och ser det som både lösgörande och uppbyggande. Men det blir sällan varv på varv i samma gångart/tempo utan massor med halter och igångsättningar, avbrott, fattningar och tempoväxlingar. Allra helst löslongerar jag, men det kräver ju rätt häst och rätt ridbana/ridhus.

Spänner dock aldrig in.

Jag älskar att löslongera min! Aldrig inspänd och oftast i grimma .Gör det dels om jag har ont om tid och behöver få honom att blåsa ur sig lite energi och dels för att stärka hans galopp och tidigare även när jag lärde in ordet och betydelsen från backen. Är han pigg och behöver rastas så brukar han galoppera självmant några varv i ena varvet, byter sen varv själv och gör samma sak i andra och när han är klar stannar han av och väntar på att jag knäpper fast grimskaftet så vi kan skritta av honom en stund tillsammans 😁

Den mesta longering jag ser är diverse intressanta inspänningar och hästar i framstupa sidoläge 😅

Men mest är det störande eftersom det tar sån jävla plats och folk har noll koll på sina hästar 😒
Det är väl lite samma som med lastningsproblem, hanteringsproblem, uterittsproblem etc. Det beror på att folk inte tar lektioner i det. Just att longera lite basic att bara formge via linan är ganska enkelt att lära sig/lära häst bara man får hjälp av någon som kan först. Det behöver väl bara vara någon eller ett par lektioner för att fatta hur man gör.
Om de kutar runt med huvud upp och hängrygg, ligger på innerbog etc så blir det så klart mer slitage och ingen vettig träning. Inspänning brukar inte direkt ge vettigt jobb heller. Man ska ju inte bara korta tygeln statiskt när man rider. Varför skulle det bli bra jobb avsuttet liksom.. Man får dem ju i form genom att påverka balans etc dynamiskt.
Nu är min häst gammal, har stått lääänge och har lite diverse medfött shit i kroppen. Får han välja själv går han som bilden ovan. Eller ofta ännu värre. 😅 På andra bilden ber jag därför inte om så mkt. Mest bara lite "ställ och böj rätt, upp med underhalsen, ut med halsen ur manken och fram med näbben in i kontakt". Då lyfter muskelgungan mellan frambenen ngt och han ligger inte på inner bog. Att jobba så blir inte slitage. Har man dem lösgjorda och "på tygeln/i kontakt" på linan brukar de lika sällan som då man rider braka iväg/störa övriga ekipage. Kan man lägga ut balansen med hjälper så att de inte ligger på inner bog så kan man ju också jobba på rätt liten volt utan så mkt risk för extra slitage inner fram. Jag ökar och minskar gärna volten för att få mer böjning och det jobb det ger.
6172F549-44EC-4A91-909B-F81CA46767B7.webp

Jag deppade ihop lite. När jag äntligen började må bättre så fick jag karpaltunnelsyndrom på båda händer/armar. 🤯 Vi hade så fint med lagom kallt, snö etc och jag ville bara ut med hästen och njuta. Och har elever som väntar på hjälp.
Men icke.. Tydligen kan det komma som biverkning av cancerbehandlingen. Ska se om sambo/kiro kan trolla lite i väntan på doktor.
Det är iaf lite bättre även om jag är sämre idag efter att gjort för mkt igår. Kanske jag orkar just longera nu iom att häst är snäll och känslig.
Jag som SÅ såg fram emot att kunna börja göra ngt mer. Jaja.. Det löser sig väl det med!

@tuaphua Det har du helt rätt i 🙂 Tänkte jag inte ens på.

Och även det som @Alexandra_W sa om ”rätt häst” med då kan va svårare med just unghästar eller hästar som har svårare att bära sig i en bra form naturligt.

Den häst jag haft som haft de mest naturligt är haflingern. De andra är travare (😁) och andra unghästar där de behöver lite mer hjälp

Just nu tränar jag en 2 åring men då håller vi oss i skritt på fyrkanten då jag mest vill han lär sig gå före avslappnat.

Och även det som @Alexandra_W sa om ”rätt häst” med då kan va svårare med just unghästar eller hästar som har svårare att bära sig i en bra form naturligt.

Den häst jag haft som haft de mest naturligt är haflingern. De andra är travare (😁) och andra unghästar där de behöver lite mer hjälp

Just nu tränar jag en 2 åring men då håller vi oss i skritt på fyrkanten då jag mest vill han lär sig gå före avslappnat.
Med rätt häst menade jag mest en som är hjälpligt intresserad av att samspela med människan :)

De som bär sig illa från början stärks ju över tid. Meningen är ju inte de ska sladda runt utåtställda i fel varv

Med rätt häst menade jag mest en som är hjälpligt intresserad av att samspela med människan :)

De som bär sig illa från början stärks ju över tid. Meningen är ju inte de ska sladda runt utåtställda i fel varv

Ja så är det såklart men vägen dit kan ju vara lite väl slitig på en travare t.ex där de är 100km/h, utåtställd med stjärnkikarstatus

Ja, 2-åring är ju lite annat fokus. 😅

Det är absolut olika svårt för dem att bära sig beroende på exteriör, som med allt annat.
Jag hade tex en unghäst som bara ridits in och sen haft föl. Hon var STOR, stora gångarter, rejält överbyggd och hade lite sviter av föleriet. Där tog jag främst galoppen i töm iom att hon behövde så mkt mer hjälp i exakt positionering av kroppen för att inte välta in på inner bog och ligga där i övertempo i obalans i galoppen. Där behövde jag lära in för hand och sen i töm att flytta ut vikten i bog/manke för att hon skulle ha en chans att orka bära.

Men lär man in just att de ska böja sig och ställa korrekt, flytta ut inner bog/mankens balans för linans hjälper och sedan lyfta underhalsen så ger man dem alla, oavsett exteriör och humör, rätt goda chanser att balansera sig. Skritt och trav brukar gå bra för de flesta ganska direkt. Det kan man ju pyssla med lite för att stärka dem och ta galoppen på annat vis i början.

Ja så är det såklart men vägen dit kan ju vara lite väl slitig på en travare t.ex där de är 100km/h, utåtställd med stjärnkikarstatus
De ska inte gå snabbare än de kan balansera. Så en sådan får skritta och göra halt, skritta och göra halt, rygga, göra halt framför, över och efter bom. M m. Det kan göras vid hand lika gärna som på lina eller töm. Men det har sin plats på böjt spår sen med.

Man kan stärka och bygga upp nåt så otroligt bara i skritt.

Är lite besviken på dagens snö 😒
Det har bara yrt omkring små vassa flingor som lagt sig i drivor, inte alls det jag ville ha.
Var - 7 känns som - 15 när jag gick till stallet, fick bli ridhuset flr tredje gången den här veckan. Tradigt men Ärtan gick på tvären hela vägen dit för att undvika att få snö i ansiktet så hade inget vettigt alternativ.
Hon var iaf väldigt trevlig att rida!

Var och hjälpte till hos min tränare på fm. Hennes mamma vill ge mig en träning i gåva ❤️
Var nog närmare 15 år sen jag red för henne senast. Red min dåvarande hopphäst, var sjukt störig, vägrade sitta ner i traven och ville bara galoppera 😆
Något hon gärna påminner mig om när jag är där och tävlar dressyr nu.
Kan förstå att hon blev lite trött på mig och slussade över mig på dottern tillslut 🙄
Det ska bli väldigt roligt att träna för henne igen och vara aningens mer ambitiös 😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Bukes bokcirkel!
  • M
    Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)
  • Projekt Greta..
  • När ska man ge upp? LÅÅÅNGT.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar