Drömjobbet som tjänsteman

Jag gillar att jobba i grupp. Så mer grupp än vad vi har nu.

Men när jag ska ringa 6973466 samtal sitter jag hellre hemma ostört. Så möjlighet att jobba hemifrån.

Vi har flex men att ta ut plustiden är inte superlätt. Men det är skönt att kunna styra sin tid till viss del med undantag för beredskapsdagarna (då är man på kontoret).

Vi har reflektionstid, en timme om dagen (och en gemensam på fredagar). Då kan man stänga av telefonen och gå på promenad med en kollega en timme.

Viss utbildning och fortbildning på arbetstid, även konferenser (med resor) och liknande även om det inte är så mkt under rådande omständigheter.

Handledning, vi har 7 tillfällen per år, skulle eg behöva vara lite oftare.

Sen vore det fint om lönen motsvarade utbildningstiden och den går att få upp genom byte av arbetsgivare men det har jag ingen lust att hålla på med.
 
Vad innebär det för dig? Lön, förmåner, arbetstider, arbetsplats, samarbetsformer med kollegor ...

Jag är intresserad av ämnet i största allmänhet men nu när min arbetsgivare bett mig att inkomma med någon form av önskelista så står det helt still. Dessutom är det så klart tidspressat när frågan väl kommer upp. :crazy:
  • Flexibla arbetstider dvs det går bra att börja kl 6 såväl som kl 8. Och att det är bestämt 39/40h i veckan och övrig tid är ren övertid dvs ingår inte i lönen.
  • Eget kontor där möjligheten att stänga dörren finns. Samt möjlighet att arbeta hemma
  • Friskvårdsbidrag alt friskvård på arbetet
  • På ett företag hade vi en tjänst som såg över försäkringar och pensionssparande, de kunde hjälpa en att spara massor i utgifter varje månad
  • Betalt läkarbesök
  • Förmånsbil (om man behöver bil i tjänsten så som jag gör)
  • Kaffe/te tillgångar på arbetsplatsen
  • En lön på runt 42-44’ (givetvis beror det på branschen)
Sen kan jag inte komma på nått mer som jag tycker är viktigt 🤔
 
Det är så många faktorer som samverkande påverkar jobbtrivseln. Bland de tyngre bitarna imho är arbetsställets belägenhet i förhållande till den plats där man själv vill bo. Fast just den biten är väl knappast del av TS diskussion med arbetsgivaren. :)

Värdefulla bitar för mig är, i prioritetsordning men inte nödvändigtvis stora steg...

Frisk, positiv och stimulerande psykosocial arbetsmiljö, med avseende på både kollegor och ledning ✅
Omväxlande arbetsuppgifter ✅
Utmanande arbetsuppgifter ✅
Utrymme att påverka arbetsuppgifterna, dess prioritering och planering ✅
Kompetensutveckling / fortbildning ✅
Flextid ✅
Attraktiv lön ❌
Snabba och effektiva beslutsprocesser ❌

Mitt huvudsakliga arbete idag är inom vården. Således ligger lönen påtagligt(!) under motsvarande tjänst/kompetens/erfarenhet i näringslivet. Samtidigt har jag gått hit från näringslivet av eget val, jag har så jag klarar mig - och har utrymme för en och annan kostsam hobby - och kompenserar med en diffus känsla av samhällsnytta. :grin:
 
Jag tror ingen har nämt mjölk/havremjölk till kaffet, bra tesortiment för de som dricker te och diskmaskin i lunchrummet.
Jag är tjänsteman och har mitt drömjobb.

Cykelavstånd till kontoret
Magiskt fint kontor (tycker jag) och som är central är beläget
35 dagars semester
Betalda lediga klämdagar
Ett antal halvdagar
1 betald ledig dag för flytt varje år
Läkarbesök på arbetstid
Möjlighet att jobba hemma 40%
Hög lön
Flextid
Behöver aldrig jobba över
Friskvårdstimme
Friskvårdsbidrag
Möjlighet att gå utbildningar, har fått ja varje gång jag frågat
Konferens på fint ställe en gång om året
Jag känner mig värdefull, uppskattad och att min kompetens är efterfrågad
Utvecklande arbetsuppgifter
Chef som vill det bästa för medarbetarna och verksamheten
Frihet under ansvar
Nu citerar jag två inlägg och spinner vidare. Inget direkt svar till de citerade alltså.

Tänk vad mycket gladare och mer välmående vårdpersonal vi hade haft om man kunde tillämpa detta inom vården. Tänk vad mycket mer vård och bättre bemötande vi skulle få, med mindre sjukfrånvaro och bättre vårdsituation.
På vilket sätt är en tjänsteman mer värd än en undersköterska, som faktiskt håller andras liv i sina händer.
Till exempel behöver många undersköterskor betala för sitt kaffe på arbetet, liksom mjölk/havremjölk.



Förlåt spinnoffen.
 
Vad innebär det för dig? Lön, förmåner, arbetstider, arbetsplats, samarbetsformer med kollegor ...

Jag är intresserad av ämnet i största allmänhet men nu när min arbetsgivare bett mig att inkomma med någon form av önskelista så står det helt still. Dessutom är det så klart tidspressat när frågan väl kommer upp. :crazy:
Hög lön, kunna jobba hemifrån, få betalt för extra insatser och helst ingen övertid (men kan jobba mer en viss period för att sen vara extra ledig eller jobba mindre en period), ha ett kontor att kunna gå till vid behov, bra struktur vad gäller kommunikation-ansvarsfördelning-möten, friskvård. Och så klart att kunna, i a f i viss mån, flytta arbetstiden, så att jag kan ta emot hovslagaren på förmiddagen eller liknande.
 
Jag har många av de önskemål som tagits upp, det är verkligen en lyx!
Betalda klämdagar + en del halvdagar
Flextid, måste vara på plats mellan 9-15 men än har det inte varit några som helst problem att flexa halvdagar, jag har till och med slutat fråga, jag bara meddelar att jag tänker flexa halva fredagen :angel:
Friskvårdstimme! Skulle gärna önska att den utökades, jag tycker den är mer värd än bidraget (1500, som gärna får höjas).
31 dagar semester, som utökas några dagar till efter 40.
Möjlighet till att jobba hemma 3 dagar i veckan, väldigt flexibelt. (Nu såklart 5 dagar i veckan)
Sen har jag läkarbesök/tandläkare på arbetstid, bidrag till läkemedel och det viktigaste av allt så har jag fantastiska kollegor och ett mycket intressant arbete!

Önskar:
Reflektionstid med promenad med kollegor hade varit trevligt!
Tillgång till parkering på jobbet.
Högre lön
Och såklart en fast tjänst, har bara ett vikariat just nu.
 
Vad innebär det för dig? Lön, förmåner, arbetstider, arbetsplats, samarbetsformer med kollegor ...

Jag är intresserad av ämnet i största allmänhet men nu när min arbetsgivare bett mig att inkomma med någon form av önskelista så står det helt still. Dessutom är det så klart tidspressat när frågan väl kommer upp. :crazy:
Jag jobbar statligt och tycker att vi genom centrala och lokala avtal har bra förmåner och en lön som är bra. Skulle troligen få högre lön med privat arbetsgivare men det är inte självklart så.

35 dagar semester från 40 år (som jag passerat 😊)
Flextid och möjlighet att ta ledigt heldag, upp till 5 dagar om flextid finns. Så det känns som 40 dagars semester, även om tiden är inarbetad innan.
Friskvårdsbidrag och friskvårdstid. Tillgång till träningslokal på arbetsplatsen. Möjlighet att boka hjälp med träningsupplägg via fysioterapeut hos företagshälsovården.
Extra tid för lunchpromenad, 10 minuter per dag.
Subventionerad massage, massör kommer till arbetsplatsen en gång i veckan. Men vi är så många att det inte är möjligt att få tid varje vecka.
Tillgång till massagefåtölj, underbart med 20 minuter i stolen med avkopplande musik till.
Möjlighet att ha hund med på jobbet ❤
Har en intresseförening för hund på jobbet med som erbjuder aktiviteter med hund lite nu och då. Och vaccination mot kennelhosta årligen.
Ersättning för vårdbesök (inte bara läkare) och läkemedel på recept.
Erbjuds vaccination av säsongsinfluensa årligen.
Fritt kaffe/the. (Utan mjölk av alla sorter, mjölkpulver finns i maskinen.)
Fruktkorg varje vecka.

Förmån eller arbetsmiljö?
Eget rum med möjlighet att ta emot besök.
Möjlighet att (nu tvingade pga covid) jobba hemifrån del av arbetstid.
Tillgång till företagshälsovård.

Arbetsmiljö/kultur
En lärande miljö, det är ok att göra fel, lära och göra om.
En pågående riktning att vi vill utvecklas, göra bättre, kunna mer. Avspeglas både i kompetensutveckling genom kurser och lärande och utveckling i vardagen.
En variation av utmanade arbetsuppgifter och några mer rutinartade uppgifter där man kan återhämta sig även under arbetstid.
Transparens och efterfrågad delaktighet hela vägen från generaldirektör till närmaste chef, uppskattas mycket!
Och superviktigt för mig (och många hos oss) - vårt uppdrag är både samhällsviktigt och ibland direkt livsviktigt för människor och djur 🌟
 
Nu citerar jag två inlägg och spinner vidare. Inget direkt svar till de citerade alltså.

Tänk vad mycket gladare och mer välmående vårdpersonal vi hade haft om man kunde tillämpa detta inom vården. Tänk vad mycket mer vård och bättre bemötande vi skulle få, med mindre sjukfrånvaro och bättre vårdsituation.
På vilket sätt är en tjänsteman mer värd än en undersköterska, som faktiskt håller andras liv i sina händer.
Till exempel behöver många undersköterskor betala för sitt kaffe på arbetet, liksom mjölk/havremjölk.



Förlåt spinnoffen.

Jag håller verkligen med, det är verkligen orättvist. Jag har ofta lite dåligt samvete för detta. Vårdpersonal och lärare tillför ju enormt mycket mer till samhället och sliter enormt mycket mer än vad jag gör. Det är väl det negativa jag kan komma på med mitt jobb.

Jag har till och med funderat på att byta arbete till något där jag känner att jag gör mer nytta för andra människor men det kommer nog inte bli av med tanke på hur mycket jag skulle behöva gå ner i lön.
 
Flextid
Friskvårdsbidrag och friskvårdstimme/timmar
Möjlighet att jobba hemifrån. Optimalt för mig ca 50%.
(Givetvis övriga saker som tjänstepension, försäkringar osv. Jag har inga särskilda krav utan syftar på det som är självklart med kollektivavtal men kanske inte utan).

Mer svårformulerat som krav:
Ett jobb som tar arbetsmiljö på allvar, tex där minskad stress prioriteras.
Tillit till att alla gör sitt bästa och sköter sitt jobb
Bra syn på vab/sjukdom osv. (Hör nog delvis ihop m ovan)
Chef som är lätt att nå och stöttar om/där det behövs.
 
Jag hade en timanställning och jobbade som en fast anställd iprincip. Så inga större ändringar på så vis för mig.

För att jag skulle skriva på tillsvidareanställningen som jag har idag ville jag ha garanti på:

- Flexibel arbetstid.
Jag har annat jobb som jag också ska iväg på. Så behövde veta att jag kunde göra detta utan större problem och tjafs.

-Möjlighet att jobba hemifrån när arbetsuppgifterna tillåter.

-30 dagars semester. (såg senare att den enligt kollektivavtal ska vara 30 så fick stå på mig i onödan. :p)

-Bra lön som täcker för det stora ansvaret. Och att jag klarar mig på mina 75%.

Sen att jag fick tjänstepension, möjlighet till friskvårdsbidrag mm är bara positivt på det.

Och skulle jag hitta någon utbildning osv som kompetenshöjande skulle det inte vara några problem att lösa det. Ses som något positivt av arbetsgivaren med uppdaterad personal.


Sen tycker jag det är självklart att det ska finnas tillgång till kaffe, te mm. Trodde alla hade det så. :o
 
Tillägger
-Föredrar eget rum men det har inte påverkat mitt val av arbetsgivare (nu blir det aktivitetsbaserat kontorslandskap, jag är lite skeptisk...)
- möjlighet att kunna utvecklas och styra mina arbetsuppgifter delvis utifrån intresse.
 
Nu citerar jag två inlägg och spinner vidare. Inget direkt svar till de citerade alltså.

Tänk vad mycket gladare och mer välmående vårdpersonal vi hade haft om man kunde tillämpa detta inom vården. Tänk vad mycket mer vård och bättre bemötande vi skulle få, med mindre sjukfrånvaro och bättre vårdsituation.
På vilket sätt är en tjänsteman mer värd än en undersköterska, som faktiskt håller andras liv i sina händer.
Till exempel behöver många undersköterskor betala för sitt kaffe på arbetet, liksom mjölk/havremjölk.



Förlåt spinnoffen.
Verkligen! Kaffe trodde faktiskt jag med var standard.
Tyvärr kommer ju många andra fördelar av flexibiliteten i att vi inte har något bemanningskrav på mitt jobb.
 
Tänk så olika det är, vad man kan bli erbjuden förutom lön, beroende på vilken typ av arbete man har.
Nu nämndes redan vårdpersonal, som ibland inte ens får kaffe. Men är det vanligt att folk, andra än tjänstemän, har förmåner av diverse slag?
På mitt jobb får vi kaffe (men inte mjölk eller te). Desutom får vi ett par arbetsskor, som vi är tvungna att använda, oberoende om de passar våra fötter eller inte. Det är allt. Jag hade varit superlycklig för friskvårdstimme, massage, flex, osv. men inget sådant erbjuds.
 
Tänk så olika det är, vad man kan bli erbjuden förutom lön, beroende på vilken typ av arbete man har.
Nu nämndes redan vårdpersonal, som ibland inte ens får kaffe. Men är det vanligt att folk, andra än tjänstemän, har förmåner av diverse slag?
På mitt jobb får vi kaffe (men inte mjölk eller te). Desutom får vi ett par arbetsskor, som vi är tvungna att använda, oberoende om de passar våra fötter eller inte. Det är allt. Jag hade varit superlycklig för friskvårdstimme, massage, flex, osv. men inget sådant erbjuds.
Det beror nog på bransch gissar jag?

Min sambo har friskvårdsbidrag på 4500. Varje fredag bjuder de på 2 öl och snacks sista timmen. Varje sista fredag i månaden så får de göra vad de vill hela dagen så länge det är typ nästan relevant för arbetet. De bjuder ofta på frukost, lunch och det bjuds på div kaffesorter och en hel hög tesorter.

De har säkert mycket mer som jag inte känner till - men dessa saker har fastnat eftersom jag är avis på dem :p
 
Det beror nog på bransch gissar jag?

Min sambo har friskvårdsbidrag på 4500. Varje fredag bjuder de på 2 öl och snacks sista timmen. Varje sista fredag i månaden så får de göra vad de vill hela dagen så länge det är typ nästan relevant för arbetet. De bjuder ofta på frukost, lunch och det bjuds på div kaffesorter och en hel hög tesorter.

De har säkert mycket mer som jag inte känner till - men dessa saker har fastnat eftersom jag är avis på dem :p
Antagligen. Min särbo har också en massa grejs via jobbet, lunch, hälsovårdsförmåner, after work av diverse slag, tårta då någon fyller jämnt, ledda gymnastikpass, och allt möjligt smått och gott.

Jag tänkte att det ju måste vara ganska unikt, och berodde på stort företag, och branch där det kan vara en utmaning att hitta kompetent folk. Men kanske det är vanligare än jag trodde. Tydligen är det något folk inte brukar tala så mycket om, jag har faktiskt ingen aning om ifall mina vänner och bekanta har några förmåner, det har aldrig kommit på tal.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 574
Senast: Asko
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 418
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp