Bukefalos 28 år!

Dricka gammal påskmust?

Tycker inte att vanlig läsk brukar hålla sig god så länge efter utgångsdatum men har nog inte provat must :)
 
Läsk blir inte dåligt utan går att dricka så länge den varit oöppnad.
Det stämmer absolut inte. Jag har vid två tillfällen druckit cola som blivit för gammal. Herregud så vidrigt! Sen verkar det inte ske med alla flaskor men det finns all anledning att smaka försiktigt. Har för mig att det var @TinyWiny som råkat ut för samma. Det har diskuterats förut.
 
Det stämmer absolut inte. Jag har vid två tillfällen druckit cola som blivit för gammal. Herregud så vidrigt! Sen verkar det inte ske med alla flaskor men det finns all anledning att smaka försiktigt. Har för mig att det var @TinyWiny som råkat ut för samma. Det har diskuterats förut.
Klart att smaken kan förändras, men den blir ju inte dålig i som otjänlig, det innehåller den för mycket socker för att göra och som jag skrev, den ska ha varit oöppnad.
 
Det stämmer absolut inte. Jag har vid två tillfällen druckit cola som blivit för gammal. Herregud så vidrigt! Sen verkar det inte ske med alla flaskor men det finns all anledning att smaka försiktigt. Har för mig att det var @TinyWiny som råkat ut för samma. Det har diskuterats förut.
Glasflaskor håller längre än plastflaskor. Plasten ”andas” och släpper in luft, kolsyran försvinner bla. Det gör inte glasflaskorna.
 
Opastöriserade produkter surnar, pastöriserade ruttnar.

Men den turkiska yoghurten är också pastöriserad 🤔. Är kanske syrligheten i den som gör att den ändå håller sig fräsch mycket längre.

Apropå TS som jag nog egentligen inte svarat vettigt på så skulle jag också prova att dricka musten.
 
Men den turkiska yoghurten är också pastöriserad 🤔. Är kanske syrligheten i den som gör att den ändå håller sig fräsch mycket längre.

Apropå TS som jag nog egentligen inte svarat vettigt på så skulle jag också prova att dricka musten.

Fast i yoghurt är det väl tillsatt bakterier, som gör det till just yoghurt? Det kanske gör att den håller längre?
Jag upplever att de flesta mjölkprodukter håller sig mycket längre än "ren mjölk". (Går på smak, lukt, utseende med det mesta i matväg.)


Svar till ts: Om musten smakar som vanligt så hade jag druckit den.

Jag fick ett par (glas)flaskor lagrad julmust som glömts bort. De gick ut 2014, och hade alltså passerat bäst före med ungefär 5år. De smakade ungefär som jag minns det, men jag drack inte upp alltihop eftersom jag fick ont i huvudet av dem. Det skummade också bra mycket mer än det brukar när jag hällde upp. Och att få ur korken (kork, inte kapsyl eller skruvkork) var en utmaning. Jag misstänker att de jäst lite...
 
Glasflaskor håller längre än plastflaskor. Plasten ”andas” och släpper in luft, kolsyran försvinner bla. Det gör inte glasflaskorna.
Jo, det var inte det jag menade. Utan har man tex två flaskor med samma utgångsdatum så kan den ena ha blivit dålig medan den andra inte är det (och möjligen aldrig kommer bli).
 
Jo, det var inte det jag menade. Utan har man tex två flaskor med samma utgångsdatum så kan den ena ha blivit dålig medan den andra inte är det (och möjligen aldrig kommer bli).
Man kan inget veta innan man smakat oavsett. Det går ju att smaka och istället för att svälja spottar man ut, så gör de ju på t ex whiskeyprovning för att inte bli fulla.
 
Vilken komisk tråd faktiskt! :D

Nu tycker ju jag att för att vi ska slippa grubbla mer på detta, så kanske TS kan öppna sin påskmust och smaka, och svara på om den är god och duger som vätska till påsk..... jul..... äsch, februarimiddagen i kväll? :bump: För jag kan inte låta bli att vara Nicke nyfiken här alltså!
 
Man kan inget veta innan man smakat oavsett. Det går ju att smaka och istället för att svälja spottar man ut, så gör de ju på t ex whiskeyprovning för att inte bli fulla.
Jo, men har man då utgått från att en läsk som aldrig varit öppnad inte blir dålig så kanske man inte har möjlighet att spotta ut. Vet man att det kan hända så är det ju inget konstigt.
 
Jo, men har man då utgått från att en läsk som aldrig varit öppnad inte blir dålig så kanske man inte har möjlighet att spotta ut. Vet man att det kan hända så är det ju inget konstigt.
Hur menar du att man inte skulle ha möjlighet att spotta ut om man tar en liten klunk, gurglar lite i munnen för å känna smaken å sen spottar ut?
Kan de som är på whiskeyprovning spotta ur, går det med läsk också oavsett hur bra/dålig den är. Där är ju whiskeyn i prima kvalité och sådan som kan drickas.
 
Hur menar du att man inte skulle ha möjlighet att spotta ut om man tar en liten klunk, gurglar lite i munnen för å känna smaken å sen spottar ut?
Kan de som är på whiskeyprovning spotta ur, går det med läsk också oavsett hur bra/dålig den är. Där är ju whiskeyn i prima kvalité och sådan som kan drickas.
Påståendet i tråden var att läsk som är oöppnad inte kan bli dålig. Lever du i den tron, som jag själv gjorde innan, så smakar man ju inte försiktigt. Då drar man ju i sig utan en tanke på att det ska smaka illa. Att folk har spottförmåga har jag liksom inte ifrågasatt.
 
Då har jag druckit den lille jäkeln :p

Produkt: Apotekarnes påskmust i plastflaska, 33 cl
Pysande vid öppning: 3/10
Skummande: 5/10
Lukt: 10/10
Kolsyra: 9/10
Smak: 10/10
Overall experience: 9,5/10. Would do again.
Kommentar: Drack den med en skål nötter och Haverikommissionen på TV, men det hade säkert gått lika bra med chips och Aktuellt.
 
Påståendet i tråden var att läsk som är oöppnad inte kan bli dålig. Lever du i den tron, som jag själv gjorde innan, så smakar man ju inte försiktigt. Då drar man ju i sig utan en tanke på att det ska smaka illa. Att folk har spottförmåga har jag liksom inte ifrågasatt.
Jag ogillar när folk lägger ord i min mun. Jag lever inte i någon tro, brukar alltid smaka försiktigt på allt där bäst före datum passerat. Det trodde jag alla gjorde, men hade väl fel då...
 
Jag ogillar när folk lägger ord i min mun. Jag lever inte i någon tro, brukar alltid smaka försiktigt på allt där bäst före datum passerat. Det trodde jag alla gjorde, men hade väl fel då...
Vet inte hur du läser. ”Du” syftar på gemene man. Inte på dig. Byt ut till ”man” eller ”en” och läs om igen.
 
Vet inte hur du läser. ”Du” syftar på gemene man. Inte på dig. Byt ut till ”man” eller ”en” och läs om igen.
Skriv man istället för du om du pratar generellt. Skriv om, skriv rätt. Läsk kan precis som sylt ändra smak men blir inte otjänlig pga allt socker. Nu fick musten klart godkänt så vad finns mer att diskutera?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 814
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 816
Senast: startpompe
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
394
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 316
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp