Drömjobbet som tjänsteman

Antagligen. Min särbo har också en massa grejs via jobbet, lunch, hälsovårdsförmåner, after work av diverse slag, tårta då någon fyller jämnt, ledda gymnastikpass, och allt möjligt smått och gott.

Jag tänkte att det ju måste vara ganska unikt, och berodde på stort företag, och branch där det kan vara en utmaning att hitta kompetent folk. Men kanske det är vanligare än jag trodde. Tydligen är det något folk inte brukar tala så mycket om, jag har faktiskt ingen aning om ifall mina vänner och bekanta har några förmåner, det har aldrig kommit på tal.
Jag tror att många företag som är lite moderna har börjat med sånt. Det gör sån otrolig skillnad för trivseln och hälsan på personalen. I det långa loppet så tror jag att de tjänar på det. Ingen arbetsplats gynnas av att folk känner sig som slavar och har ångest inför måndagen.

Kan tillägga att min sambo jobbar inom spelbranschen. Deras kontor ser ut som en blandning mellan kontor och fritidsgård typ.
 
Tänk så olika det är, vad man kan bli erbjuden förutom lön, beroende på vilken typ av arbete man har.
Nu nämndes redan vårdpersonal, som ibland inte ens får kaffe. Men är det vanligt att folk, andra än tjänstemän, har förmåner av diverse slag?
På mitt jobb får vi kaffe (men inte mjölk eller te). Desutom får vi ett par arbetsskor, som vi är tvungna att använda, oberoende om de passar våra fötter eller inte. Det är allt. Jag hade varit superlycklig för friskvårdstimme, massage, flex, osv. men inget sådant erbjuds.
Tror det beror mycket på var du jobbar.

Jag har en kollega som bara jobbar "på golvet". Hen har i flera år fått tex sitt gymkort betalt. Och arbetskläder/skor som hen själv väljer.

Jag som jobbar både på golvet och kontoret får också köpa både skor och passande arbetskläder för mina arbetsuppgifterna. (Sen att jag har varit dålig på att utnyttja det är en annan femma. Men möjligheten finns.)
 
Jag tror att många företag som är lite moderna har börjat med sånt. Det gör sån otrolig skillnad för trivseln och hälsan på personalen. I det långa loppet så tror jag att de tjänar på det. Ingen arbetsplats gynnas av att folk känner sig som slavar och har ångest inför måndagen.

Kan tillägga att min sambo jobbar inom spelbranschen. Deras kontor ser ut som en blandning mellan kontor och fritidsgård typ.
Jag skulle gärna ha den typen av kontor också! Men tror det skulle tas emot med blandade känslor på myndigheten :D
 
Jag skulle nog vilja säga flexibelt arbete, vet jag med mig att de arbetsuppgifter jag ska göra under en dag inte kräver min närvaro på kontoret så skulle jag vilja jobba hemifrån med lite mer flexibla tider än just 7-16. För gud så mycket mer jag får gjort på 4 timmar hemifrån jämfört med en hel dag på kontoret och ännu mer när jag är ordentligt utsövd!

Sen klart en skälig lön och åtminstone förmåner som företagshälsovård och friskvård är mitt minimum.
Håller med till hundra procent! Detta vill jag också ha.

Idag har jag mycket av det jag önskar, t.ex flextid, många semesterdagar (32), avsättning till pension på bra sätt, träning på arbetstid 3h i veckan bla. Dock ej inte mycket arbete hemifrån vilket jag saknar. Så att kunna arbeta hemifrån när jag känner och det fungerar (såklart) vore drömmen! Trivs själv bäst att jobba själv, med lugn och ro runt omkring mig. Kontoret blir ofta stimmigt och rörigt även om man har möjlighet att stänga om sig.
 
Jag tror att många företag som är lite moderna har börjat med sånt. Det gör sån otrolig skillnad för trivseln och hälsan på personalen. I det långa loppet så tror jag att de tjänar på det. Ingen arbetsplats gynnas av att folk känner sig som slavar och har ångest inför måndagen.

Kan tillägga att min sambo jobbar inom spelbranschen. Deras kontor ser ut som en blandning mellan kontor och fritidsgård typ.
Så var det på mitt förra jobb med, teknikföretag som säljer bla spel o spelkonsoler. Vi hade gamingrum som alla satt i på luncherna, afterwork flera ggr i veckan, VÄLDIGT avslappnad attityd på alla sätt och alla var mer polare som spelade ihop än kollegor. Nackdelen var att sånt som behöver vara uppstyrt också var väldigt avslappnat, t.ex fanns ingen HR avdelning o att vara med i facket var något man skrattade åt.
 
Många har sagt så mycket bra! Jag fortsätter!

- Lönen är viktig
- förtroendearbetstid
- jobba hemma (eller vart jag vill)
- en kompetent och vettig chef
- utmanande arbetsuppgifter
- semesterdagar över 30st
- löneväxling
- pensionsavsättningar
- förmånsbil
- parkeringsplats

Sen är det kul med:
- sjukförsäkring
- friskvårdsbidrag

Jag jobbar på ett företag där vi får en massa grejer hela tiden utöver ovanstående. Julbord, konferensresor utomlands, julklappar, sommarpresent, fika, bjudluncher, fullt kylskåp, afterworks osv osv osv. Så pass att alla inte orkar vara med på allt varje gång. Såklart en schysst ledning, en superbra chef och kompetenta kollegor!

Det kostar för företag att locka den absoluta expertisen inom en bransch.

Mvh Miks
 
Tänk så olika det är, vad man kan bli erbjuden förutom lön, beroende på vilken typ av arbete man har.
Nu nämndes redan vårdpersonal, som ibland inte ens får kaffe. Men är det vanligt att folk, andra än tjänstemän, har förmåner av diverse slag?
På mitt jobb får vi kaffe (men inte mjölk eller te). Desutom får vi ett par arbetsskor, som vi är tvungna att använda, oberoende om de passar våra fötter eller inte. Det är allt. Jag hade varit superlycklig för friskvårdstimme, massage, flex, osv. men inget sådant erbjuds.
Det där med arbetsskor är en rent helvete ibland
Jag har haft jätteont i mina fötter och flera av mina kollegor också
Och det verkar hopplöst att hitta skyddsskor som inte ger ont i fötterna :cry:
Så bekväma skor står högst på min lista
 
Flera nämner förmånsbil. Det bör vara frivilligt och inte ett sätt för företaget att sänka lönen till den anställda. Det bör också finnas ett avtal där den anställda inte ska betala för att den ligger sjuk eller får välja mellan att betala för bilen eller vara utan under föräldraledighet...
 
Flera nämner förmånsbil. Det bör vara frivilligt och inte ett sätt för företaget att sänka lönen till den anställda. Det bör också finnas ett avtal där den anställda inte ska betala för att den ligger sjuk eller får välja mellan att betala för bilen eller vara utan under föräldraledighet...
Jag har förhandlat mitt bilavtal. Nu är jag inte kvar hos den arbetsgivaren. Jag fick ett bruttolöneavdrag för bilen men förhandlade även till mig ett bruttolönepåslag motsvarande avdraget så det blev plus minus noll. De månader jag väntade på bilen fick jag bara påslaget. Hade jag valt att inte beställa bilen hade jag behållt påslaget.

Jag hade dessutom en bränsleschablon istället för literpris, väldigt förmånligt. Dessutom parkering i Stockholms innerstad i garage. När parkeringarna försvann fick 2000kr i lönepåslag som kompensation och kunde hyra parkering privat.

Vi beräknade värdet på min bil till ungefär 12000kr i månaden och den kostade mig ingenting. Det är förmån på riktigt!

Mvh Miks
 
Jag trodde att jag hade landat drömjobbet, men efter "befordringen" i veckan vet jag inte längre!
Behöver nog svälja den nya rollen lite!
 
Jag tror att många företag som är lite moderna har börjat med sånt. Det gör sån otrolig skillnad för trivseln och hälsan på personalen. I det långa loppet så tror jag att de tjänar på det. Ingen arbetsplats gynnas av att folk känner sig som slavar och har ångest inför måndagen.

Kan tillägga att min sambo jobbar inom spelbranschen. Deras kontor ser ut som en blandning mellan kontor och fritidsgård typ.

Om mina underställda skulle känna ångest inför måndagen eller känna sig som slavar, skulle jag sluta eller få panik och deppa ihop. Att känna lust inför att transportera sig till arbetsplatsen eller börja arbeta är nyckeln till storverk. Och storverk är nyckeln till trivsel.

Och att förstå hur lite det har att göra med lön och hur mycket det har att göra med andra förutsättningar är något många arbetsgivare har extremt svårt att greppa.
 
Jag har det som jag önskar i mitt nuvarande arbete. Jag jobbar hemifrån i den utsträckning jag vill. Vissa arbetsuppgifter kräver fysisk närvaro på kontoret, men jag brukar klumpa ihop dem och åka in en dag ett par timmar i veckan. Jag har flexibla arbetstider som jag själv styr över och jag kan anpassa det utifrån hur jag själv tycker det blir bäst. Behöver dock vara i tjänst mellan 9-15 (med uppehåll för lunch förstås).

Friskvårdsbidrag och en uppskattande chef, bra kollegor. På kontoret blir vi bjudna på kaffe, men får köpa mjölk själva och bara enklare tesorter. Inget jag stör mig över, mer än medan vi var på kontoret allihopa så var det 45251 olika mjölkpaket i kylen som tog plats. 😂

Det jag önskar är fler kollegor för att få ner arbetsbelastningen, men det är svårt att rekrytera, och speciellt vikarier för längre tid, ex. föräldravik.
 
Dags för uppdatering! Först och främst: Stort tack för precis alla tips som kom in! Jag funderade och funderade lite till och skrev ihop en önskelista till min chef.

Bakgrunden i detalj var att jag i slutet av förra året berättat att det börjar kännas som att det är dags för något nytt och att jag börjat ta samtal från rekryterare på lite större allvar. Så behöver man självklart inte göra. Det kan vara rätt osmart eftersom man med ena foten riktad mot dörren blir mindre attraktiv att stoppa in i spännande utbildningar eller generellt ge interna chanser till. Men jag är lite extra svår att ersätta (yes, really), gillar mitt jobb i stort och hade sett exempel på att arbetsgivaren av organisatoriska skäl är rätt seg på att fatta beslut om saker som kan göra den mer attraktiv för personer som funderar på att sluta, så jag ville ge dem en rimlig chans.

De gjorde några mindre förbättringar redan då, men inför att jag skrev tråden hade jag fått ett tilltalande och konkret erbjudande om en tjänst på ett annat företag. För att ge min arbetsgivare en sista chans så lovade jag att inkomma med en lista och det var den som ni bidrog till. :heart Minskad inofficiell "jour" kvällar och helger, obegränsade möjligheter att jobba på distans även efter pandemin, möjlighet att ta igen övertiden (obetald) som ledighet och inte bara "i mån av utrymme" för det har inte hänt på väldigt länge att utrymme uppstår, rollbeskrivning som justeras efter hur mycket jag är en resurs/utbildare för andra, matchad lön och ...

... bra stämning. Här kände jag redan när jag, tack vare er, skrev det att det så klart inte var något min chef kunde bestämma och magiskt förändra. Så när nuvarande arbetsgivare visade sig inte riktigt kunna matcha lönen jag blivit erbjuden bestämde jag att det får räcka, och det var tur att det förenklade frågeställningen. Nu ska jag bara släppa sargen och byta jobb som vuxen, kvalificerad arbetskraft för första gången. :o
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 574
Senast: Asko
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 418
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp