Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.

bettysmatte

Trådstartare
Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig liten väg/plats och ta ut hunden på promenad. För att se lite nytt i stället för att harva runt samma runda varje dag. Kul både oss och hunden, tycker vi. Häromdagen gjorde vi så. Körde på en grusväg och stannade till på en lämplig plats. Gick in på en skogsväg, som blev en mindre stig bredvid en sjö. Inte ett hus i sikte. På tillbakavägen möter vi en äldre man. Vi hejjar på varandra. När vi kommer ut till bilen ser vi ytterligare en skogsväg som vi vill prova innan vi kör hem igen. När vi kommer tillbaka ut står mannen där med sin cykel och väntar på oss. Förhöret börjar. "Är ni härifrån?" "Hyr ni en stuga, eller bor ni permanent?" Osv, osv, osv. Jag svarar så gott det går på alla hans frågor, utan att typ uppge min exakta hemadress. När gubben tydligen är nöjd börjar han vända och gå, då ställer jag motfrågan "Varför undrar du detta, om jag får fråga?" (tänker väl att ska han intervjua mig så är det väl ändå inte mer än rätt att jag får veta varför?). Jo, han bodde ju en bit bort på vägen, och de hade haft 5-6 inbrott på senaste tiden. Därför försöker han prata med alla som kommer till området.

Jag förstår desperationen och problemet, men inte är det väl rätt och riktigt att förhöra folk som kommer och går med sin hund i skog och mark?? Vi gjorde ju verkligen INGENTING som kunde uppfattas som misstänkt. Parkerade bilen helt öppet. Gick en runda i skogen på en stig där det inte fanns ett enda hus, eller en enda sak att stjäla. Det begås en hel del inbrott och stölder ute på landet tyvärr och, som sagt, jag förstår att folk blir hysteriska till slut. Men man kan väl inte misstänka varenda kotte som motionerar, flanerar, plockar svamp och bär, etc. Notera bilnumret om du vill, men att förhöra folk :crazy:???
 
Jag var ju inte där men jag ser inget större fel med att man frågar om det är okända i området och det har varit mycket inbrott. Vi har stora problem med framförallt balter som är på stöldturné några gånger om året och alla okända bilar som parkeras lite i skymundan håller vi ett extra öga på och min granne har frågat några gånger vilka de är. Tyvärr förekommer ju även dumpning av sopor efter vägarna. :mad:
 
Har man haft 5-6 inbrott den senaste tiden förstår jag att man blir misstänksam. Självklart ska ni kunna göra precis som ni gjorde men enligt honom kanske er oskyldiga hundpromenad var ett perfekt sätt att reka på. Inget att bli upprörd över tycker jag :)
 
Folk blir tyvärr hysteriska, ja. Vi har en Facebookgrupp där folk lägger ut regnr och bilbeskrivningar stup i kvarten. Alla är potentiella tjuvar. Igår la en upp bild (!!) på tre karlar och deras bil och kallade dem för tjuvar för att de inte visste att man måste ha fiskekort för att få fiska. De blev kallade det ena och det andra, tydligen potentiella inbrottstjuvar minsann. De var ju utländska dessutom. Kan garantera att det hade låtit annorlunda om det varit svenskar. Ibland blir jag himla trött på mentaliteten här ute.

(I förrgår skrev en att varg hade siktats och att länsstyrelsen var kontaktad. "Vargen" hade halsband och var en förrymd hund...)
 
Synd att du inte fann dig från början och ställde din motfråga då, då hade du ju kunnat välja om du ville fortsätta svara eller inte. Jag tycker inte att det låter varken särskilt anmärkningsvärt eller otrevligt. Alla uppför sig inte exakt som en själv, bara.
 
Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig liten väg/plats och ta ut hunden på promenad. För att se lite nytt i stället för att harva runt samma runda varje dag. Kul både oss och hunden, tycker vi. Häromdagen gjorde vi så. Körde på en grusväg och stannade till på en lämplig plats. Gick in på en skogsväg, som blev en mindre stig bredvid en sjö. Inte ett hus i sikte. På tillbakavägen möter vi en äldre man. Vi hejjar på varandra. När vi kommer ut till bilen ser vi ytterligare en skogsväg som vi vill prova innan vi kör hem igen. När vi kommer tillbaka ut står mannen där med sin cykel och väntar på oss. Förhöret börjar. "Är ni härifrån?" "Hyr ni en stuga, eller bor ni permanent?" Osv, osv, osv. Jag svarar så gott det går på alla hans frågor, utan att typ uppge min exakta hemadress. När gubben tydligen är nöjd börjar han vända och gå, då ställer jag motfrågan "Varför undrar du detta, om jag får fråga?" (tänker väl att ska han intervjua mig så är det väl ändå inte mer än rätt att jag får veta varför?). Jo, han bodde ju en bit bort på vägen, och de hade haft 5-6 inbrott på senaste tiden. Därför försöker han prata med alla som kommer till området.

Jag förstår desperationen och problemet, men inte är det väl rätt och riktigt att förhöra folk som kommer och går med sin hund i skog och mark?? Vi gjorde ju verkligen INGENTING som kunde uppfattas som misstänkt. Parkerade bilen helt öppet. Gick en runda i skogen på en stig där det inte fanns ett enda hus, eller en enda sak att stjäla. Det begås en hel del inbrott och stölder ute på landet tyvärr och, som sagt, jag förstår att folk blir hysteriska till slut. Men man kan väl inte misstänka varenda kotte som motionerar, flanerar, plockar svamp och bär, etc. Notera bilnumret om du vill, men att förhöra folk :crazy:???
Förstår inte vad det var för konstigt med det??

Jag hade gjort likadant. Och inte betraktat det som "förhör" utan helt enkelt som ett sätt att hålla mig informerad om vad som sker runt mina trakter. Så har det funkat hela mitt långa liv.

Det är inte något så modernt som grannsamverkan utan precis det som i hundratals år fungerat på landsbygden. Man håller sig informerad om vad som sker runtomkring. För att man bor i samma trakt, har en gemenskap som omfattar alla de som bor där.

Det är samma fenomen som när jag blev hemskjutsad av en arbetskamrat när jag var dålig. På vägen körde en bil väldigt sakta förbi. Jag blev VARM för jag insåg att det var farbror Gunnar som såg en främmande bil på min infart och ville kolla så att det inte var något konstigt. Man tar hand om varann. När jag hade haft stölder på min gård så fick jag veta av sågens ägare att han instruerat sina jobbare att kolla in på min gård för att se om det fanns nån främmande bil där eller nåt såg underligt ut. Nu råkade jag prata med sågägaren så jag fick veta. Hade jag inte träffat honom hade jag inte ens vetat om att de höll koll på mitt hus!

Vi värnar varann helt enkelt. Det är inte snokande. Det är värme och omtanke.
 
Men inte väntar man väl ut folk som är ute och går med sin hund och börjar fråga vad de gör där, var de kommer ifrån (jag märkte att han inte var supernöjd med mitt lite vaga svar angående by), om de hyr stuga eller äger ett hus, osv....:crazy: ? Ni tycker alltså på fullt allvar att det är okej att göra så? Det fanns ju inte ens något att se där, om man var ute efter att stjäla något. Inget hus, inga värdesaker, osv. Men vi vet ju i alla fall ett ställe som vi INTE kommer att köra till igen, så på det viset lyckades ju gubben...

Jag är VÄL medveten om att det förekommer stölder och inbrott något kopiöst, men någonstans måste man väl dra en gräns för vad som är okej angående hur man tacklar det? Jag förstår, som jag tidigare sa, om man noterar bilnummer på "mystiska" bilar och liknande. Men att börja ställa frågor där man i princip vill veta vederbörandes hemadress??? För mig är detta hyfsat kränkande, eftersom jag i grund och botten är en person som vill hålla vissa saker privata. Jag är också hänsynsfull nog att inte gå över någons tomt, eller stanna min bil väldigt nära någons hus.
 
Jag har koll på bilar som kör förbi när jag är hemma och kollar om de stannar vid något hus. Det har blivit fler och fler inbrott här vilket är enormt obehagligt. Jag vet att mina grannar också har koll på vilka bilar som rör sig i området/på min gård. Det är en trygghet helt enkelt.

När jag är hemma försöker jag se till att jag ser mina äldre grannar varje dag också, speciellt en som bor ensam. Jag vill verkligen inte att hon har ramlat eller dylikt hemma och inte någon märkt det.
 
Kanske kan man sortera ut svaren i den här tråden till
1 lantisar sedan födsel
2 stadsbor eller ny-lantisar
:D


...för att jag tror att det är olika sätt att förhålla sig till sin bygd och hemvist?


Om något "nytt" händer så frågar man varann om det. Man kollar om nån köpt en ny bil så man vet att man ska hälsa när den kör förbi. Man vill veta om det flyttat in nån ny så vet vem man ska hälsa på (allt annat är oartigt) :) :) :)
 
Har man haft 5-6 inbrott den senaste tiden förstår jag att man blir misstänksam. Självklart ska ni kunna göra precis som ni gjorde men enligt honom kanske er oskyldiga hundpromenad var ett perfekt sätt att reka på. Inget att bli upprörd över tycker jag :)
Men vad väntade mannen sig för svar på sina frågor då? Om jag hade sagt att jag hyrde stuga, hade jag varit misstänkt då, t.ex.? Eller om jag hade sagt att jag var från en ort 10 mil därifrån, hade det varit misstänkt? Vad är det som avgör vad som är rätt svar?
 
Men inte väntar man väl ut folk som är ute och går med sin hund och börjar fråga vad de gör där, var de kommer ifrån (jag märkte att han inte var supernöjd med mitt lite vaga svar angående by), om de hyr stuga eller äger ett hus, osv....:crazy: ? Ni tycker alltså på fullt allvar att det är okej att göra så? Det fanns ju inte ens något att se där, om man var ute efter att stjäla något. Inget hus, inga värdesaker, osv. Men vi vet ju i alla fall ett ställe som vi INTE kommer att köra till igen, så på det viset lyckades ju gubben...

Jag är VÄL medveten om att det förekommer stölder och inbrott något kopiöst, men någonstans måste man väl dra en gräns för vad som är okej angående hur man tacklar det? Jag förstår, som jag tidigare sa, om man noterar bilnummer på "mystiska" bilar och liknande. Men att börja ställa frågor där man i princip vill veta vederbörandes hemadress??? För mig är detta hyfsat kränkande, eftersom jag i grund och botten är en person som vill hålla vissa saker privata. Jag är också hänsynsfull nog att inte gå över någons tomt, eller stanna min bil väldigt nära någons hus.

Var ni på hans mark har jag faktiskt full förståelse för det. Att råka ut för inbrott är fruktansvärt. Det var ju ert val att svara på frågorna, eller hur? Visst, han var lite osmidig men ni hade ju kunnat gå därifrån utan att svara.

Träffar jag på någon när jag är ute och jobbar pratar jag alltid med denne och berättar vad jag gör. Jag vill inte bli misstänkt för att rekognosera inför dieselstölder (jag jobbar ju i skogen mestadels). Det ligger alltid ett visitkort med mitt namn i vindrutan när jag lämnar bilen också.
 
Jag har koll på bilar som kör förbi när jag är hemma och kollar om de stannar vid något hus. Det har blivit fler och fler inbrott här vilket är enormt obehagligt. Jag vet att mina grannar också har koll på vilka bilar som rör sig i området/på min gård. Det är en trygghet helt enkelt.

När jag är hemma försöker jag se till att jag ser mina äldre grannar varje dag också, speciellt en som bor ensam. Jag vill verkligen inte att hon har ramlat eller dylikt hemma och inte någon märkt det.
Jag har också koll på bilar och dylikt. Men jag skulle ALDRIG få för mig att börja fråga ut folk om vad de sysslar med och var de kommer ifrån. Där går min gräns. Jag förstår ju inte heller riktigt vad man tänker sig att få ut av det?
 
Kanske kan man sortera ut svaren i den här tråden till
1 lantisar sedan födsel
2 stadsbor eller ny-lantisar
:D


...för att jag tror att det är olika sätt att förhålla sig till sin bygd och hemvist?


Om något "nytt" händer så frågar man varann om det. Man kollar om nån köpt en ny bil så man vet att man ska hälsa när den kör förbi. Man vill veta om det flyttat in nån ny så vet vem man ska hälsa på (allt annat är oartigt) :) :) :)

Alla här kör f-n en vit Volvo så jag vinkar nog konstant oavsett om jag vet vem det är eller ej :cautious: :laugh:
 
Var ni på hans mark har jag faktiskt full förståelse för det. Att råka ut för inbrott är fruktansvärt. Det var ju ert val att svara på frågorna, eller hur? Visst, han var lite osmidig men ni hade ju kunnat gå därifrån utan att svara.

Träffar jag på någon när jag är ute och jobbar pratar jag alltid med denne och berättar vad jag gör. Jag vill inte bli misstänkt för att rekognosera inför dieselstölder (jag jobbar ju i skogen mestadels). Det ligger alltid ett visitkort med mitt namn i vindrutan när jag lämnar bilden också.
Jag tror inte att vi var på hans mark, för då hade han nog sagt det. Han bodde någonstans längre upp längs vägen.
 
Jag har också koll på bilar och dylikt. Men jag skulle ALDRIG få för mig att börja fråga ut folk om vad de sysslar med och var de kommer ifrån. Där går min gräns. Jag förstår ju inte heller riktigt vad man tänker sig att få ut av det?

Det är faktiskt också avskräckande, dvs är det någon som planerar inbrott inser de att de i området har koll på vem som rör sig där och då kanske det inte är lika intressant att göra inbrott.
 
Men vad väntade mannen sig för svar på sina frågor då? Om jag hade sagt att jag hyrde stuga, hade jag varit misstänkt då, t.ex.? Eller om jag hade sagt att jag var från en ort 10 mil därifrån, hade det varit misstänkt? Vad är det som avgör vad som är rätt svar?
Varför denna misstänksamhet?
Människor tar kontakt överallt. Måste man ha ett formulär i fickan med frågor som är "godkända"

Vill du inte prata med folk du inte känner sedan tidigare?
 
Men vad väntade mannen sig för svar på sina frågor då? Om jag hade sagt att jag hyrde stuga, hade jag varit misstänkt då, t.ex.? Eller om jag hade sagt att jag var från en ort 10 mil därifrån, hade det varit misstänkt? Vad är det som avgör vad som är rätt svar?
Vad han väntade sig kan ju inte vi svara på? Jag har svarat på hur vi ser det, det läggs inte ut något på fejjan och det är inga förhör med krav på adress och legitimering vid ev konfrontation, men hellre att en okänd vet om att de är observerade oavsett om det är något hus inom synhåll än att okända rör sig i området när man har problem med stölder och man inte vet vilket ärende de är ute i.
 
Hade ni varit inbrottstjuvar hade ni säkert sett området ur annan synvinkel. Då hade ni kanske inte tänkt att ni gjorde "ingenting" och att det "inte fanns något att se".

Jag har full förståelse för att någon börjar fråga, framförallt när det nu varit ett flertal inbrott där senaste tiden. Jag hade snarare blivit förvånad om personen inte hade tagit kontakt. Sedan ställer folk olika typer av frågor, beter sig på olika sätt osv men han gjorde nog sitt bästa för att försöka hålla lite koll på vilka som rör sig i området och det är ju verkligen inget att reagera negativt på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 941
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 124
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 024
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp