Drömjobbet som tjänsteman

Det vore fantastiskt. Just i sammanhanget önskelista blir det svårare. Chefen: "Det håller jag med om vore bra om vi hade. Jag godkänner ... att vi har ett möte med dem som skapar stress och kaos?"
Nja, men man kan ju sakert titta pa de processer, beslutsprocesser osv som ger mojlighet for individer att skapa stress och kaos, om det nu ar sa att det oftast ar samma personer bakom.
Ar dessa hogt uppsatta ar det alltid lite extra klurigt, men man kan alltid fundera pa "vad ar det som brukar handa, och vad kan andras for att minska de negativa effekterna av det" - detta ar typisk grej for en bra chef att styra upp i min bok
 
Nja, men man kan ju sakert titta pa de processer, beslutsprocesser osv som ger mojlighet for individer att skapa stress och kaos, om det nu ar sa att det oftast ar samma personer bakom.
Ar dessa hogt uppsatta ar det alltid lite extra klurigt, men man kan alltid fundera pa "vad ar det som brukar handa, och vad kan andras for att minska de negativa effekterna av det" - detta ar typisk grej for en bra chef att styra upp i min bok
Helt rätt. :) Tack för att du utvecklade.
 
Jag trooor att man måste erbjuda alla samma nivå av friskvårdsbidrag? D.v.s. om de höjer mitt så behöver de göra detsamma för alla andra också. Det blir i sådana fall svårare att få igenom än ganska mycket högre lön som skulle kunna väga upp.
Aha, det är individuellt. Men möjligheter till fortbildning är ju en toppengrej - jag har idag ett jobb där jag är "tvungen" att hela tiden lära mig mer, jag älskar det.
 
Helt rätt. :) Tack för att du utvecklade.
Ens uppfattning och problemen paverkas ju ocksa av organisationen i sig sjalv ocksa - jag ar t.ex van att arbeta i stora projektmiljoer (med 50-500 pers inblandade i flerarsprojekt), och da drivs oftast frustrationer av seg eller svagt ledarskap (ovilliga att ta beslut / forsta och losa knepiga problem), mal och tidslinjer som inte delas / ar forstadda over hela projektet och otydliga beslutsprocesser typ. De problemen los typ med att etablera beslutsomraden och processer ordentligt, nagot som i en etablerad verksamhet ofta redan kan vara fixat

Tjansteman ar ju ganska brett, sa manga jobbar sakert i helt andra miljoer dar onskemalen darfor ocksa ser annorlunda ut :)
 
Som det ser ut som nu har jag:

- ingen betald övertid, men varje timme jag jobbar får jag vara ledig någon annan gång, mot 5 dagars extra semester per år
- 7h arbetsdag under sommarhalvåret
- flextid, ska börja någon gång mellan 07-09 och kan sluta mellan 15-17 ungefär, men eftersom det kan hända att Vi jobbar till 19-20 kan vi skjuta dagen än mer
- jobbar hemifrån om verksamheten tillåter (ny policy iom corona)
- 3000kr i friskvårdsbidrag, 1h friskvårdstimme per vecka
- läkarbesök på arbetstid, betalda läkarbesök och medicin upp till frikort

Har säkert glömt något nu.. Men känner mig bortskämd att det här är min första heltidsanställning 😅
 
Pension, nyttjar företaget avdragen till max?
Flexibla arbetstider som är flexibla på riktigt, dvs man kan ta ledigt när man planerar så man inte hamnar i att förväntas jobba alltid.
Friskvård, både bidrag och tid.
Resetid räknas som arbetstid om man har resor. Samt Business Class som minimum.
Möjlighet att ta med respektive på resor med då de skatteavdrag osv som skatteverket kräver för tex boende.
Om man inte har flexibla tider som ovan så ska man har flexkonto som man kan flexa hela dagar med samt både övertid i tid och pengar samt tillräckligt stor bank i övertid till tid så man kan spara 80h för ledigt på övertid.
30 dagars semester minst
Kunna jobba hemma hela tiden om man vill, jobbar man i team kunna bestämma dagar på kontoret med de man behöver träffa och inte bli intvingad av chefen. Kunna jobba hemifrån som inte är hemma i perioder.
Lönehöning som alltid täcker inflationen plus x%
Bonus som är utformad så man faktiskt kan påverka den och det är substantiell.

++ betald utbildning!
 
Det jag saknar mest med mitt nuvarande jobb är större möjligheter att arbeta hemifrån. Åtminstone i perioder så skulle jag vilja kunna göra det heltid i ett par veckor eller någon månad så jag skulle kunna vara mer på sommarstället.
Lön som hänger med inflationen hade ju också varit lockande under närmaste framtiden. Mer ledighet behöver jag inte eftersom jag knappt hinner ta ut den som jag har nu.
 
Friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, rimlig arbetsmängd. Flexibilitet - ställer jag upp när det kör ihop sig, så vill jag att man gör sitt bästa för att se till att jag kan ta ledigt när jag vill till exempel.

Och ja, jag gillar julbord, en semla på fettisdagen och få åka iväg på utbildningar och sådant.
 
Vad innebär det för dig? Lön, förmåner, arbetstider, arbetsplats, samarbetsformer med kollegor ...

Jag är intresserad av ämnet i största allmänhet men nu när min arbetsgivare bett mig att inkomma med någon form av önskelista så står det helt still. Dessutom är det så klart tidspressat när frågan väl kommer upp. :crazy:

Jag är tjänsteman och har mitt drömjobb.

Cykelavstånd till kontoret
Magiskt fint kontor (tycker jag) och som är central är beläget
35 dagars semester
Betalda lediga klämdagar
Ett antal halvdagar
1 betald ledig dag för flytt varje år
Läkarbesök på arbetstid
Möjlighet att jobba hemma 40%
Hög lön
Flextid
Behöver aldrig jobba över
Friskvårdstimme
Friskvårdsbidrag
Möjlighet att gå utbildningar, har fått ja varje gång jag frågat
Konferens på fint ställe en gång om året
Jag känner mig värdefull, uppskattad och att min kompetens är efterfrågad
Utvecklande arbetsuppgifter
Chef som vill det bästa för medarbetarna och verksamheten
Frihet under ansvar
 
Vad innebär det för dig? Lön, förmåner, arbetstider, arbetsplats, samarbetsformer med kollegor ...

Jag är intresserad av ämnet i största allmänhet men nu när min arbetsgivare bett mig att inkomma med någon form av önskelista så står det helt still. Dessutom är det så klart tidspressat när frågan väl kommer upp. :crazy:

Tydligt i alla avtal vad som förväntas av tjänsten, dess arbetstider, när flex går över i övertid. Vad som gäller vid tjänsteresor och vilka förmåner som ingår, för det första. Självklart på vissa arbetsplatser, andra inte enligt min erfarenhet.

Flextid med generöst fönster och vettiga min och maxtak på flexkontot. Att det är självklart med någon form av erbjudande om avlastning när maxtaket nås, eller när man signalerar behovet. Inte bara att man "löser" problemet med förtroendetid istället för flex. Hittills har jag bara uppfattningen att förtroendetid innebär en massa övertid, oproportionellt till den extra ersättningen. Samt att "förtroendet" inte är lika generöst eller självklart åt båda håll.

Möjlighet till hemarbete och vettiga förutsättningar för att kunna utföra arbetet hemifrån.

På kontoret sitter jag gärna i samma rum som de jag arbetar närmast med, så att vi kan bolla idéer med varandra. Samtidigt vill jag kunna på något vis skärma av eller sitta enskilt vid behov. Hade gärna haft i alla fall ett mindre konferensrum med lite mer avslappnat möblemang, typ en soffgrupp.

Jag jobbar i projektform som konstruktör inom industrin, så en del av arbetet utförs väldigt enskilt och en del i tätt samarbete med kollegor. Så goda relationer med kollegorna är ett måste. Hade gärna haft typ ett uppehållsrum med någon form av spel, typ shufflebord eller bordsfotboll, där en del av rasterna kunde spenderas, för att uppmuntra till lite rörelse och ledigare umgänge i ett annars stillasittande arbete. Förutsatt att covid inte existerar såklart.

Friskvård på arbetstid, gärna massage en gång i månaden. Bidrag för det såklart.
Lön motsvarande utbildning och erfarenhet, men arbetsmiljö, kollegor och förmåner väger tungt.
 
Jag är tjänsteman och har mitt drömjobb.

Cykelavstånd till kontoret
Magiskt fint kontor (tycker jag) och som är central är beläget
35 dagars semester
Betalda lediga klämdagar
Ett antal halvdagar
Möjlighet att jobba hemma 40%
Hög lön
Flextid
Behöver aldrig jobba över
Friskvårdstimme
Friskvårdsbidrag
Möjlighet att gå utbildningar, har fått ja varje gång jag frågat
Konferens på fint ställe en gång om året
Jag känner mig värdefull, uppskattad och att min kompetens är efterfrågad
Utvecklande arbetsuppgifter
Chef som vill det bästa för medarbetarna och verksamheten
Frihet under ansvar

Fan alltsa.. Anstaller ni? :D
 
Vad innebär det för dig? Lön, förmåner, arbetstider, arbetsplats, samarbetsformer med kollegor ...

Jag är intresserad av ämnet i största allmänhet men nu när min arbetsgivare bett mig att inkomma med någon form av önskelista så står det helt still. Dessutom är det så klart tidspressat när frågan väl kommer upp. :crazy:
55 i grund lön, in helger och kvällar + bonus. Arbetstid ja. Jobbar 80% hemifrån. Bra arbetskamrater. Mycket möten och diskussioner. Mycket problemlösning
 
Ja tex! Det som är osäkert också är ju kan man jobba från sommarhuset i Spanien? Vet att en del företag är OK med det men andra inte. Osäker om det är förhandling eller regler dock.

Kan bero på skattesituationen - blir knepigare när man jobbar utomlands - då kan det bero på företagets legala struktur och om det finns internationella kontor osv. Mitt företag tillåter inte utlandsjobb av denna anledning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 575
Senast: Asko
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 418
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp