Dressyrsnackis 21

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 755
  • Visningar Visningar 51 972

Bukefalos 30 år!

Alltså jag VET att en inte ska påpeka ryttares vikt och att alla har sin egen resa osv. Men herregud vad jag blir illa berörd av att se denna ryttare bara bli tunnare och tunnare. Det värsta är nog när hon lagt ut bikinibilder och hon får glada tillrop om hur smal hon är😳. Tycker det pratas alldeles för lite om ätstörningar inom dressyrsporten, de lever och frodas. Under 90/00-talet så lyftes det faktiskt men nu är det helt tyst och pratas mer om vikten av avsutten träning..
Screenshot_20260725_144904_Instagram.webp

Alltså jag VET att en inte ska påpeka ryttares vikt och att alla har sin egen resa osv. Men herregud vad jag blir illa berörd av att se denna ryttare bara bli tunnare och tunnare. Det värsta är nog när hon lagt ut bikinibilder och hon får glada tillrop om hur smal hon är😳. Tycker det pratas alldeles för lite om ätstörningar inom dressyrsporten, de lever och frodas. Under 90/00-talet så lyftes det faktiskt men nu är det helt tyst och pratas mer om vikten av avsutten träning..Visa bifogad fil 188665
Jag har avföljt henne av den anledningen. Det talar emot allt jag vill ha i vår sport. Minns att hennes utseende kommenterades av den svenska experten i något mästerskap, otroligt unket.

En gång fick jag starta en häst som ägdes av en tjej som stod i samma stall som mig. Hon trodde att jag skulle få bättre poäng för att jag var smalare än henne. Hon hade gjort tre starter på typ 58-59. Jag skämdes nästan när jag red på 66 och blev placerad efter att ha suttit fyra gånger på hästen. Det var så klart inte anledningen (jag var en mer rutinerad tävlingsryttare) men det är en myt som många bygger på…

Alltså jag VET att en inte ska påpeka ryttares vikt och att alla har sin egen resa osv. Men herregud vad jag blir illa berörd av att se denna ryttare bara bli tunnare och tunnare. Det värsta är nog när hon lagt ut bikinibilder och hon får glada tillrop om hur smal hon är😳. Tycker det pratas alldeles för lite om ätstörningar inom dressyrsporten, de lever och frodas. Under 90/00-talet så lyftes det faktiskt men nu är det helt tyst och pratas mer om vikten av avsutten träning..Visa bifogad fil 188665
Vem är det? Känner att jag har väldigt dålig koll numera

Jo, om du inte har plats för nog med vinklar i höft, knä och fotled är även en lodrät sits hopplös rida lätt (eller stå i lätt sits) från. Nu är du kanske lite kortare än mig så du drabbas kanske inte av det lika ofta som jag gör ;)
Ofta, även i sadlar där jag får plats, rider jag med två hål kortare läder om jag rider ut, på bommar eller just ska rida i lätt sits och länger två hål för rena dressyrpass. Såklart inte idealt men i sadeln jag har på valacken nu funkar det bra. På stoet funkar det inte särskilt bra så jag får häva mig i lättridning/lätt sits och får ta sitsförändringen i fotlederna eftersom resten av vinklarna är svåra att påverka.
Jag vet inte hur lång du är :D Jag vidhåller nog att sadeln inte är helt rätt för din kropp. Förresten vad har du för sadel?

Jag vet inte hur lång du är :D Jag vidhåller nog att sadeln inte är helt rätt för din kropp. Förresten vad har du för sadel?
Jag är 179 cm lång.
Connector går hon i. Men nu handlade diskussionen inte om mig, såklart kan jag köpa en sadel som passar mig bättre om jag vill men jag struntar i det och kör med ”good enough” (och jag har som sagt tävlat till och med LA i lättridning med) utan var mer en kommentar till att så många i LB ändå väljer att sitta ned trots att man får rida lätt.

Jag har avföljt henne av den anledningen. Det talar emot allt jag vill ha i vår sport. Minns att hennes utseende kommenterades av den svenska experten i något mästerskap, otroligt unket.

En gång fick jag starta en häst som ägdes av en tjej som stod i samma stall som mig. Hon trodde att jag skulle få bättre poäng för att jag var smalare än henne. Hon hade gjort tre starter på typ 58-59. Jag skämdes nästan när jag red på 66 och blev placerad efter att ha suttit fyra gånger på hästen. Det var så klart inte anledningen (jag var en mer rutinerad tävlingsryttare) men det är en myt som många bygger på…
Håller med. Har också avföljt henne (för ganska länge sedan) av den anledningen. Hemskt.
Jag är yrkesskadad så snappar upp direkt när det är osunt på det sättet, och då vill jag varken se eländet eller stötta genom att följa..

Red program ikväll på Dio (WELA) och jag är aå glad att jag skärpt mig med grundjobbet i galoppen. Så fina enkla byten nu att jag blir alldeles överlycklig🤩. Sen är han lite svår med drivningen.. Han är rätt mycket valack numera och samtidigt lite dramatisk. Så jag kan inte säga åt honom för mycket att han ska ta i lite mer för då slår han ordentligt, men han tänker inte heller trycka på i onödan😅. Behöver sporrarna och försöker nu hitta ett sätt att driva med att "stryka" sporren mot sidan på honom. Det funkar rätt bra bara jag har tekniken men att rida med ny teknik är inte helt lätt..

Vi har börjat jogga igång igen👍
Har ridit två pass i ridhuset (som båda fångats på film):
https://www.instagram.com/reel/DbDKWWvsnqn/?igsh=c2h2aHlmcHQ4bWdh

https://www.instagram.com/reel/DbMEsQ6spGK/?igsh=d2ptdmM2amM3dzY1

GPTempDownload.webp

För tidigt för att säga om vi fått önskad effekt av behandlingarna, men jag har en positiv känsla så hoppas det🥰

Bonusfilmer med gropro i skogen😁
Jag har väldigt roligt åt snabbspolade filmer för jag låter som ekorrarna i kalles jul när jag pratar med Nelly🤣
https://www.instagram.com/reel/DbOq6sOMJbH/?igsh=MXZheXRuaWwycDdmcw==

https://www.instagram.com/reel/DbP3JpGsQK0/?igsh=MWxiMjU2Nnl2ams0ZA==

IMG_0959.webp

Hade tänkt träna men Ozzy har tre bromsbett med hårda svullnader vid sadelgjorden så det går ju inte… hur sjutton får man bort detta? Har smort med hirudoid nu. Hydrocortison? Nåt annat som kan få ned bulorna?

Hade tänkt träna men Ozzy har tre bromsbett med hårda svullnader vid sadelgjorden så det går ju inte… hur sjutton får man bort detta? Har smort med hirudoid nu. Hydrocortison? Nåt annat som kan få ned bulorna?
De kommer gå ned ganska snabbt när den allergiska reaktionen han fått av dem släpper. Hirudoid hjälper nog inte alls, den löser upp blodproppar och nån sån här han nog inte, men hydrokortison kan kanske vara till hjälp.
Ska ni tävla vete sjutton om jag vågat smörja på, just kortison har en evighetslång karens och det är lite oklart hur länge det kan synas på urinprover och hur mycket som kan tas upp via huden?

Antihistamin, cetirizin, kan säkert också hjälpa men jag gissar att ett flugtäcke och en dag eller två så kommer de ha gått ned?

Surat klart över att det bara är MsvB:1 som erbjuds på tävlingarna inom mitt ”lagom lång resa” och anmält till tre stycken tävlingar. Inser att startfälten är jättesmå så lite rädd att någon eller några av dem kommer bli inställda :(

Kanske inte så ledsen för min egen del, det är rätt bekvämt att rida hemma och inte utsätta sig för bedömningar, men så himla tråkigt för arrangörer och funktionärer som försöker arrangera tävlingar men inte får starter.
Vet inte riktigt vad lösningen är heller, blir det färre tävlingar så kanske det kan bli fler starter per tävling i teorin men i praktiken undrar jag om det inte blir fler som struntar i att tävla då?

Surat klart över att det bara är MsvB:1 som erbjuds på tävlingarna inom mitt ”lagom lång resa” och anmält till tre stycken tävlingar. Inser att startfälten är jättesmå så lite rädd att någon eller några av dem kommer bli inställda :(

Kanske inte så ledsen för min egen del, det är rätt bekvämt att rida hemma och inte utsätta sig för bedömningar, men så himla tråkigt för arrangörer och funktionärer som försöker arrangera tävlingar men inte får starter.
Vet inte riktigt vad lösningen är heller, blir det färre tävlingar så kanske det kan bli fler starter per tävling i teorin men i praktiken undrar jag om det inte blir fler som struntar i att tävla då?

Jag gjorde en sammanställning av antal startande i de olika grenarna på fjordhäst-SM senaste tio åren. Trodde det skulle skapa debatt (det var tex 12 startande i bruksridningen i och 32 startande för tio år sen) men alla verkar mest rycka på axlarna. :(

Lite löjligt känns det när det finns en regel i vårt TR kring hur det ska hanteras med mer än 40 startande i dressyren. I år var det inte ens femton startande…

Jag gjorde en sammanställning av antal startande i de olika grenarna på fjordhäst-SM senaste tio åren. Trodde det skulle skapa debatt (det var tex 12 startande i bruksridningen i och 32 startande för tio år sen) men alla verkar mest rycka på axlarna. :(

Lite löjligt känns det när det finns en regel i vårt TR kring hur det ska hanteras med mer än 40 startande i dressyren. I år var det inte ens femton startande…
Jag tror kanske det är en del av utvecklingen, förut tävlade man mer och tänkte inte så noga på hur roligt det var för hästarna. Det ingick.
Så det är kanske modernt och bra ur hästvälfärdssynpunkt med färre starter. Men jag är gammal och omodern ;) och vill fortfarande tävla.

Jag tror kanske det är en del av utvecklingen, förut tävlade man mer och tänkte inte så noga på hur roligt det var för hästarna. Det ingick.
Så det är kanske modernt och bra ur hästvälfärdssynpunkt med färre starter. Men jag är gammal och omodern ;) och vill fortfarande tävla.

Jag tror faktiskt många kom av sig efter covid-19. De insåg att det var rätt bekvämt att rida hemma och kanske träna på distans t.o.m. Eller för den delen tävla på distans… Om man ändå mest vill ha bedömningen och en rosett är det förbaskat trevligt att rida hemma. ;)

Det är sant för hund i alla fall så ser inte varför det inte skulle vara lika för andra handjur. Kastrering sänker testosteronnivåerna vilket innebär att tillväxtzonerna sluts långsammare (senare) och individen kan få en ökad tillväxt i form av längre rörben lite förenklat. Kan också bli obalans i tillväxten så det är inte bara (potentiella) fördelar.

I övrigt så gör ju lägre testosteron att fettinlagringen ökar och bildandet av muskelmassa minskar.

Having said that tror jag ofta att kastrering får ”skulden” gör ganska mycket. Och man har ju alltid ett jämförelsexemplar. Så är en kastrerad individ stor och ranglig är det ”för den är kastrerad” liksom. Samtidigt kanske den varit precis likadan okastrerad.
Det ska såklart stå att man har ju ALDRIG ett jämförelseexemplar i sista stycket 🙈

Min vän Annelie vann dressyren i år iallfall. Tror hennes dotter oxå vunnit med samma häst nått år. Ja dom vinner väldigt mkt iallafall med sin fantastiska fjording.

Min vän Annelie vann dressyren i år iallfall. Tror hennes dotter oxå vunnit med samma häst nått år. Ja dom vinner väldigt mkt iallafall med sin fantastiska fjording.

Ja Qarat är en superfin representant! Det var få men riktigt bra ekipage i dressyren.

• Hjärta
Reactions: fio

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka