Driva över våran mark? *jakt*

_Runaway_

Trådstartare
Vi har grannens hund, en liten tax, som springer och skäller/driver rådjur över våran mark och över hagarna. Hur är det egentligen, får de släppa sin hund att driva förbi oss??? Har ingen aning, men ngt störande är det. han är säkert en guldklimp för sin ägare, för bra skall har han... :smirk:

Sv: Driva över våran mark? *jakt*

Jag har haft diskussioner med jägarna om detta flera gånger, då det för en del år sedan var mer regel än undantag att större jakthundar irrade sig in på vår gård. Ibland ända upp på gårdsplanen där våra hundar alltid går lösa och ofta drev de inne i hagarna bland hästarna.

Även fast våra hästar är vana med hundar som följer med när vi rider och som alltid går lösa här på gården, kunde de bli väldigt upphetsade av skällande drivande jakthundar i hagen. Det var inte så att jakthunden/hundarna verkligen förföljde ett vilt in på vår gård och genom hästarnas hagar, utan snarare att de "scannade" av området för att hitta något vilt. Hade jakthundarna i upphetsningen följt ett vilt som sprungit in på gården hade jag ju kunnat förstå det hela lite bättre, men samtidigt fattar jag ju att hunden inte kan veta var gränserna går.

Det var där jägarnas och min uppfattning gick isär. Jag tyckte att det var deras skyldighet att inte släppa sina hundar så nära gränsen att hundarna fann det naturligt att även jaga här. Enligt jägarna hade jag ingen rätt att förbjuda detta, utan de tyckte jag skulle ta in hästarna "om de nu var så känsliga" under jakttiden :devil: (som varar i princip hela vintern).

Ang att jakthundarna, ibland enl.jägarna och ofta enligt oss, "förirrade" sig in på vår gård, stödde sig jägarna på 32 § i Jaktlagen som säger följande:

"Jakt med drivande hund får inte ske på ett område som är så beskaffat att det kan förutses att drevet huvudsakligen kommer att gå fram över annans jaktområde".

Dvs. de tolkade det så att om inte drevet huvudsakligen gick över min mark, (det fick allstå lagligt gå över vår mark bara det inte var "huvudsakligen") eller även om det gjorde det och de inte kunnat förutse detta, var det alltså OK för jakthundarna att vilt skällande springa kors och tvärs över hela vår gård. Trots att det alltid går hästar i hagarna då vi har lösdrift och att vi har egna hundar.

Det var definitivt inte populärt att göra som vi gjorde några gånger :angel: , dvs stänga in jakthunden. Hade det funnits tel.nr på halsbandet hade vi ringt direkt, men det fanns aldrig. Vid dessa tillfällen såg vi inget annat val, då jakthunden inte gav sig härifrån alls utan virrade runt en timme eller mer. Vi kunde inte ha våra egna hundar ute och behövde kanske ta in uppskrämda hästar från hagen varav en del dräktiga ston. Samtidigt blev det ju bevisat att hunden verkligen varit här och vi fick också chans att försöka prata med jägaren när denne kom och frågade om vi sett hunden.

För att slippa fortsatt irritation från bägge håll, löste vi det hela med att vi barrikaderade ;) oss. Dvs såg till att vi har elstaket längs hela gränsen mot skogen. Samt satte ytterligare ett elband längst ner i bef.staket och en grind på vägen mot skogen som vi kan öppna från hästryggen. På köpet kan vi lättare ha våra egna hundar lösa på hela gården och slipper påhälsning i hagarna av vildsvinen som annars går fram som jordfräsar i beteshagarna och förstör :D .

Det är känsligt det här med jakt. Vi vill ha goda relationer till jägarna och håller oss t.ex. gärna ur vägen i skogen när vi rider, om vi vet att de jagar. Det är inget som det kan bli tvister om lika lätt som just jakten.

Har ni även jakträtten över er mark eller ingår den (utarrenderad tex.) i ett större jaktvårdsområde?
Den som har jakträtten över marken får ju förfoga (låta hund driva) över hela området.

Vi har (nog???) jakträtten, för vi hyr/lånar in en jägare under jakten. Såg idag att hunden kom från ena grannen, sprang genom vår mark och vidare till nästa granne, där jägaren var. Lte irriterande då hunden sprang precis utanför våran hyresgästs hus och skällde, där deras hund var lös.

_Runaway_ skrev:
Vi har (nog???) jakträtten, för vi hyr/lånar in en jägare under jakten. Såg idag att hunden kom från ena grannen, sprang genom vår mark och vidare till nästa granne, där jägaren var. Lte irriterande då hunden sprang precis utanför våran hyresgästs hus och skällde, där deras hund var lös.

Det låter som en väldigt kort bit som är eran mark, men jag kan missförstå oxå. För det första så ta reda på om ni har jakträtten eller om det är ett jaktlag som har jakträtten. Våra kompisar har köpt en gård och deras mark ingår fortfarande i jaktlagets arrende men de får jaga småvilt själva och även bjuda in jägare. Men det beror ju helt och hållet på hur erat avtal ser ut.
Springer hunden in på tomten och det ofta så får ni kanske ta och prata med jägaren ifråga.
Vi har hittils inte haft bekymmer med att våran har sprungit över andras tomter, däremot har andra hundar hängt på drevet när det har gått förbi deras tomter, alltså inte in på tomten men gärdet brevid, och det är inte så roligt...

Ja vi har jakträtten. Vi har länge hört att hunden/hundarna sprungit nere i skogen vid markgränsen, och det får dom ju för det var på deras mark. Men den har kommit närmare och närmare och flera gånger sprungit i hagarna under ständigt skällande. Marken är inte å kort, den har ju dessutom sprungit runt ett bra tag innan den forsätter. sammanlagt är det väl ett par kilometer från där jägaren stod och fångade hunden.

Jakträtt eller inte så har Moniq (eller jägarna hon talat med) rätt.

"Jakt med drivande hund får inte ske på ett område som är så beskaffat att det kan förutses att drevet huvudsakligen kommer att gå fram över annans jaktområde".

Med det menas att man inte ska släppa hund på små marker där drevet med all säkerhet går mestadels utanför den egna marken.
För detta finns också vissa "rekomendationer" för olika raser kontra markstorlek vilka jag tror jag kan leta reda på om ni är intresserade.

Men en tax kräver inte särskillt stor markareal för att betraktas som att den inte skulle driva mestadels över den egna jakträtten. Jag skulle gissa på att rekomendationen ligger någonstans mellan 50 och 100 hektar (OSÄKER DOCK! plus att det beror ju alldeles på den enskillda hunden oavsett ras hur vitt den kommer driva) så tyvärr tror jag du får leva med taxen på er mark.

Mvh
Björn - jägare

Man kan komma åt det på annat sätt.

Jaktlag (1987:259)

34 § Utan lov är det inte tillåtet att skrämma eller mota vilt från någon annans jaktområde i andra fall än som avses i 5 § andra stycket andra meningen. Det är inte heller tillåtet att utan lov locka vilt från någon annans jaktområde genom utfodring eller på något annat sätt.

35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

Står här

Knepig sida, men den är korrekt i alla all.
Så om hunden skulle hitta något vilt och få med sig det, så är det jaktbrott.
Jaktlicensen kan ryka då.

Inte_Ung, markägare med jagande sambo.

Ledsen men det där motsäger inte det första. Om hunden driver mestadels över den egna jakträtten är det inget olagligt att drevet går över annans mark bitvis. Däremot är det olagligt att uppsåtligt släppa hunden vid gränsen för att alldeles tydligt driva vilt från grannen in över den egna jakträtten,,,, men det är inte samma sak som att en tax springer över en "markstrimma" under drevet.

Att hålla hunden kopplad är inte heller ett alternativ eftersom den mestadels driver över den egna marken, kan ju inte stå och koppla den varje gång den går över gränsen.

Däremot kan det vara så att de har för liten mark för sin hund och då bör de inte släppa den.

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

UrsusRex skrev:
Ledsen men det där motsäger inte det första. Om hunden driver mestadels över den egna jakträtten är det inget olagligt att drevet går över annans mark bitvis.
Det beror ju på hur marken ser ut där.
Vilken skog som helst = OKej.
Hagar med hemdjur i eller tomt = Inte OKej, ty då så stör hunden.
En hund som stör hemdjur och inte låter sig infångas, den får man skjuta.
Som i Moniqs fall med hästarna, där hon hade rätt att fånga hunden.
Hade inte det gått, så hade hon kunnat skjuta den.
När hunden är skjuten så måste man anmäla detta till polisen.

Däremot kan det vara så att de har för liten mark för sin hund och då bör de inte släppa den.
Ja, att jaga på 18ha med Biegel eller 4ha med tax är väl inte så lyckat.
Det är vad mina grannar försöker med.

Skjut inte min hund bara ;)

*lol* Jo det är ju helgalet vad dina grannar gör! Har själv Beagle (och hästar ;) ) och tror rekomendationen ligger på 200-300 hektar eller rent av 300 eller mer som för stövare. Vi jagar på 640 hektar och likväl går drevet inte alltid helt över den egna marken utan in i utkanterna av grannmarkerna, men vi har förstående grannar och får dessutom ofta se deras hundar i utkanterna av vår mark. Ömsesidig förståelse helt enkelt. Sedan vad gäller hundar i hagen så är ju inte det den vanligaste vägen viltet väljer och det är ytterst sällan ett problem. Däremot har i vart fall mina hundar en benägenhet att springa in i kohagen de första de gör för att rulla sig i dynga innan de börjar jaga :( Men våra kor tar inte illa upp av det - snarare orolig för hunden än för hästar och kor i det läget om jag ska vara ärlig.

Mvh
Björn

UrsusRex skrev:
Skjut inte min hund bara ;)
Bara om den jagar mina hästar och jag inte får stopp på det på annat vis.
I sin hage så skall hästarna vara fredade.

Sedan vad gäller hundar i hagen så är ju inte det den vanligaste vägen viltet väljer och det är ytterst sällan ett problem.
Älgarnas promenadväg mellan natt-lega och dagbete går rakt igenom mina hagar.
Så de går igenom en gång på morgonen och en gång på kvällen.
Mitt hus ligger 30m från älgstråket.
Det har hänt att älgarna legat i en tom hage och idisslat medan hästarna hållit vakten i hagen bredvid.
Rådjuren och hararna är precis överallt.
Mest på gräsmattan dock.
Viltrikt? jodå jag skulle kunna jaga rådjur med bara händerna.
Och det har hänt att någon häst nockat ihjäl en irriterande hare som snurrat i hästens kvällsfoder en kall vinter.
Hästarna går på lösdrift.

I vilket fall så är hunden igenom hagen på två röda liksom rådjuret under ett drev och kommer knappast störa hästarna märkbart.

Älg däremot skiter ju fullständigt i hundar! Dom flyttar på sig i sakta mak och tittar på hunden snarare än springer i vild panik. Jag skulle inte bli förvånad om någon berättar en historia om en älg i sin hage med en bandskällande gråhund som sällskap.
Men i mångt och mkt tycker jag vi hästägare överdriver jakthundarnas påverkan på våra hästar... det vore ju annat om hunden var ute efter hästarna - vilket säkert också händer tyvärr! :(
Men troligare är ju då en vallhund än en jakthund? eller hur?

Beklagligt om du har problem med dina jagande grannar dock!

Mvh
Björn

Det är lugnt nu.
Taxen är död av hög ålder och beageln får inte längre jaga här för de andra grannarna.
Den störde tydligen jakten i licensområdet intill.

Enligt vilket lagrum är det lovligt för en privatperson att skjuta en hund??

Lappar har enligt rennäringslagens 93§ rätt att avliva en hund som inte låter sig kopplas, men i övrigt är det väl endast polisen som har denna rätt när det gäller hundar.

Du verkar ju ha koll. Vad händer om en jakthund jagar gårdens djur?

Hade en incident för ett år sedan när en jakthund kom in på vår gårdsplan och höll på hugga vår lilla get. Tack och lov ingrep min hund denna gång och jagade iväg jakthunden.

Strikt ansvar när det gäller hund gäller även jakthundar.

Så här skriver de bla på Jägareförbundets sida:

....strikt ansvar. Det vill säga ansvar oavsett vållande. Med strikt ansvar menas alltså när det gäller hundar att man är ansvarig för en skada som hunden förorsakar oavsett de bakomliggande omständigheterna. I lagen om tillsyn över hundar och katter uttrycks detta på följande vis: "Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan."

Om till exempel din hund lyckas med konststycket att rymma ur ditt låsta hus, flyr in till grannen och biter ihjäl dennes höns så är det bara att betala skadestånd för det inträffade. Det hjälps då inte att du stängt dörren ordentligt hemma och att någon måsta ha släppt ut hunden utan din vetskap. Så är det med det strikta ansvaret när det gäller hund

Kan vara bra och veta nu i jakttider. Tycker inte det är särskilt kul med jakthundar som springer omkring här på gårdsplanen.

Pangare skrev:
Enligt vilket lagrum är det lovligt för en privatperson att skjuta en hund??

Lappar har enligt rennäringslagens 93§ rätt att avliva en hund som inte låter sig kopplas, men i övrigt är det väl endast polisen som har denna rätt när det gäller hundar.

Titta på länken här

Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter

3 § ........

Anträffas en hund som avses i 2 § lös på område där hemdjur finns, får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren. Den som sålunda dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.
Beslut enligt första eller andra stycket gäller omedelbart, om inte något annat förordnas. Lag (1988:535).

2 § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är betryggande inhägnat och till vilket utomstående ej äga tillträde. Hållas får ute i trakten, skall vad nu är sagt gälla även beträffande hund som visat benägenhet att driva får.

Så om man ser att hunden biter hästarna i hasorna när de jagar runt i hagen och man inte kan fånga hunden uppfylls dessa villkor.
Hugga efter hästens hasor = visa benägenhet att bita.
En hund som vill leka och försöker sätta sprätt på hästarna genom att nypa dem litet, den visar ju också benägenhet att bita.

Jag vet att Pangare är en hundras, men det blev ett roligt Nick i samband med jakt och frågan om att skjuta hund.

Panga med en Pangare.

Hur ser den ut?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 037
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 982
Senast: Maniac123
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 084
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 860
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser