Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 043

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår gick jag till ridhuset och longerade Ärtan. Har aldrig longerat henne tidigare, det blir lite för hjärndött för mig men nu ville jag se hur hon rörde sig.
Det var balanstrav, bockades och sparkades bakut 🤭
När hon lugnade sig såg hon väldigt trevlig ut, lätt I fronten och jämn och fin bak.

Om jag anstränger mig kan jag fortfarande ana en liten svullnad på utsidan av hasen, hade jag inte vetat om det hade jag inte reagerat alls. Hon har ett skrubbsår på samma ställe så antingen har hon fått en spark eller slagit emot något.
Red ut en sväng idag och tänker att jag fortsätter med det under veckan som kommer. Skulle hon bli mer svullen igen eller på något vis kännas ojämn får det bli veterinär men just nu känner jag att jag kan sitta lugnt i båten.

Kanske borde trimma till skägget på huvudet lite 😅
20260124_095252.webp

Idag ordnade min klubb en liten clinic med en domare. Jag och en stallkompis skulle visa rörelser från MSV B och uppåt. Inleddes med att 2 (!) ponnyryttare som ridit lägre klasser båda ramlade av på framridningen. Vi hade en lös ponny i full galopp precis framför nosen och en precis bakom. Fager skötte det bra, han bara snodde runt för att kolla läget. Men sen var han totalt uppe i varv, fullt förståeligt.

Blev inte riktigt så att han visade sig till sin fördel, energin bara sprutade ur öronen på honom och det var hett, stressat och allmänt svårstyrt. Men väldigt bra träning för oss, att få vara i ridhuset så länge och kunna hitta lite ridning.

Hatten av för det förbundet.
Frågan är om vårt förbund hade gjort detsamma?
Det var en väldigt unik situation eftersom ryttaren stämde funktionären som sa åt honom personligen. Jag tror faktiskt att vårt förbund agerat likadant om en utsedd funktionär sköter sitt uppdrag och sen blir stämd av den tillsagda ryttaren. Det är ju en helt bisarr situation och ryttaren visar tydligt att han varken har respekt för hästens välbefinnande eller regelverket som förbundet satt och naturligtvis NOLL respekt för funktionärer.

Jag har haft lite dålig period igen och häst vilat. I morse hade han försökt driva med sambon, hetsat och varit "stickig i humöret". Så idag när jag äntligen mådde mycket bättre fick lilla gubben komma ut för att lufta av sig. De står mest bara och häckar i hagen nu och han behöver få blåsa ur lite. Han var så lugn och fin och strosade runt och luktade på snön och lugnt tittade på saker. Sen drog de igen en bildörr och slammrade med något just när jag bad om trav. Det som att flyga drake ungefär. 🪁 Han var mer 2 meter upp i luften under några minuter än han var på marken. 🙄 Jäklar vad han kan röra sig smidigt, snabbt och högt den där gamle gubben. :laugh:
Sen fick vi in lite vettigt jobb också en stund när han fått ur sig överskottet. Då var han superfin! Gissar att han är solen själv imorgon när sambo tar ut. ☀️

Jag har haft lite dålig period igen och häst vilat. I morse hade han försökt driva med sambon, hetsat och varit "stickig i humöret". Så idag när jag äntligen mådde mycket bättre fick lilla gubben komma ut för att lufta av sig. De står mest bara och häckar i hagen nu och han behöver få blåsa ur lite. Han var så lugn och fin och strosade runt och luktade på snön och lugnt tittade på saker. Sen drog de igen en bildörr och slammrade med något just när jag bad om trav. Det som att flyga drake ungefär. 🪁 Han var mer 2 meter upp i luften under några minuter än han var på marken. 🙄 Jäklar vad han kan röra sig smidigt, snabbt och högt den där gamle gubben. :laugh:
Sen fick vi in lite vettigt jobb också en stund när han fått ur sig överskottet. Då var han superfin! Gissar att han är solen själv imorgon när sambo tar ut. ☀️
Alltså jag höll på att tappa det på två 'klubbkamrater' som var precis bakom mig när jag gick med Katten till ridhuset. Först smällde de igen stalldörren precis när vi passerade, sen drogs det igen en bildörr på samma sätt. Tycker det är så otroligt osnyggt av hästfolk att inte ta hänsyn. De vet mycket väl hur Katt kan reagera...

Alltså jag höll på att tappa det på två 'klubbkamrater' som var precis bakom mig när jag gick med Katten till ridhuset. Först smällde de igen stalldörren precis när vi passerade, sen drogs det igen en bildörr på samma sätt. Tycker det är så otroligt osnyggt av hästfolk att inte ta hänsyn. De vet mycket väl hur Katt kan reagera...
För mig var det lugnt. Jag longerade på gräsplätt nära icke-hästfolks arbetsplats. Min häst har alltid koll på var jag är och försöker heller inte sticka. Så det var noll fara för mig/oss.
Men i ditt fall är ju läget väldigt annorlunda.
Liknande har vi nog alla tyvärr varit med om när folk vet att vissa hästar är känsliga, under rehab, matte osäker eller vad som.
Ett stall jag stod i var stallägaren sån. Man fick hålla i sig ibland när han tex dök upp när man red bredvid läktaren och fladdrade med ett papper någon dm från hästens huvud från ingenstans. 🙄
Eller smällde upp traktorinfarts-dörrarna ett par meter framför en när man kom ridandes i trav på spåret och han glömt kolla om någon var där. 🙄
Som du säger kan man väl försöka visa normal hänsyn.

Håller på med mina igångssättningar och mycket tömkörning blir det😅. Katt gick ute i -23 ikväll och Dio fick gå i ridhuset för lektionerna var slut tidigare. Båda ser superfina ut och är alldeles för pigga för mig att sitta på🙈.

Håller på med mina igångssättningar och mycket tömkörning blir det😅. Katt gick ute i -23 ikväll och Dio fick gå i ridhuset för lektionerna var slut tidigare. Båda ser superfina ut och är alldeles för pigga för mig att sitta på🙈.
Så less på kylan. Eller vintern. Förra veckan var det ju ganska trevligt, men nu... Nä, inte konstigt att man bara vill gå i ide. :down:

Mvh,
Lady_S

Så less på kylan. Eller vintern. Förra veckan var det ju ganska trevligt, men nu... Nä, inte konstigt att man bara vill gå i ide. :down:

Mvh,
Lady_S

Håller med.
Så himla segt med ihållande minusgrader och frusna vägar som är som betong 😒
Skönt att januari snart är slut, bara en sketen vintermånad kvar!

Mvh,
Lady_S
Jag tar hellre detta än istiden som var i december med regn och minusgrader. Det ska bli lite rimligare temperatur från fredag!

Träning igår och Fumo var på hugget! Vände och drog en gång till och med. 😆

Kan konstatera att det är en av medhjälparna som orsakat kaoset med mockningen för de var inte där igår och det var så lugnt och enkelt att rida plötsligt…

Mmm...du anar inte hur många föräldrar till ridande ungar som fått onda ögat av mig och ibland även en och annan rejäl utskällning när jag gått förbi med min häst och de smällt i bildörrar eller startat motorn precis när man går förbi med en häst som verkligen vill komma in i stallet.

Mmm...du anar inte hur många föräldrar till ridande ungar som fått onda ögat av mig och ibland även en och annan rejäl utskällning när jag gått förbi med min häst och de smällt i bildörrar eller startat motorn precis när man går förbi med en häst som verkligen vill komma in i stallet.
Jo då. Jag går ofta genom vår ridskola och nu när Katt är extremt pigg så är det konstant uppfostran av folk. Igår fick jag säga åt ett barn som sprang rakt mot oss för att komma till en bil och fick säga åt en människa med hund att hålla höger vid möte så de inte skulle hamna i eventuell sparklinje... Katt går ju också i luften så de ser ju vad som händer🙄.

Jag hade precis fått till ett riktigt bra vinterunderlag på ridbanan när det kom mer snö och blåst. Blåsten gör att det är svårt att åka till ridhuset (det drevar, jag vände hem igen på väg till jobbet i morse och jobbade hemifrån, och då hade jag inte släp... ), och även om det skulle gå att rida på underlaget så är minusgrader och 18 m/s inte förutsättningar för bra ridpass. Tyvärr fortsätter det så här hela tiodygnsprognosen. Helgens träning blev dessutom inställd av andra skäl. Jag ställde av en häst för att jag inte orkar hålla igång två. Nu får även nr 2 pausa. Igen. Det här är rätt tröttsamt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka