Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
De som vill slopa, rör de sig ALDRIG på någon annans mark? Använder någons annans mark för att ta sig till en sjö, eller plockar bär/svamp på något annat ställe än på sin egen mark? Eller kanske till och med tar sig en promenad i skogen med sin hund på mark som inte tillhör dem. De utnyttjar aldrig dessa förmåner?
Nej på alla dessa frågor.
De har allt det där på egen mark eller hos vänner.
De känner sig BARA utnyttjade?
Ja.
Alltid och störda.
 
Men jag skrev bara att man som markägare lät bli att vara trevlig, därför att man egentligen helst vill vara ifred.
Varför skall en markägare lägga energi på att undvika konflikter med folk i dennes skog.

Därför att folk som är i konflikt ibland inte drar sig för att förstöra för den de upplever har uppträtt otrevligt.
 
Precis det jag skrev, att de bara beter sig allmänt hänsynslöst för att de inte har någon (trevlig) relation till dig. Dumpar skräp om de har picknick eller skiter i att stänga hagar t.ex.
Det har jag faktiskt aldrig hört talas om att det har hänt.
Det är oftast resande hantverkare som dumpar skräp och stökiga tonåringar som skräpar ner vid picknick.
Men dessa är flyktiga och vill vara ifred så de försvinner om man stör dem.
 
Var står det?
Det som sagts är att sådant sker och DÄRFÖR vill markägare och bekanta till dessa hålla koll på markerna. Och eftersom markägaren inte vet vem en främling är, så kanske främlingen får frågor.
Läs då några sidor bakåt. Och då talar vi återigen om brott. Ingen av oss har pratat om brott.

Rent krasst sett: en markägare har lika liten befogenhet att avvisa mig som privatperson som jag har fullständig rätt att inte tala om vem jag är vid förfrågan. Under förutsättning att lagar sköts i övrigt.
 
Läs då några sidor bakåt. Och då talar vi återigen om brott. Ingen av oss har pratat om brott.

Rent krasst sett: en markägare har lika liten befogenhet att avvisa mig som privatperson som jag har fullständig rätt att inte tala om vem jag är vid förfrågan. Under förutsättning att lagar sköts i övrigt.
Du förstod inte vad jag skrev va?
 
Den typen av människor går det aldrig att komma överens med ändå.

Varför skulle man behöva komma överens? Det finns inget att komma överens om, de har rätt att vara där. De har inte rätt att förstöra. Sedan kan man undvika att vara otrevlig åt något håll, då vi är vuxna. För att undvika att de förstör eller bara slarvar när de glömmer stänga hästgrinden kan man se till att inte hoppa på dem och förklara lite snällt och vänligt att det är bra om de stänger grinden ordentligt t.ex.
 
Det har jag faktiskt aldrig hört talas om att det har hänt.
Det är oftast resande hantverkare som dumpar skräp och stökiga tonåringar som skräpar ner vid picknick.
Men dessa är flyktiga och vill vara ifred så de försvinner om man stör dem.

Skulle tro att majoriteten som slänger skräp i skogen är vanligt folk, iaf att döma över hur det ser ut i skogarna och på allmänningarna härikring. Sedan kanske det inte är värsta fordonsparken men väl barnfamiljer som inte tar vara på plastförpackningen som flyger iväg, hundägaren som låter hunden springa fritt i markerna, eller svampplockaren som genar över en hästhage och inte stänger till ordentligt.
 
Varför tror du att alla svenskar bara ser det som en rättighet och inte en förmån?

Ja, jag kanske skulle lagt till att mina erfarenheter bara sträcker sig till Kalifornien och Ohio. Dock har aldrig min man pratat om att man skulle få röra sig på privat mark i USA ungefär som man gör i Sverige. Men det är ju intressant att veta att det kan vara så i vissa stater. Var kan jag läsa mer om det :) ?

Du far ga in pa de skilda delstaterna och lasa pa om det. Har i Oregon har vi en mycket generos syn pa hur man kan vistas i skog och mark, likasa i Vermont, New Hampshire och jag vet fler stater, jag har dock inga andra dar jag varit sjalv och upplevt det.

Du tycker inte att det låter som om hon beskrev vad hon anser vara majoriteten av det svenska folkets inställning till allemansrätten? Vilket såklart i verkligheten inte innefattar varenda svensk. Det kan det ju aldrig göra.

Jag tycker att det talas tamligen frekvent om "rattigheter" angande allemansratten bara i den har traden. Har jag fel?
Daremot har jag aldrig hort nagon prata om rattigheter nar det galler oss har i Oregon och var ratt att vistas i skog och mark, har pratar man bara om vilken forman det ar. Har pratar vi mycket om hur vi forvantas upptrada sa att vi inte blir begransade, man kan jaga, fiska med licens under begransade perioder och bara vara i skogen nar man kanner for det ... men det kravs att man foljer lagar och ar noga med att inte sparra vagen for andra.
Jag ar saker att om vi hade sa mycket inbrott och forstorelse som det numera ar i Sverige skulle vara rattigheter att vistas pa privat mark snart dras in.
 
Jag förstod alldeles utmärkt vad du skrev.
Tydligen inte.

Att brott nämnts är pga det sker brott. Det vill markägare undvika. De vet inte vilka som utför detta. De vet inte främlingens syfte. Därför kan främlingen få frågor.

Det där sista: det har nämnts flertalet gånger att man inte behöver svara på frågor(så där är vi överens), men du kan få dem ändå.
 
Tydligen inte.

Att brott nämnts är pga det sker brott. Det vill markägare undvika. De vet inte vilka som utför detta. De vet inte främlingens syfte. Därför kan främlingen få frågor.

Det där sista: det har nämnts flertalet gånger att man inte behöver svara på frågor(så där är vi överens), men du kan få dem ändå.
Jag är fullkomligt läskunnig. Och jag fokuserar ändå inte på brott. Det har hänt ja, och därför har man rätt att ta lagen i egna händer?
 
Du far ga in pa de skilda delstaterna och lasa pa om det. Har i Oregon har vi en mycket generos syn pa hur man kan vistas i skog och mark, likasa i Vermont, New Hampshire och jag vet fler stater, jag har dock inga andra dar jag varit sjalv och upplevt det.



Jag tycker att det talas tamligen frekvent om "rattigheter" angande allemansratten bara i den har traden. Har jag fel?
Daremot har jag aldrig hort nagon prata om rattigheter nar det galler oss har i Oregon och var ratt att vistas i skog och mark, har pratar man bara om vilken forman det ar. Har pratar vi mycket om hur vi forvantas upptrada sa att vi inte blir begransade, man kan jaga, fiska med licens under begransade perioder och bara vara i skogen nar man kanner for det ... men det kravs att man foljer lagar och ar noga med att inte sparra vagen for andra.
Jag ar saker att om vi hade sa mycket inbrott och forstorelse som det numera ar i Sverige skulle vara rattigheter att vistas pa privat mark snart dras in.
Fast för ha rättigheten till allemansrätten krävs ju att man inte bryter andra lagar? Är väl ingen i tråden som påstått något annat?
 
D
Jag tycker att det talas tamligen frekvent om "rattigheter" angande allemansratten bara i den har traden. Har jag fel?
Nej, jag tror inte att du har fel. Men jag hoppas verkligen att de flesta svenskar (och turister också för den delen) ser att man i allemansrätten har både rättigheter/förmåner och skyldigheter. Som det är tänkt:
"Allemansrätten medför på detta vis inte bara rättigheter utan också skyldigheter".
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915
 
Nej, jag tror inte att du har fel. Men jag hoppas verkligen att de flesta svenskar (och turister också för den delen) ser att man i allemansrätten har både rättigheter/förmåner och skyldigheter. Som det är tänkt:
"Allemansrätten medför på detta vis inte bara rättigheter utan också skyldigheter".
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915

Jag upplevde, tillexempel, ett visst motstand mot att inte parkera pa skogsvagar dar man blockerar vagen? Jag ar inte tillrackligt intereserad for att ga tillbaka och lasa om traden, men tycker mig minnas att flera stycken har hade asikter att man visst far parkera pa skogsvagar ... utan hansyn till att man kanske da blockerar vagen for markagaren. Daremot hade inte markagaren ratten att stalla ett fordon i vagen for "besokaren" for att fraga vem de ar och vad de gor dar?
Nu ska jag ut och trana hundar ... och ta en promenad pa privat mark dar jag inte bara har ratt att ga enligt "Allemansratten", men ocksa har pratat med markagaren da jag har tre stora hundar som kan vara skrammande om man inte vet vilken koll jag har pa dem.
 
Skulle tro att majoriteten som slänger skräp i skogen är vanligt folk, iaf att döma över hur det ser ut i skogarna och på allmänningarna härikring. Sedan kanske det inte är värsta fordonsparken men väl barnfamiljer som inte tar vara på plastförpackningen som flyger iväg, hundägaren som låter hunden springa fritt i markerna, eller svampplockaren som genar över en hästhage och inte stänger till ordentligt.
Det är inte så det ser ut runt mig.
Det är mer ett punktvis trassel än ett lugnt flöde av vanligt folk.
Bl.a. så gjordes ett av de största fynden av narkotika under en sten i skogarna runt gården i Knivsta.
Problemen ser olika ut på olika ställen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 955
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 124
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 783
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 026
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp