Enya

Trådstartare
Vad har ni drömt senaste tiden?

Min senaste dröm var mycket snurrig, men rätt häftig ändå!

Började med att drömma om en kompis och jag som var i skogen och gick typ när vi plötsligt insåg att ett flygplan kom emot oss i hög hastighet och såg ut att störta mot oss. Vi sprang allt vi kunde till hennes bil och planet slog ner bakom oss när vi körde i väg i rasande fart. När vi hittade en bit skogsväg svängde vi in där för att bryta av och hamnade istället på en öde ö där det bodde fientligt folk och en massa krokodiler! :eek:

Vi kravlade upp på ett berg och låg där och spanade på folket och krokodilerna och funderade på vad vi skulle göra i nästa sekund stod vi på stranden med bilen också och ville inte att folket skulle se vår fotavtryck, för vi var tvungna att ta oss till skogen en bit bort. Vi fuktade tjocktröjorna vi hade i havet och knöt runt fötterna och gick till skogen. :sneaky:

Sedan var jag ute i ett bostadsområde med min häst en sen kväll. Jag ville höra hennes hovslag mot asfalten och gick runt där med henne och njöt i månskenet. Min häst bodde i ett hus i området så när ägarna till huset skulle sova så satte jag mig i en fåtölj och hade fötterna på en fotpall och en filt på mig. I ögonvrån såg jag en polisbil och frågade varför den var där. Det var för att det hade varit inbrott och kanske skulle ske igen. Vaknade senare ( i drömmen fortfarande) och insåg att det var inbrottstjuvar i huset så jag satt alldeles tyst och stilla och tittade på dem. Ville inte märkas ju.:o

Sedan var jag plötsligt i filmen "Bilar" där jag körde ne av bilarna med ögon. Sally tror jag just den blå bilen heter, och så tävlade jag mot en av de andra där, men vann inte.:banghead:

Detta hann jag med att drömma på en timme i natt! :D

Så berättade vad ni drömt!
 
Sv: Drömmar

Jag tycker att det är lustigt att vissa (jag och min dotter, t.ex.) alltid kommer ihåg att vi drömt, medan andra (min man, vår son) kommer ihåg sina drömmar 1, 2 gånger per år. Varför är det så?

Jag har ett mycket aktivt drömliv och drömmer ofta mardrömmar. Om jag glömmer att ta en medicin jag äter kan jag räkna med superkonstiga drömmar hela natten, brukar vakna och känna mig som om jag åkt omkring i en torktumlare. För ett par veckor sedan drömde jag att jag var på semester i Wales, där en jättelik version av skådisen Tilda Swinton tornade upp sig mot skyn och härjade med folk och fä. Jag var mest upprörd över att flygbolaget inte informerat om detta i förväg.

De återkommande drömmar jag har: att jag plötsligt inser att jag har en häst installad någonstans och glömt bort den i flera månader (mardröm). Att jag hittar ett nytt rum i huset där jag bor (bra dröm). Att jag fortfarande bor hemma och inte vet vad jag ska bli, var jag vill bo, om jag vill ha familj.
 
Sv: Drömmar

Denna dröm drömde jag för väldigt många år sedan och jag vill börja med att förtydliga att jag i verkligheten INTE använder ett ord som förekommer i drömmen.....

Nåväl. Jag drömde att min dåvarande sambo kom hem från jobbet. Det var vinter och han hade sin tjocka täckjacka med stora fickor på sig. Han säger "Jag har en present med till dig". Jag blir jätteglad och undrar vad det kan vara. Ur en av sina jackfickor plockar han upp en ca 10 cm hög filur som bäst kan beskrivas som en afrikans bush-man. Näck bortsett från ett höftskynke!
"- Vad är det där?" undrade jag.
"Det är en liten neger" svarade sambon. "Jag hittade den på spårvagnshållplatsen"
"-jaha.....vad ska vi göra med den då?"
"-Jag tänkte den kunde bo hos dina underlater" svarade sambon och öppnade min fågelbur och satte den lilla killen på en pinne där inne.

Sen vaknade jag. Fattar inte hur i hela friden jag kunde röra ihop den här drömmen! Underlater hade jag förvisso men jag har aldrig haft någon önskan om att ha små män i bur :o
 
Sv: Drömmar

Sen vaknade jag. Fattar inte hur i hela friden jag kunde röra ihop den här drömmen! Underlater hade jag förvisso men jag har aldrig haft någon önskan om att ha små män i bur :o

:laugh: :laugh: :laugh:

Nu kommer jag inte på så många av mina allra knäppaste drömmar bara för det, men ibland känns det verkligen som att ens "drömmande" hjärna skämtar med en... liksom "ho ho, där fick jag allt till det!"

En av de konstigare drömmarna som jag minns hyggligt är att jag och två barndomskompisar lyckades tända eld på Globen - utvändigt! Det såg onekligen rätt coolt ut, och anledningen till detta avancerade projekt var någon avledningsmanöver för att komma undan något rån eller liknande fuffens, som jag hade dragits in i utan att alls fatta hur det hade gått till.

En av mina kompisar greps, eller båda, jag minns inte riktigt nu. Jag stod i alla fall kvar där med några tusenlappar och kände att "neeej så dumt och onödigt allt detta var, det kommer jag aldrig att komma undan med ju". Kanske var denna besynnerliga dröm en undermedveten längtan efter att byta bana från den brottsbekämpande?

När det gäller återkommande drömmar, känner jag däremot väldigt väl igen det där med att hitta nya rum i huset. Ibland är det hela byggnader som har skapats, verandan har plötsligt blivit en helt fristående egen byggnad med ett litet kök och ett par sovrum, trädgården hade bara häromnatten utrustats med höga vackra häckar och ändrat sig helt och ibland står där ett nytt uthus - allt som jag bara upptäcker att jag hade "glömt" att de fanns så att det liksom varit övergivet. Och alla planer man hinner smida innan man vaknar att "oj, det här kan jag ju använda"! Det är mycket roliga drömmar.

En av de inte fullt så roliga drömmar som också återkommer då och då, är att jag sitter som förare i en bil som backar jättejättesnabbt på en väg, och den har liksom låst sig så att jag kan inte bromsa eller stanna utan som bäst svänga på ratten. Ibland tänker jag i drömmen också "o nej nu är det så här igen" så att jag liksom känner igen att det har hänt förut. Det är ingen hit att komma farandes mot övrig trafik på det sättet och försöka parera så gott man kan.

En tolkning som ligger rätt nära till hands är att livet inte riktigt är under kontroll utan bara far iväg med mig när den drömmen dyker upp. (En annan tolkning är att jag borde uppgradera nivån på mina fordonsinnehav. :D )
 
Sv: Drömmar

Jag drömde inatt att min fd dejt misshandlade mig å det grövsta och jagade mig med yxa.
Vaknade kallsvettig... Det skulle mycket väl kunna hända :/
Så jag ska nog hålla mig här hemma om jag ska träffa honom för här har jag överfallslarm på hemlarmet.
 
Sv: Drömmar

Jag tycker att det är lustigt att vissa (jag och min dotter, t.ex.) alltid kommer ihåg att vi drömt, medan andra (min man, vår son) kommer ihåg sina drömmar 1, 2 gånger per år. Varför är det så?

Det där funderar jag också på ibland. Tänker att det har med övning att göra (precis som vissa kan träna sig att drömma lucida drömmar, och liknande). Jag hade som barn en vana att varje morgon ställa mig och berätta för mamma vad jag drömt under natten medan hon gjorde frukost åt mig och min bror. Jag har alltid haft livliga drömmar, ofta som långa filmer eller historier och jag brukade tänka att jag skulle skriva ner allting som en bok, men när jag väl började skriva insåg jag ju att de var alldeles för dröm(o)logiska för att fungera som faktiska historier :p

Men än idag har jag väldigt lätt för att minnas mina drömmar, och berättar ofta för sambon om det är något knasigt, kul eller otäckt jag drömt. Han däremot minns aldrig sina drömmar, eller rättare sagt, det händer kanske en eller två gånger om året. Supertrist tycker jag, som älskar att höra om andras drömmar :D

Jag har ett par teman som brukar återkomma, bland annat att jag (som några andra, verkar det som) hittar nya rum i huset, eller för all del att vi flyttar in i ett helt gigantiskt hus med mängder av enorma, härliga rum med stora fönster! Sen ägnar jag resten av drömmen åt att inreda olika temarum och är så himla glad över vårt gigantiska hus, bara för att vakna och inse att jag fortfarande bor i den överbelamrade trean...

En annan, mindre trevlig dröm är att jag sitter i en (stor) bil och att bromsarna inte tar, alternativt att handbromsen inte riktigt fungerar. Oftast kör jag inte jättefort, bara 20-30 km/h men kan helt enkelt inte stanna utan glider obönhörligen framåt mot vad-det-nu-kan-vara. Väldigt obehagligt, och som gjort för drömtydning :p

Efter att jag fått avliva min första egna häst drömde jag om henne i säkert 2 år. Ibland var hon fortfarande skadad, ibland helt frisk, ibland hade jag "glömt bort" henne och inte hälsat på i stallet på flera månader, fast det fortfarande var min häst. Väldigt jobbiga drömmar och fyllda av skuldkänslor (antar jag).

När jag läser en intensiv kurs brukar jag ofelbart börja drömma om detsamma på nätterna. T.ex. ägnade jag för två år sen ett par veckor åt att höjdsätta ett väldigt knepigt hörn av en ritning jag arbetade med just då :D Dock, efter flera veckors dålig sömn löste jag det tillslut..

Så drömmar är intressanta! Tror inte på någon jätteavancerad drömtydning, men åtminstone för mig är det väldigt uppenbart att det speglar hur jag mår eller vad som rör sig i mitt huvud för tillfället.
 
Sv: Drömmar

I morse drömde jag att jag skulle rida LB:1 på en lektionshäst (Irish Suzy) och en halvtimme före start gick det upp för mig att programmet gjorts om sedan jag red det senast (1995). En ryttares mamma lånade ut programmet på norska, som jag inte förstod och bokstäverna var utbytta. Sedan kom jag på att jag måste ha handskar men hade bara med mig mina röda vantar med hål i fingertopparna.
 
Sv: Drömmar

Jag har ett par teman som brukar återkomma, bland annat att jag (som några andra, verkar det som) hittar nya rum i huset, eller för all del att vi flyttar in i ett helt gigantiskt hus med mängder av enorma, härliga rum med stora fönster! Sen ägnar jag resten av drömmen åt att inreda olika temarum och är så himla glad över vårt gigantiska hus, bara för att vakna och inse att jag fortfarande bor i den överbelamrade trean...

En annan, mindre trevlig dröm är att jag sitter i en (stor) bil och att bromsarna inte tar, alternativt att handbromsen inte riktigt fungerar. Oftast kör jag inte jättefort, bara 20-30 km/h men kan helt enkelt inte stanna utan glider obönhörligen framåt mot vad-det-nu-kan-vara. Väldigt obehagligt, och som gjort för drömtydning :p

Efter att jag fått avliva min första egna häst drömde jag om henne i säkert 2 år. Ibland var hon fortfarande skadad, ibland helt frisk, ibland hade jag "glömt bort" henne och inte hälsat på i stallet på flera månader, fast det fortfarande var min häst. Väldigt jobbiga drömmar och fyllda av skuldkänslor (antar jag).

Det är så intressant när man upptäcker att andra drömmer på samma tema som man själv gör (dessutom återkommande!) Det där med att hitta nya rum i huset eller flytta in i ett jättehus är ju intressant. Undrar om det är vanligare i städer med bostadsbrist ...? Jag bor förresten i ett stort hus och har faktiskt varit med om att hitta ett nytt rum i verkligheten (pytteliten toalett, men ändå). Det var roligare i drömmen.

Det där med bilkörning och trasiga bromsar drömmer jag också. Eller att jag råkar köra mot rött, eller att bilen får spel och jag gör en vansinneskörning. Hm.

En annan ofta återkommande dröm är att jag måste ringa men fingrarna är för stora och klumpiga för att kunna slå rätt nummer.
 
Sv: Drömmar

Jag känner också igen temat efter att min förra häst fått avlivas, att jag plötsligt "kom på" att jamen, där står han ju! Att jag inte tänkt på det på så länge? Vem har skött om honom under hela den tiden? Min mor som gick bort för drygt två år sedan förekommer då och då i drömmarna, men hon dyker aldrig upp på det sättet som att jag har glömt bort henne utan hon är bara med som att hon aldrig hade dött.

Nattens dröm handlade om utanförskap. Att jag reste till Stockholm och träffade en grupp människor där jag kände de flesta eller alla sedan tidigare, men där de pratade på och skämtade internt utan att någon ville ha med mig som delaktig. Det var ju inte så festligt. Då är det roligare att hitta nya rum eller en förvandlad trädgård!
 
Sv: Drömmar

Jag drömmer återkommande att jag glömt bort mina kaniner som jag hade på 90-talet. Jag blir orolig men de mår bra.
 
Sv: Drömmar

Inatt drömde jag att jag var polis och jagade kriminella i min byhåla. Får nog erkänna att det är nog tur för dem att jag inte är polis som i drömmen. Herregud börjar undra vad jag har tittat på för actionfilm. Jag var sjukt stark och snabb i alla fall.
 
Sv: Drömmar

Jag drömde i typ förrgår att en viss norsk massmördare var kär i mig och slutligen sköt ihjäl mig.
crazy.gif


Jag hade sett på Utøya-dokumentärer hela föregående dag, men vad fan. Tror aldrig jag mått så dåligt över en dröm, och jag är riktigt grinig över att jag som i normala fall alltid drömmer lucida drömmar inte gjorde det då, så jag kunnat slå in slå in skallen på människan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Äldre Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig...
45 46 47
Svar
921
· Visningar
33 874
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 800
Senast: Luff
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 692
Senast: Efwa
·
Relationer Gah, jag har ingen aning om hur jag ska göra. Min ena syster sade "strunta i det" men mitt dåliga samvete gör att jag grubblar...
2
Svar
20
· Visningar
3 436
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp