Drogar veterinär svårlastad häst??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare OzzyN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 10 165
Sv: Drogar veterinär svårlastad häst??

Har man en veterinär som tycker det är befogat kan denne mycket väl komma ut och injicera lite lugnande. Att föredra är att veterinären stannar till hästen är inne, om det skulle behövas ytterligare dos.

Få veterinärer delegerar injicering av lugnande (något jag tycker är skönt). Är hästen måttlig i sin vägran kan det ibland fungera med t ex Vetranquil (pulver man kan få utskrivet att ge hemma). Är hästen av det mer hysteriska slaget brukar det dock inte ta tillräckligt av humöret för att ha någon större inverkan.

Alternativet är ju att rida hem hästen tillsammans med häst som går att lasta. Sällskapshästen kan sedan få åka på hemvägen.

Hej!

Jag tycker faktikst när jag läst igenom detta att du bör kontakta en transportfirma som kör hem hästen till dig. Vet ju både vem du å hästen är:). Det borde vara det lättaste för dig just nu känns det som när man läst igenom tråden. Tror tom att det finns en transportfirma i Lidköping och det borde ju vara värt den slanten att be dem lösa hemfärden för dig. Så kan man ju fortsätta med ev lastträning när hästen väl är hemma igen i lugn och ro sen.

Rida hem hästen från fodervärden hade jag inte gjort med tanke på trafiken. Möjligtvis att det finns skogsvägar men är man villig att ta risken att rida på skogsstigar man inte känner till med tanke på att det regnar typ varje dag. Tänker själv på när en tjej skulle prova en "ny" stig i skogen med min häst och hästen gick igenom för att det var sankmark där. Hon sjunk ner till hasen.

Om du vill ha hjälp får du gärna höra av dig.
mvh cissi

*Puffar* i fall det finns nån med fler tips.

Har inget direkt tips mer än att jag själv funderade på att ta ut vet för att ge min häst lugnande eftersom han var svårlastad... Vet sa att han gärna kunde göra det men att det inte är att föredra eftersom dom kan bli än mer hysteriska när de väl "kviknar" till igen. Alltså följde jag vets råd och gav inte hästen nåt lugnane.

Eter många långa dar av träning och fudering på vad problemet egentligen va så har det nu löst sig och hästen fullkomligen springer in i finkan. Lösningen var att han är bredåkare, alltså flyttade jag mellanväggen så att han får stå brett. Visst tog det några lastningar och körningar innan han kände sig säker (tre-fyra gånger) men som
sagt är han somen ny häst nu när det gäller lastningen! :)

Lycka till!

Är det vanligt att det blir så? Sa vetrinären nåt om det.
Just nu känns detta som enda alternativet...
Jag har ju aldrig testat, men lastbil känns som att det inte skulle funka på henne...?

Men är din häst panikslagen även av att åka eller är det just lastningen som är problemet?
Om det "bara" är lastningen som stressar upp finns det ju ingen anledning för henne att få panik för att det lugnande börjat gå ur kroppen när ni kör?!
Jag har själv bara kört häst med lugnande (gamla typen plegicil) men det var å andra sidan 13 timmar på färjan från Tallin i 23 sekundmeters blåst... vi gav plegicil i förebyggande syfte, panikslagen häst på bildäck kändes inte som någon höjdare... och hon hade INGA problem att hålla balansen.
Om din häst är av den typen som reagerar positivt på plegg är ju fördelen med det att de inte blir så groggy utan mest bara lite avtrubbade enligt min erfarenhet iaf.
Samma häst som jag hämtade i Estland krävde nämligen dubbel dos för att hovslagaren ens skulle närma sig henne:crazy:, men det är en annan historia!

Nej väl i transporten är hon realtivt lugn, ett par kickar just när man kör i väg, sen går det bra. Det är just när man lastar som är det stora problemet.
Usch lät inget kul med hästen för att sko behöva ge dubbel dos... = S

Nej han sa väl inte direkt att det var vanligt men att det kunde hända... Klart du ska göra det DU känner är bäst för dig och din häst. Tänkte på det oxå, går det inte att leda/rida hästen hem, tyckte jag läste nån stans att det "bara" va tre mil???

Berätta för oss hur det går.

Nej! Det var inte kul... just därför var jag väldigt motiverad att hitta ny hovslagare och fick till slut tag på en jättelugn, duktig hovslagare som lyckades få henne begripa att det inte var farligt.
Det är ju lite pinsamt att erkänna att det öht var nödvändigt:o, men jag tog upp det bara för att om hästen klarar av att balansera på tre ben med plegg i kroppen är det nog inga problem i transport med lugn chaufför:smirk:.
Vad har du för transport? Boggie utan mellanvägg har mina hästar älskat, även de svårlastade...
I övrigt är det ju inte omöjligt att rida tre mil... men med värkande handled skulle jag nog föredra att droga:angel:.

Nej okej. Jag ska rådfråga "min" vetrinär.
Jag har aldrig vart i behov av att droga henne tidigare, och vet ej hur hon svarar på det. Och visst vore det underbart att träna träna träna, och sedan få en lättlastad häst *drömmen* = )
Men för att lasta henne i månads skiftet känns det som jag har lite kort varsel på mig.
Ska uppdatera hur det slutligen går. = )

Skönt att problemet blev löst till slut ialla fall = ) Tråkigt och dyrt att behöva plegga hästen varje gång inför skoning annars.
Rida hem är nog uteslutet. Jag kan förmodligen inte rida på ett tag till. (i alla fall kanske inte en start med 3 milstur = ))
Sen kan jag inte vägarna genom skogarna. Om det ens finns vägar genom skogarna.
Har ingen egen transport längre, men den vi har hyrt det sista året är en boogie. Har kört med mellanvägg det sista, men har börjat träna utan igen som vi startade med för 5 år sedan.

Har drogat min häst två gånger för att få lastat henne. Det funkade inte någon av gångerna. Har fått både plegacil och domecedan i många doser. (en gång med transportfirma och gubbe som "har kört häst i 40 år och aldrig misslyckats" och en gång med två veterinärer och andra medhjälpare närvarande.)

Men testa du! Din är kanske inte lika enveten som min.

Det finns sånt man ger i munnen, som är som plegacil. Det kan man ge själv. Jag har även hämtat en spruta på kliniken och gett själv en gång. Du kan ju alltid höra om det går att få!

Senast ändrad:

jag har aldrig varit med om att hästen "fått panik" varken med plegget (på dom hästar där det fått önskad effekt) eller domecedanet då det gått ur kroppen. därimot kan dom svettas ordentligt när tex. domecedanet släpper.

grejen med domecedan är att man måste lasta på en gång när dom fått sprutan, innan det blir för svårt att få dom att gå framåt. väntar man för länge eller hästen fått för stor dos så "växer dom fast" och man får försöka lyfta ben för ben framåt.

Vi har av veterinären blivit varnade för fenomenet att de kan varva upp istället för ner när man ger t ex Vetranquil. Har hänt en gång, då var hästen rätt nervig redan när vi gav, och blev inte ett dugg bättre. I o f s inte panikslagen, men det hände inte ett dugg.

Det verkar som ni alla upplevt lite olika reaktioner hos era hästar vid att ge lugnande. Ganska självklart i o fs....
Men det känns ändå som de flesta uppnått en god effekt?!
Vore ju självklart toppen om allt flöt på så enkelt att hon fick lugnande, och bara gick på, stod stilla och fint hela vägen. Utan några hysteriska reaktioner. Det är just det sistnämnda jag inte vill ska hända såklart!
Sen om effekten uteblir, hon får svettningar, fryser fast osv är ju sånt man kanske "får räkna" med, då har jag i alla testat den metoden och vet att det inte var nåt för henne.

Men det är bra att få höra era erfarenheter. Så man vet vad man har att vänta sig.

Jag har ett 22-årigt fullblod som är totalt omöjlig att lasta och jag har ridit honom till och från betet när det har behövts.Det har varit sträckor på två- tre mil.Det har gått mycket bra , jag har hållt mig till småvägar och min man har mött upp med frukt och dricka ungefär halvvägs.

Jag hade mycket gärna gjort det om jag trodde att det hade funkat. På själva vägen kan jag inte rida, då det är en kringelikrok väg, med mkt snäva kurvor, och dom kör så förbannat fort här. Hon är ej såpass trafiksäker.
Vägarna genom skogen kan jag inte, om det ens finns vägar att ta sig fram på. = S

hej!

Kanske ett dumt förslag, men det går inte att lägga typ en tröja för ögonen så hon inte ser vart hon går? Om hon väl är snäll inne i transporten? Gjorde det på min häst men hon är eg snäll att lasta fick bara för sig att inte gå in nu sista 4-5 gånger jag lastat. Lasttränade dock i en timme och nu är hon snäll igen, men jag har ingen egen transport därför har jag inte kunnat träna så mycket. Men det funkade bra då iaf och nu är hon ju snäll igen. Iofs var släpet jag använde då mörkare och trångare än de jag använt nu på slutet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 886
Senast: Karminnie
·
P
Hästhantering Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 480
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag... 20 21 22
Svar
423
· Visningar
71 407
Senast: anglahund
·
Hästvård Jag tror min fina lilla vita är dålig :( Men jag vet inte vad det kan vara.... Finns rätt många möjliga orsaker.... I vilket fall... 2
Svar
26
· Visningar
2 343
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka