Drogar veterinär svårlastad häst??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare OzzyN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 10 165
Sv: Drogar veterinär svårlastad häst??

mmhm, på så vis :o nä, du har ju rätt i det. iofs. så känner jag min veterinär väl vid det här laget (och h*n mig och hästarna). är det något särskilt och h*n är hemma (även om h*n inte är i tjänst) så kommer h*n ut eller så ses vi på kliniken ändå :angel: en riktig pärla :bow::bow::D fast vi är ju V.I.P kunder vid det här laget (brukar skoja om det)

har bekanta som av sina veterinärer kunnat åka förbi och hämta "färdigladdad" spruta med "rätt" dos domecedan vid vissa tillfällen. är det "stammisar" :angel: så är det nog ganska lugnt ändå.

Hej, lat som jag är orkar jag inte läsa alla inlägg utan har bara läst de på första sidan. Något som inte tas upp är de mer långsiktiga planerna. Att droga en häst hjälper visserligen för tillfället men det vore väl bättre att ge sig på det långsiktigt.
Om hästen kan vara hos fodervärden lite längre så kanske ni kan pröva att ställa transporten inuti hagen. Stadga upp den ordentligt så att den inte kan komma i rullning eller så och öppna upp lämmen. Om hästen går med andra hästar som kanske gillar att åka transport kommer kanske de att gå upp i transporten och visa att det inte är farligt. Man kan också prova att utfodra hästen vid transporten. Men det funkar nog bara om hon går ensam för annars käkar de andra säkerligen upp maten för henne. Men börja med att ge hö eller något ännu godare en bra bit ifrån transporten och så går man bara närmare och närmare tills hon kan käka från lämmen och så till slut inne i den. Att tvinga en häst att gå in i en transport gör ju bara saken värre och att droga väljer man väl inte om det inte är absolut nödvändigt? Ja, vet inte om det är något bra råd men ovanstående är nog vad jag hade provat först i alla fall. Hoppas att du får någon ordning på det.

Jo färdigladdad spruta tar ju bort doseringsmisstagsrisken ja. Tääänkte jag inte på. Jag var mer inne på för mer 'långvarigt' bruk, där flaska lämnas ut. Men du har ju så rätt i att färdigladdad dos är ju också ett alternativ. Jag är lite för inne i 'promenera galna konvalescenter'-tänket just nu ;)

Hade ett STO som var väldigt svårlastad, stod som en ängel i transporten MEN kom ut som en kanonkula... inte roligt. Hade turen att kunna stå på en ridskola så vi behövde inte åka nått.. MEN så hände det... hon blev skadad och vi blev tvungen att åka till klinik. Många och långa resor... Hemma gick det ung. 30-40min att lasta, dock mellan två husväggar som vi ställde transporten mellan. Men nere på kliniken så var det helt omöjligt, vi stod i 6h en gång och lastade... hon bara total vägrade... 5gånger var vi till kliniken och den snabbaste gången så gick det på 30min att lasta på. Då hade hon domecedan i kroppen. så gången därpå så sa vi att vi kan väl peta i henne lite till domecedan denna gång så vi kommer hem MEN det hjälpte inte alls, hon bara blå vägrade att gå in. Sista gången vi var ner så stod vi och kämpade (notera vi har provat allt, linor, lina, tröja, kvast (haha), mat, hinkar med havre, dörr öppen, dörr stängd, enaxlad, boggie, Lasta inne i ridhus, lastat från stall osv osv...) Det som funkade på henne var att en häst gick fram till dörren i fram och stoppade in näsan så hon kunde se den och då gick hon i så nyfiket så....

domecedan hade inte min vet några åsikter om att de skulle vara farligt att peta i hästen om den var svårlastad. Men på min så gick det inte =)

Lycka till nu! Hoppas det löser sig till det bästa!

De hästar som kör Iorstuket, dvs bara är rent istadiga och vrånga och 'inte tänker' brukar droger inte fungera så bra på. De tenderar att bara bli ännu mer fastvuxna och 'sega' med droger.

Utan det är mest de som är nervösa/rädda där droger brukar fungera. Nu vet jag inte vilken kategori din häst tillhör/tillhörde dock.

stressad... ior.... hon blev passivt stressad.....

Det förklarar nog varför domot inte fungerade.

Min donna har varit lättlastad, men fick något ryck här för ett tag sen och skulle INTE. Rent vrång. Det var ett helsike att lasta henne drogad ( t ex efter klinikbesök), då hon bara stod och..stod, Spelde ingen större roll vad man gjorde, det gick bara inte in och du kunde till och med göra saker som gjorde ONT utan att hon reagerade.

Kan tänka mig att det blir likadant om de hanterar stress passivt, just passiviteten är det som drogerna brukar förstärka.

Valacken, när han var svårlastad så var han iofs också rent vrång. Skulle INTE, men inte rädd. Men han for som en flipperkula, och där fungerade droger, då var han ju betydligt mer 'på mattan' och gick att lirka på ändå.

*KL*

Hej,, har inte orkat följa hela tråden, bara skummat igenom. Jag förstår faktiskt inte denna tråd och allt snack om ilika Sederingar hit o dit och hur dom olika verkar.

Vore det inte bättre att lägga ner lika mkt energi på varför denna häst är svårlastad??? Man bör analysera både häst och den (dom) som lastar den, inte heller förglömma förarens körskicklighet.

Sedan man analyserat alla bitarna så gör man nödvändiga förändringar (främst männskliga) och lasttränar hästen på ett för hästes individuella behov och komfort.

Det brukar aldrig vara hästen som krånglar vid lastning utan människan som krånglar till det i ren okunskap och iver.

Tre grundregler vid lastning.
1. Va lugn men bestämd.
2. Se till att hästen svarar för dom tre grunläggande reglerna. Fram, stopp, back.
3. Upprepa,beröm,upprepa,beröm,upprepa,beröm,upprepa,beröm otaliga gånger.

Tips till föraren: Kör som om du hade ett fullt vattenglas i transporten och när du transporterat klart ska vattenglaset fortfarande vara fullt.

Varför starta en tråd som handlar om att droga en häst som skall transporteras och varför handlar alla svar om droger???

Ursäkta min inblandning men jag förstår inte, tänkte bara högt.

Tar faktiskt illa vid mig av det du skriver...
Självklart är det prio ett att utgå från detta! Och självklart kör jag FÖRSIKTIGT!
Vem vill behöva droga sin häst för att lasta den!? Jag skulle hemskt gärna undvika detta.
Lastträning ska ske. (och har skett i år, för att få henne dit vi var) Hade hon inte blivit slagen på seminstation, hade jag inte haft detta problem nu.
Men nu ska hästen hem i från sin fodervärd innan månaden är slut. Och jag får köra en nödlösning.
Finns det andra tips på att få in en mkt svårlastad stressad rädd häst i transport tar jag gärna emot dom.

hej du...
Min hovslagare har en buss...så ja pratade med honom för ja tänkte vi kan testa de ifall de skulle gå....o så kunde vi tatt med berra hem igen...men tyvärr så va den avställd....men vi löser detta.....på nått sett ska väl damen komma hem....det får ta den tid de tar om vi så ska stå 1 vecka....ja kan fixa en shettis om du vill testa de? så kan den stå i transporten när hon går på o den kommer hon ju inte åt när de åker heller....

tillen

Hej Tillen!
Roligt att se att du är här.
Javisst ska hon hem, men man undrar ju hur. Shettis kan vi mer än gärna testa!
Bara hon går på med mellanväggen. Men kanske inte är så läskigt om "kompis" finns bredvid.

Hur går det förresten med Berra? Var det fång? Oturligt just när du hittat köpare...

ska testa shettisen lite...lasta o ställa mig o hoppa o bröta som f*n bervid o bakom o se hur om reagerar...så hon inte stressar ypp sig för de gäller ju att hon håller sig lugn när din dam börjar...:smirk:

nä ingen fång på han inte.....de va den där tjofsen till hovslagare som hade verkat honom så galet så han gick på sulorna stackarn....syster ska skritta honom imorgon:banana:

Har du skaffat shettis?
Ja testa henne innan, så inte den stackarn får men av det här = ) Antar att du vet hur hon kan vara damen.
Skönt att det inte var fång iaf!! Men kan tänka mig du är lite trött på tjommen som verka honom så galet!?
Fick syn på att jag och Berra syns = O är det från när de skulle provrida? Behåller du Berra? Mkt frågor nu...

vi tar med shettisen ner....hon ska tydligen va cool i transporten så ses vi hos din dam o så försöker vi lasta henne...men de får bli den dagen som vi ska hämta hem berra då...vi tar asså med berra hem igen när vi lämnat av din....blir i helgen el någon gång nästa vecka...senast nästa helg....ska fixa barnvakt bara:)

Om du läste tråden från början så skriver OzzyN att hennes känsliga häst råkat ut för en okänslig gubbe som slagit hennes häst i samband med lastning och därav hon fått problem. De har tidigare lasttränat och nu hamnat på ruta 0 igen.

Att hästen ska hem från fodervärden är ju nödvändigt då kontraktet går ut. Att OzzyN bröt handleden när de försökte var ju inte direkt kul. Det här är en nödlösning, inte ett sätt att lösa ett bestående problem. Allt hon vill är att få hem hästen utan att riskera sin och hästens hälsa.

Tack skönt att nån förstår hur jag menar :)

Hej, lat som jag är orkar jag inte läsa alla inlägg utan har bara läst de på första sidan. Något som inte tas upp är de mer långsiktiga planerna. Att droga en häst hjälper visserligen för tillfället men det vore väl bättre att ge sig på det långsiktigt.
Om hästen kan vara hos fodervärden lite längre så kanske ni kan pröva att ställa transporten inuti hagen. Stadga upp den ordentligt så att den inte kan komma i rullning eller så och öppna upp lämmen. Om hästen går med andra hästar som kanske gillar att åka transport kommer kanske de att gå upp i transporten och visa att det inte är farligt. Man kan också prova att utfodra hästen vid transporten. Men det funkar nog bara om hon går ensam för annars käkar de andra säkerligen upp maten för henne. Men börja med att ge hö eller något ännu godare en bra bit ifrån transporten och så går man bara närmare och närmare tills hon kan käka från lämmen och så till slut inne i den. Att tvinga en häst att gå in i en transport gör ju bara saken värre och att droga väljer man väl inte om det inte är absolut nödvändigt? Ja, vet inte om det är något bra råd men ovanstående är nog vad jag hade provat först i alla fall. Hoppas att du får någon ordning på det.

Som jag har tolkat det hela så finns en plan på att lastträna i lugn och ro när hästen väl är hemma. Nu har OzzyN gått med gipsad handled, blivit av med gipset så möjligheterna har ju tidigare varit begränsade för henne, dessutom har hon ett litet barn så tiden att åka till fodervärden och lastträna är nog inte obegränsade. Hon vill alltså ha en nödlösning för stunden och sen när väl hästen är hemma igen träna för framtiden.

Sen undrar jag vem som är intresserad av att låna ut sin transport till någon som ställer den i hagen och hästar kan gå och göra vad de vill i den. Ok att man har en egen man är villig att riskera. Vad man bör tänka på när man lånar/lånar ut en transport är att inga försäkringar täcker invärtes skador. Ha hästar traskandes in och ut obevakat i en transport känns inte för mig speciellt säkert vare sig för hästen eller transporten. Men jag kan förstå din tanke.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 886
Senast: Karminnie
·
P
Hästhantering Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 480
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag... 20 21 22
Svar
423
· Visningar
71 407
Senast: anglahund
·
Hästvård Jag tror min fina lilla vita är dålig :( Men jag vet inte vad det kan vara.... Finns rätt många möjliga orsaker.... I vilket fall... 2
Svar
26
· Visningar
2 343
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka