Drogar veterinär svårlastad häst??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare OzzyN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 10 165
Sv: Drogar veterinär svårlastad häst??

Hej hej.
Jag har faktiskt aldrig provat det. Man har ju läst att det funkar på vissa. Men när hon väl är inne i transporten och man sätter nåt bakom henne, och hon då ej sett vart hon är, vet jag inte hur hon reagerar. Stor risk att hon kastar sig.
Hon har även börjat stegra på väg in i transporten.

Tack för tipset!

Det är inga problem att droga en häst för att lasta och köra. Rådfråga en veterinär det finns massor med preparat på marknaden i form av pulver, pasta, tabletter, injektionslösningar etc. Det viktiga är dock att hästen är lugn när man ger dem det lugnande för en stressad häst har redan höjt garden och kan vara svårpåverkad. Se också till att det hinner verka ordentligt.

Jag har bara en dom är svårlastad men han går på om vi lastar från stalldörren med stalldörrarna som "väggar" på rampen och med en kompis i trailern går det ännu lättare.

Jag har hört om en hästägare som körde ut sin trailer på betet och fodrade stödfodret i trailern varje kväll. Efter ett tag var det inga problem att gå in och äta sin middag....

just vetranquil har jag aldrig prövat, men som jag skrev tidigare så har jag upplevt att plegasil sirap kunnat ge tvärtimot önskad effekt om hästen inte varit helt lugn vid intagandet/strax efter eller att effekten helt uteblivit.

på domecedan så har det fungerat varje gång vi/vet. sprutat. dock så hade vi en häst som fick det ganska ofta under sitt sista år av div. anledningar, och mot slutet fick hon ganska stora doser innan det gav effekt (minst 1 ml.).

Vetranquil och Plegg är samma verksamma beståndsdel, Domosedan är en annan typ och verkar tydligen annorlunda.

ok. då vi förr gav plegg så antingen fungerade det bra eller så gav det en hysterisk häst ganska fort (alltså under tiden hästen hade "verkan" av prep. inte när det gått ur) eller oxå som du skrev - ingen effekt alls .

jag har ingen större koll på "vad som är samma som vad" men med domecedanet brukar det räcka med 0.1-0.2 ml för att få en "lagom" drogad häst, har heller aldrig varit ute för att det inte funkat eller givit "fel" inverkan. jag tycker det är ett väldigt bra preparat vid behov :D

just vetranquil har jag aldrig prövat, men som jag skrev tidigare så har jag upplevt att plegasil sirap kunnat ge tvärtimot önskad effekt om hästen inte varit helt lugn vid intagandet/strax efter eller att effekten helt uteblivit.

För att förtydliga för mig själv... din erfarenhet är att en häst som fått plegg/vetranquil och inte blivit dåsig kan reagera mer än om den inte fått något?

Råkade idag ut för en lite händelse där hästen inte reagerade på Ventraquilet som tidigare (trots att det var lugnt när den fick det). Och fick en "ganska" stor reaktion även fast den var lugn i arbetet, men opåverkad av Ventraquilet. I en likande situation med Ventraquil tidigare upplevde jag att reaktionen var mindre.

Funderar nu också på mer och starkare droger... eller skott i pannan på mig eller hästen...

Senast ändrad:

vetranquil har jag ju aldrig prövat, därimot plegg (iofs. verkar det ju vara "ungefär samma") på plegg har jag varit med om att hästen "snetänt"(blivit oregerlig/väldigt nervig) men även att det inte haft någon effekt alls åt något håll, men även att det "funkat som det ska" och hästen blivit "dåsig".

det som gör att jag inte längre vill ge just plegg (har inte gjort det på 10 år) är att man kan ju inte vara "helt säker" på att man får önskad effekt. föredrar då domecedan som garanterat "trubbar av" vid dom tillfällen det behövts.

jag förstår inte riktigt hur du menar ? har du arbetat/ridit hästen på vetranquilt ?

Det går utmärkt att rida på pleg/vetranquil/sedalin etc. Många använder det vid igångsättning av konvalecenter etc. Själv är jag inte speciellt förtjust att rida drogade hästar då de kan bli lite snubbliga och tappa lite respekt, men ibland måste man ändå...

Tex pleg tar bara bort "udden" av stressen/piggheten. Domecedan är kraftigt lugnande och hästarna blir klart vingliga/drogade. Naturligtvis beror allt på mängden hästen får.

Det är inga problem att droga en häst för att lasta och köra. Rådfråga en veterinär det finns massor med preparat på marknaden i form av pulver, pasta, tabletter, injektionslösningar etc.

Kruxet är att det inte finns så himla många som man kan g själv som djurägare. Utan de som finns på är acepromazin i olika beredningar. Dvs samma beståndsdel som i pleg.

DOCK, jag har ju provat mig igenom de olika beredningsformerna med donnan nu här..

Och, det är exakt samma beståndsdel i alla tre, men STOR skillnad på hur effekten blir:

Plegicil gett intramuskulärt (kräver att veternären känner dig ordentligt för de ska delegera, det är inte riktigt tillåtet att göra det. Utan vet ska eg komma ut och ge) har fungerat absolut bäst. Damen kräver förvisso hög dos, men man får en önskad sedering. Det som är är att hon är ganska 'lättväckt', händer det något extraordinärt är hon vaken på en halv sekund. Utan större yttre störningar ger det jämn och pålitlig sedering dock.

Vetranquil (granulat). NOLL effekt. Hällde i henne dubbel maxdos - effekten uteblev helt. Ögonen 'dimmiga' men hästen fullt vaken och lika hispig som innan.

Sedanlin (oral gel), fortfarande krävs hög dos (donnan kräver dock hög dos av alla sederande medel, inkl domosedan etc) men det ger faktiskt effekt, trots att vetranquil inte gjorde det. Inget direkt 'djup' eller 'tung' sedering, men klart 'dimmad' häst, lite mer 'lättväckt' än av pleg, men utan alltför stora yttre störningar så varaktig, stabil sedering.

Plegsirap är länge sen jag använde, rent generellt tycker jag den var ganska värdelös. Kblstoet endera tog det inte alls på (trots EXTREMT höga doser, typ 4 ggr vad det stod i fass..), eller så snedtände hon ngt så in åt helsike på det. Pleginjektion fungerade fint på henne.

På valacken så gav plegsirap inget annat än balansproblem. 'Huvudet' blev inget lugnare. Han svarar också fint på plegnjektion dock.

Så, det kan vara ide att även om beredningsform X inte fungerat, prova beredningsform Y!

Vissa hästar svarar t ex kanon på vetranquil med inte speciellt på sedalin. Andra inte alls på vetranquil men okej på sedalin. Och så vidare. Det BORDE inte vara så så länge dosen är jämförbar, men det finns ett otal exempel på det, så..

jo då, jag vet hur det fungerar. men jag har aldrig hört att någon använt varesig plegg och absolut inte domecedan vid arbete/ridning.
nu har vi iofs. bara använt lugnande vid tillfällen då vi behövt ha hästen riktigt dåsig, alltså behovet vid ridning/arbete har inte funnits här.

mitt halvblod går knappt att förflytta alls efter några min. då han fått 0.2 ml domecedan :angel: så rida honom på det är helt uteslutet. plegg använder vi inte längre.

Jag hade mycket gärna gjort det om jag trodde att det hade funkat. På själva vägen kan jag inte rida, då det är en kringelikrok väg, med mkt snäva kurvor, och dom kör så förbannat fort här. Hon är ej såpass trafiksäker.
Vägarna genom skogen kan jag inte, om det ens finns vägar att ta sig fram på. = S

OM du tillslut ändå överväger att rida, så köp Gröna Kartan för ditt område. Helt suveränt!

Jag som har lokalsinne som en guldfisk, sprang vilse på alla orienteringar i skolan och knappt vet vad som är upp och ner på en karta, har vid två tillfällen med hjälp av Gröna Kartan för respektive område ridit från stall till stall. Första fallet 5 mil, andra fallet 2 mil. I andra fallet var det i en rakt jag inte hittade ALLS i, och genom idel småvägar (snudd på stigar ibland), och med GK som enda hjälp. Gick perfekt. (5 milsrundan hittade jag hyfsat utan karta, utom 'på mitten'..)

jo då, jag vet hur det fungerar. men jag har aldrig hört att någon använt varesig plegg och absolut inte domecedan vid arbete/ridning.
nu har vi iofs. bara använt lugnande vid tillfällen då vi behövt ha hästen riktigt dåsig, alltså behovet vid ridning/arbete har inte funnits här.

mitt halvblod går knappt att förflytta alls efter några min. då han fått 0.2 ml domecedan :angel: så rida honom på det är helt uteslutet. plegg använder vi inte längre.

Domo är ju inte spec vanligt att rida på, mest för att djurägaren inte kan ge det själv, man får dessutom en del biverkningar av domo som man nog gärna slipper vid arbete (t ex den ganska ordentliga svettnings om vissa individer får av domo.).

Pleg i olika form däremot är ju ganska vanligt att det förskrivs för skrittpromenader vid hand för konvalescenser, och på de där ystra djuren även i början av den uppsuttna skritten. Snabbare än skritt ska man väl kanske inte idka, även om det säkert teoretiskt går bra det med.

Jag har skrittat på pleg ibland, men jag slipper det gärna av samma anledning som Annika, det 'känns inte bra', och så kan de bli snubbliga. Sen så trots att de verkar ganska 'med' och så, så kan vissa hästar få väääldigt långt mellan impuls och reaktion på pleg, och jag vill inte gärna sitta på då :devil:

Jag red en travare i sommar och blev sugen på att köpa honom, (vi tränade hopp. tillsammans och han var jätteduktig) han var till salu och allt. Sedan när jag pratat lite med ägarna sa de att han var MKT svårlastad och att det inte skulle funka eftersom att jag tävlar lite.
De berättade att när han gick på travet och tävlade i det var de förra ägarna tvungna att droga honom så att de kunde lasta och sedan behövde han "såva över" på det stallet där tävlingarna var så att han skulle kunna få en chans att vila lite.
Så det går att göra det pch jag hoppas du löser detta, :idea::p
Lycka till!

det halvblodet vi hade som gått över bom behövde domecedan både vid skoningarna (va 3-4 vecka) och vid transporterna bla. alla resor till kliniken efter. vi fick domecedan att ge själva av vår vet., fast vi fick sätta det i muskeln istället vilket funkade lika bra (tog bara någon min. längre innan effekten satte in). jo, svettningarna vet jag om :angel: min är en sådan :angel: det fullkommligt "dryper"

i slutet av -80 talet hade vi bla. en pålla som fick ett fult sticksår i flanken som behövde skäras rent och sys, hon fick en spruta plegg innan och va fullständigt borta.

sirapen har vi använt en del förr bla. i samband med svårskodda hästar och även vid svårlastade hästar i början, men min "erfarenhet" av sirapen är inte direkt god :crazy: har oxå haft några som "snetänt".

ridit på lugnande har jag aldrig gjort.

Min är likadan på domo, det rinner svett om huvudet på henne, och så svettas hon massor på den sidan av halsen som manen ligger på. Skulle nog behöva simglasögon om man skulle rida ;)

Generellt får ju vet inte delegera varken pleg eller domo för injektion till djurägare. Är man välkänd och betrodd brukar det ju dock gå bra, fast de brukar vara än mer motvilliga vad gäller domo, antagligen för det är lättare/farligare att t ex överdosera?

ha ha, och nära på vid hanteringen med :D

är det så lätt att överdosera domecedan ? oftast räcker det ju mellan 0.1-0.5, men vet att det går att ge doser om 1 ml. utan att det är farligt. därimot så går det ju inte att ge om hästen tex. fått hippotrim pga. risken för dödsfall. har själv vart ute för att en jourvet. satte en av mina på det, men skadan blev värre och när min vet. skulle undersöka djup/riktning (jourvet. hoppade över det) med sond så va jag tvungen att bremsa i stället. inget kul alls :crazy:

hur "lagligt" det är för vet. att "delegera" har jag igentligen ingen aning om, men vi har haft lite...oflyt....ett antal år och vid vissa skador har vi varit tvungen att sedera varannan dag för att kunna beh. veterinären har ju inte heller haft tiden/möjlighet att komma ut så ofta, men o andra sidan har vi vid detta laget hunnit etablera en mycket god kontakt :crazy:

Jag vet inte ang domesedan, om det är lättare/farligare att överdosera. Men om man betänker hur mycket acepromazin i olika variant (sedalin, vetranquil, plegicil im-injektion) jag tutat i min dam, högt över rek maxdos, utan minsta 'fara'. Och samtidigt på hur STOR skillnad i sedering man kan få av bara '0.1 ml 'extra' domo, så antog jag att det är 'petigare' med domo och dos? Sen är det ju svårare att dosera fel av misstag när det är så 'små' doser som 0,X ml?

Bara en spekulation alltså, jag vet inte?

Jag har ju också haft milt sagt..lite oflyt.. och får pleg i.m när det krävs (och eftersom inget annat fungerar), men det är inget man ska tala så högt om om man inte har C15-utbildning, sägs det.. Jag vet inte om det sitter i just C15, men det låter ju rimligt, men det är rena 'knarklangningsvarningen' när jag får via klinik, vet tyckte sist lite fint när jag höll flaskan i handen att 'stoppa den där i fickan är du snäll så inte alla andra ser', och samtliga ggr jag fått via klinik så visst har det stått '1 flaska plegicil medskickat/utlämnat' men har ALDRIG kommit en dosering så 'på pränt' utan bara fått den muntligt. Dvs jag har fått ut det, men de har aldrig i skrift rekommenderat mig att ge det :devil: Hemmavet tyckte när han var här för tandkoll när donnan stod på boxvila och var pleggad och jag ju var tvungen att tala om att hon fått X ml pleg för Y h sen (så han inte skulle knarka ner henne för hårt inför tandkoll) att 'jag lovar att inte skvallra, du kan ju hantera sådant där'

Men som sagt, omd et är bristen på C15, eller om det är preparatet i sig (nån allmänt desperat knarkare skulle säkert tycka att det var en bra ide att tjacka lite pleg i brist på annat t ex) som gör att det inte är riktigt...rekommenderat.. att delegera det vet jag inte. Bara attd et inte riktigt är 'comme il faut' att lämna ut det. Peter_Lundin eller ngn kanske kan ge oss exakta anledningen?

Kikade i FASS.

Plegicil, klippt ur hur det fungerar: Acepromazin har sedativ effekt samt potentierar analgetika, hypnotika och anestetika. Effekten utövas farmakologiskt genom blockering av alfa-receptorer och dopamin-receptorer samt genom ökning av dopaminomsättningen.

Domo, samma sak: Detomidin är en alfa2-adrenoceptor-agonist, med sedativ och analgetisk effekt. Både duration och verkningsdjup är dosberoende. Detomidin sänker hjärtfrekvensen och överledningsblock kan förekomma. Blodtrycket stiger initialt för att sedan återgå till det normala eller något under normalt. Andningsfrekvensen sänks.

Plegicil, biverkningar: PLEGICIL VET. kan orsaka blodtrycksfall. I sällsynta fall har chockliknande tillstånd inträffat efter intravenös injektion på häst.

Ett reversibelt penisframfall ses hos hingstar och valacker.

Överdosering: Står ingenting

Domo biverkningar: De sympatomimetiska effekterna som hör till detomidins farmakologiska effekter orsakar vid högre dosering övergående symtom som sänkt hjärtfrekvens, förhöjt blodtryck, piloarrektion, diures, mild svettning. Mild tympani kan förekomma hos nöt. AV-block hos häst.

Överdosering: Överdosering yttrar sig främst genom försenad återhämtning från sedering eller anestesi. I ett fåtal individuella fall kan nedsättning av blodcirkulation och andning förekomma. Atropin höjer hjärtfrekvensen men kan orsaka arytmier.

Doserings'spann' plegg: 1-3 ml. Hästar under 1 år och ponnyraser kräver ca 25 % högre dos per kg kroppsvikt.

Dosersings'spann' domo: 0,1 - 0,8 ml, där 0,4 - 0,8 ml enl fass ger vacklande, svettning, piloarrektion, muskelfibrillation. Och 0,2 - 0,4 lätt vacklande.

Dvs 'värre' effekter av domo, läskigare effekt om det blir för hög dos, och betydligt 'snävare' dosintervall, att 'råka' dra upp 'lite för mycket' i sprutan kan ju bli 0,2 ml för mycket, vilket kan bli rätt stor skillnad. Medan 0,2 'för mycket' pleg inte ger lika stor skillnad.

Så där är nog svaret varför det inte tillhör vanligheterna att domo lämnas ut. Du är den enda jag vet någonsin som 'fått ut' det =)

oki, ja då får jag väl tacka min veterinär för förtroendet :) men jag vet fler som kunnat hämta hos sina veterinärer vid särskilda behov, så jag trode inte det va så "ovanligt" :crazy:

men inte "råkar" man dra upp 0.2 för mkt :confused: bra är det iallafall när behovet finnes ;)

Nej, du och jag råkar förhoppningsvis inte dra upp för lite. Men med tanke på vad man hör och läser som att folk 'råkat' göra i andra fall så skulle jag som veterinär inte våga lämna ut det till någon jag inte verkligen hade STENKOLL på kunskapsnivån osv, så jag menade.... :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 886
Senast: Karminnie
·
P
Hästhantering Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 480
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag... 20 21 22
Svar
423
· Visningar
71 407
Senast: anglahund
·
Hästvård Jag tror min fina lilla vita är dålig :( Men jag vet inte vad det kan vara.... Finns rätt många möjliga orsaker.... I vilket fall... 2
Svar
26
· Visningar
2 343
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka