Drive Outs ponnyrockard

Sv: Drive Outs ponnyrockard

snigelfarmor skrev:
hej!

Jag tycker att konceptet är jättebra. För vem vill sitta o stirra in i en hästrumpa? men fjädring..utan den kan man bara inte köra på grusvägar eller skogsmarker, framförallt får hästen lida när varje ryck fortplantar sig till skaklarna. Vi människor kan ju alltid sitta på nåt mjukt.
Är det kanske på gång att lägga att införa fjädring? Man kan ju göra det rätt billigt, och oxå rätt dyrt såklart.
Jag tycker iallafall att det är kul att ni kört igång, och jag rekommenderar folk att kika på er hemsida!
Mvh jenny

Men...som jag skrev så GÖR vi redan rockarder med fjädring.
Dels en modell som ser likadan ut som den ofjädrade Drive Out rockarden fast den har gummitorisionsfjädring och så en modell med stötdämparfjädring. (Drive Out rockarden). Att bara sätta dit stötdämparfjädring på den ofjädrade Drive Out rockarden går inte.

Drive Out rockarden är det en helt annan konstruktion på, det går åt mer material och är mer jobb med den, så därför är den också lite dyrare.

Kul att du tipsar folk om hemsidan!
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

I TR stårt det inget om att det bara gäller svår klass. Det står (citerar) ""H" -Vagn som används i maraton skall minst väga vad som anges nedan (vikt exkl. kusk):" blablabla orkar inte skriva alla ekipage..."...enbet/tandem 150 kg" För A-ponny finns inga viktgränser!

Globusrockarden såg ju rätt fin ut först när jag såg den, såg en som körde med den, men när jag skulle känna på den kändes den oerhört klen. dessutom sprängdes :eek: ena däcket under ett träningspass. Tur att hästen var skottsäker... Den hade tydligen gjort det tidigare också då dom bytt hela däcket och slangen så det måste ha varit nåt på fälgen.

Bullets rockard har bakselefästen. Längst fram finns en större ögla för däckeln och bakom den en mindre ögla där man kan fästa bakselen. I alla fall på min men den kan kanske satts på efter köpet, köpte min begagnad. Men Drive Outs rockard låter ju bra med fjädring fast lite pengar blir det ju att lägga ut...Spana på efter bagagnade!!!
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

varför i allsin dar måste en rockard/gigg väga lika mycket som en vagn? dumma dumma regler..Får väl köpa en våg... tänk om den väger 149..då får jag köpa crocodile dundee kniv o hänga på istället..
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Du kör ju förhopnningsvis inte maraton med gigg, och det är inte så vanligt med rockard på häst...
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

vanligt? struntar väl jag i, :devil: jag kör ju rockard.. du är bara kaxig för du kkör shettis!! :D :D
jaja, ska väga den först, svära sen :) På lördag påbörjas svetsningen, påminn din mamma om hon vill ha lagat cykeln..:)

/jenny
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Vad är axeltappar??? På min Globusvagn sitter hjulen med en vanlig skruvad "mutter". Fast jag är inte så haj på sånt.

På skroten och tippen lämnas massor av bilhjul (reservhjul inkl fäljar) och mopedhjul som bara kommer att slängas. Visst borde man kunna köpa billigt.

Det vore ju en bra ide om man kunde byta ut hjulen på Globusvagnen och slapp köpa ny vagn
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

kaxig? :o Jag säger bara att den inte är speciellt vanligt och därav regeln...Ska säga till henne!
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Har sålt vår tävlingsgigg, då det känns onödigt att "finåka" när vi är ute och lullar i skogen.
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

(lånar knapp)
Jag har en drive out rockard till fodervärdshästen, ett russ och är jättenöjd. Den är stabil och tålig och samtidigt väldigt smidig med bra passform eftersom den är måttbeställd efter honom. Dock har jag ingen erfarenhet av deras ofjädrade ponnyrockard.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Ingen svängel och fästen för bakselen vad jag kan se...?
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Kolla i tråden "Gamla vagnar med järnhjul". Åke har tydligen en gammal gigg till salu.

LIA
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Måste bara påpeka lite om rockarden från Globus. Den är ju superlätt. Lite för klena hjul kan man tycka men har hållt bra ändå. Vagnen känns liten att sitta i och jag vet inte om sitsen skulle hålla för två bastanta vuxna. Själv är jag lång och kraftig (extra kraftig nu då jag snart ska ha barn), jag kör med mitt shettissto på 95cm. I det stora hela så är den lätt, smidig, fjädringen är väl inte den bästa men bättre än ingen alls, sitsen kunde ha varit större och hjulen kraftigare. Visst skulle jag också vilja ha rockard från roslagsvagnar men har inte de pengarna som krävs så det får bli en senare fråga. Jag måste nu också köpa en till uppsättning med körutrustning då jag håller på att köra in min andra shettis. Globusrockarden har ju två längder på sina skacklar, jag köpte den kortare varianten och den funkar bra på mitt sto (95cm) men ska köpa den med de längre skacklarna till hingsten då han är längre i kroppen och högre (100cm). Jag har kört med vagnen ca 2-3 ggr i veckan på gropiga grusvägar i snart 2 månader och den håller än men skulle vilja ha lite kraftigare däck på den.
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Fjunet skrev:
Ingen svängel och fästen för bakselen vad jag kan se...?
De vagnar som är på bilderna kanske inte har men Kent sätter dit det man ber om! Själv efterbeställde jag min svängel som han då tillverkade efter vagnens mått. Som alla nybörjare hade inte jag heller en aning om det här med selar, draglinor, svänglar och allt vad det heter men man lär så länge man lever...
//marti - som kommer att köpa en u-rockard om några år
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Jag köpte en Globusrockard till min shettis bara för att köra in honom och köra lite på grusväg. Men jag har blivit helt biten av körningen och nu är det dags att tävla. Globusrockarden har dock för smal spårvidd för att få tävla med. Jag har mätt min till 94 cm och rockarden behöver vara minst 115 cm i spårvidd - gärna 125 cm - för att få tävla. Jag har köpt 2 axeltappar á 250 kr. En ny axel hoppas jag hitta på skroten. Hjul lånar jag från min Tidaholmrockard jag har till min stora häst (luftgummihjul 19''). Och vips har jag fått en tävlingsrockard! Hur man däremot får fast axeltapparna på axeln får min svärfar klura ut, för jag har ingen aning om sånt.

På tal om exploderade däck på Globus: Jag har inte haft någon explosion, men väl punka så att jag fick köpa ny slang. Globushjulen är INTE BRA!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp