Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 043

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Menar du Lippo eller hööks nu?
Inser att mitt inlägg kanske var otydligt. Är Lippos som tappat färg, men gillar dem ändå bättre än de från Hööks😊
Jag har mörkbruna Lippos med gummi på insidan och gummi på insidan med stoppar och är nog inne på >10 st under många år och aldrig haft problem med färgen. Så olika det kan vara. Putsat med Stübbentvål efter varje användning o oljas väl någon gång i kvartalet med olja (Equipe/Amerigo). Jag gillar smala tyglar så dessa gillar jag mycket.

Jag har mörkbruna Lippos med gummi på insidan och gummi på insidan med stoppar och är nog inne på >10 st under många år och aldrig haft problem med färgen. Så olika det kan vara. Putsat med Stübbentvål efter varje användning o oljas väl någon gång i kvartalet med olja (Equipe/Amerigo). Jag gillar smala tyglar så dessa gillar jag mycket.
Mina har inte gummi på insidan och det är där de tappat färg, på de delar som ligger an mot halsen och där de också putsas som mest (för att ta bort stöv). Resten av tyglarna har kvar sin färg, men delar av insidan är grönaktiga😅

Lite film från i söndags kväll. Duktig häst!
https://www.instagram.com/reel/DTvawGnDBki/?igsh=NjJtaHU2eW5taTRn

GPTempDownload.webp

Skrev ju här i söndags att det varit svårt i galoppen och genast var det lite bättre. Blir helt enkelt lite lättare när man rider två dagar i följd och hästen inte typ har vilat hela veckan😅
Har lite svårt att få ihop livet just nu, mkt jobb och sedan dödstrött efter jobb. Glad att Nelly utvecklas ändå och att vi numera kan hitta tillbaka ganska snabbt till ett bra läge!

Vi skulle ta det lugnt efter jul, sen var vi på skidsemester förra veckan och planen var att sätta igång lite mer den här veckan. Status dock att hästen står på djursjukhuset och har fått spolar carpus höger fram efter att ha glidit och störtat i hagen i lördags.

Stallägaren ringde lördag när vi var typ 7 timmar hemifrån. Glad trots allt att min kollega snabbt kunde komma och se till henne och att stallägarna körde in henne till djursjukhuset. Hoppas kunna hämta hem henne på torsdag om allt ser bra ut. Men 4 veckor med stort bandage och skena på till att börja med. 😔

Bifogade filer

• 20260118_154405.webp
    20260118_154405.webp
    221,7 KB · Visningar: 3 360
Red lektion igår och trimmade inför planerad start i februari, bytena var lite blandad kompott, in i höger spänner jag mig och börjar bromsa för jag blir nervös att det ska bli dåligt, då blir det lite ”tom” galopp och inte rent. Fick tänka lite sluta in, sluta ut och byta i skiftet som i saxen och då hittar vi flytet och bakbenen och får rena byten. ”Vi har ju lite tid på oss till februari” för att citera tränaren 😂. Vi resonerade att hellre få kommentaren av domaren att det blir vingligt om jag tänker lite sluta än att bytet blir orent.

Red lektion igår och trimmade inför planerad start i februari, bytena var lite blandad kompott, in i höger spänner jag mig och börjar bromsa för jag blir nervös att det ska bli dåligt, då blir det lite ”tom” galopp och inte rent. Fick tänka lite sluta in, sluta ut och byta i skiftet som i saxen och då hittar vi flytet och bakbenen och får rena byten. ”Vi har ju lite tid på oss till februari” för att citera tränaren 😂. Vi resonerade att hellre få kommentaren av domaren att det blir vingligt om jag tänker lite sluta än att bytet blir orent.
Oceaner av tid till februari ;)

Jag har trasslat till mitt ena byte, för två veckor sen hade jag ett litet blåmärke på vänster knä som sen försvann. Men nåt är inte bra med knät och jag har en punkt som när den nuddar knästödet på sadeln gör såååå ont. Går som en elstöt i hela knät och det blir helt varmt (🤔 ) så jag har suttit lite konstigt och fegar när jag ska använda vänsterbenet = gör en konstig hjälp, så Fille är lite förvirrad över vad jag egentligen menar, stackarn.

Och angående mockandet så är vårt stall frenetiska mockare i ridhuset, men under en träning så avbryter man ju inte sin träning för att plocka bajs utan blir det nåt på spåret och man inte har en kompis med sig brukar tränaren gå och ta den, annars mockar ofta den som antingen ridit före dig och håller på och skrittar av, eller den som ska rida efter och är inne och skrittar fram.
Vid ridning som inte är organiserad träning och man är själv (eller typ två) så kan det ligga kvar under passet om det inte ligger på ett dåligt ställe, och är det på ett dumt ställe så mockar man i sin nästa skrittpaus typ.

Ko
Jag var så klantig i går. Resultat - både sidostycket på mitt SD-design träns och tyglarna gick sönder. Hoppas att tränset går att laga, har en fd kollega som är utbildad sadelmakare. Skulle behöva nya tyglar dock. Vill helst ha både med gummi på insidan och stoppar eller så läder med stoppar. Inte för breda och mjuka. Förslag?
Kolla på Hööks, de har ett par med gummi på insidan och stoppar, har tyckt att de känts sköna när jag klämt på dem i butik, har tyvärr inte ridit med dem dock! Okej, typ femma på den bollen, sorry!

Men lite störigt hörni, jag red i ridhuset idag, och då gjorde vi fyra klockrena byten i vart fjärde, jag vet att de var rena för jag såg i spegeln, men dels var det ingen som filmade, och jag lyckades med dessa byten pga att jag red med spöet i handen så han hade sån där riktigt bra galopp, som jag inte får till riktigt utan spöet…

Har du kommit på nåt sätt att lura honom (och dig) att det ska bli likadant med som utan spö?
Vet att du är duktig på att träna utan men tänkte på gamla ponny idéer man använde då (gömde spöet i ridstöveln så man kunde ta fram det plötsligt när man fick tvärstopp vid ingången till ridbanan typ ;) ) eller att kunna få samma effekt för sporren eller nåt?

Det måste vara så frustrerande att det funkar med men inte utan när ni är så klara för MsvB och mer egentligen… hoppas det löser sig snart!

Har du kommit på nåt sätt att lura honom (och dig) att det ska bli likadant med som utan spö?
Vet att du är duktig på att träna utan men tänkte på gamla ponny idéer man använde då (gömde spöet i ridstöveln så man kunde ta fram det plötsligt när man fick tvärstopp vid ingången till ridbanan typ ;) ) eller att kunna få samma effekt för sporren eller nåt?

Det måste vara så frustrerande att det funkar med men inte utan när ni är så klara för MsvB och mer egentligen… hoppas det löser sig snart!
Nej inte riktigt! Men på framridning till tävling får jag ju faktiskt ha spöet, och han är faktiskt rätt bra på att inte tvärdö när man släpper så jag tänker ändå att jag rimligtvis skulle kunna få igång honom på framridningen och få med det in på banan. Senaste passet hade jag inget spö och vi fick ju faktiskt till byten rent åt båda håll så nånting är vi och nosar på.

Det har ju innan varit så att han inte ens bytt rent fastän man haft spöet och ideala förutsättningar, så mycket har lossnat.

Igår hade jag äntligen möjlighet att ta mig till stallet i dagsljus i kombination med att det snöat. Blev äntligen en lång uteritt med massor av galopp.

Lycklig Fager som fick rulla på. Blev 4 km galopp och nästan lika mkt trav enligt Equilab. Har varit lite för dåligt väder och underlag för att kunna göra mer än skritta senaste månaden så detta var efterlängtat!

Nej inte riktigt! Men på framridning till tävling får jag ju faktiskt ha spöet, och han är faktiskt rätt bra på att inte tvärdö när man släpper så jag tänker ändå att jag rimligtvis skulle kunna få igång honom på framridningen och få med det in på banan. Senaste passet hade jag inget spö och vi fick ju faktiskt till byten rent åt båda håll så nånting är vi och nosar på.

Det har ju innan varit så att han inte ens bytt rent fastän man haft spöet och ideala förutsättningar, så mycket har lossnat.
Då är det säkert på gång! Vore så himla kul om det kunde lossna för er för jag tror ni har mycket kul framför er när det släpper 💪

Ok det gjorde ont som fan att ha hårda skor och shortchaps mot en fortfarande rejält öm hälsena och häl efter förra helgens tramp-olycka/-skada.

Men, ändå ett brett leende efter att faktiskt ha kommit iväg på träning med min pigga och alerta och jättefina sexåriga häst. Inga komplicerade övningar för han är fortfarande reaktiv av ridhusmiljön och nu var ju första gången jag lastat och kört iväg i mörker. Och både december och januari har varit dåligt med ridning. Så bara fokus på takt och form och enkla övergångar - men med behövlig tränarcheck och pepp varannan vecka framöver, så är känslan att vi kommer kunna ta ordentliga steg framåt nu. Detta är så roligt. :)

Då är det säkert på gång! Vore så himla kul om det kunde lossna för er för jag tror ni har mycket kul framför er när det släpper 💪
Tack vad snäll du är! Han är ju så jäkla fin med precis allt annat, så om han kunde bjussa på lite stabilare byten så hade han kunnat gå GP 😅

Tränare är ju en fantastiskt bra grej! I onsdags var jag i ridhuset med Polo och red lite hinder. Det kändes verkligen inte bra, galoppen var inte alls av den kvaliteten jag vill ha. Jag började fundera på om han gått och dragit till någon muskel i hagen nu när det bitvis är lite knöligt, och så spinner tankarna vidare - Grao kändes ju bara lite annorlunda och han hade en korsbandsskada... Men jag hade en tränartid igår, så jag tänkte att det är ju bara att avbryta om något inte är som det ska. Jag ventilerade min oro direkt med tränaren, hon tittade lite och sa: det märks att ni inte haft någon kontinuitet i träningen nu när förhållandena är dåliga, han går ju och sänker ryggen. Självklart får du inte en galopp du kan rida parallellslalom med då. Nu jobbar vi lösgörande och ser vad som händer. Och ja, efter en halvtimme var vi riktigt fina. Jag hoppas jag kan få till en dressyrträning till kommande vecka, för helgen efter har jag en tvådagars WE-träning. Ridbanan hemma är bara delvis ridbar och jag delar släpet med maken så vi får turas om att åka till ridhus. Men träning har förstås företräde :D

Tack vad snäll du är! Han är ju så jäkla fin med precis allt annat, så om han kunde bjussa på lite stabilare byten så hade han kunnat gå GP 😅
Nu låter du som Nina R😂! Har just börjat lyssna på hennes och Carls pod och bytesproblemen är völdigt återkommande😁. Men självklart blir bytena bättre och det är bara svårare för vissa. Zacke är allt bättre i sina byten men definitivt inte klockrena än. Men jag orkar som inte ens bråka pm det längre🙈.

Nu låter du som Nina R😂! Har just börjat lyssna på hennes och Carls pod och bytesproblemen är völdigt återkommande😁. Men självklart blir bytena bättre och det är bara svårare för vissa. Zacke är allt bättre i sina byten men definitivt inte klockrena än. Men jag orkar som inte ens bråka pm det längre🙈.
Känner mig som henne dessutom! Så mycket att jag inte kan lyssna för jag blir så stressad 😂😂

I brist på annan aktivitet så åkte jag och Mini till ridhuset idag! Lastade själv, lastade ur själv. Lilla stjärnan, hoppas hon är och får vara hel för hon är så rolig. Lyhörd, lite känslig. Kommer nog inte våga sitta upp själv på henne när det är dags, ifall hon blir rädd när jag tappar balansen. Tur vi har bra kompisar som jobbar med sånt där😅
Testade longera och hon bara travar på när jag smackar? Som om hon gjort det 100 gånger redan. Kunde hålla linan i en hand och filma tillomed!
https://www.instagram.com/stories/k...ig_story_item_share&igsh=MWlzZWE4dGgwMndrZg==
Fick galoppera lite löst och hon rullar på då med, ökar, minskar, byter riktning och byter galopp. 6åringen hade så svårt att galoppera löst när hon var liten. Hittade inte balansen.
Hon har också fått en tid på Ultuna nästa vecka. Det såg bra ut i några dagar men nu ser det inte bra ut alls💔

Får vara glad så länge alla är hela❤️
IMG_2886.webp

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur