Sv: Drogar veterinär svårlastad häst??
Nej....jag märkte detta.... = ) Had ejag väll i o fs förstått innan till viss del.
Medlet i sig var det absolut inget fel på.
Mer än att det var lite krångligt att få i henne det. Sedan släckte vi ned i stallet och lät det verka. Effekten blev faktiskt ganska stark. Iaf mot vad jag hade tänkt mig.
Men det kändes farligt när hon "slängde" sig, blev uppstressad, eftersom hon inte hade den kollen på sina ben. Postivt var att hon inte gav sig på att ens försöka stegra.
Med rätt hjälp kanske det skulle gå.... Men vi själva kan inte komma på några mer knep nu. Mer än som du säger en längre tids träning.
Många säger ju lastbil...men jag känner mig tveksam. Hon är ju inte 100 trafiksäker, står det en vanlig lastbil parkerad är den ju lite småläskig att gå förbi.
Men vad vet jag.....det kanske inte blir samma sak att lasta på det.
ja då gjorde ni ju helt rätt med medlet, men som du märkte så räcker det inte om hästen är så stressad av situationen att den "väcker upp" sig själv, - stressen väger tyngre än effekten av just det medlet som du märkte.
om du får in henne rent generellt, kan kanske lastbil vara alternativ, men då ska det ju vara en stor lastbil. de små för b-körkort är nästan trängre än en trailer.
om problemet är att hon kastar sig, så är det bara träning. har själv haft det problemet, och det har varit träning träning träning. i min erfarenhet är det bästa om de är så rädda att de FÅR gå ut utan motstånd, när de backar ut för att "checka". det får man göra en längre period, dvs inte dra emot eller göra motstånd - bara in igen så fort den går ut. sen blir den tryggare och den står inne längre. då får man börja göra skillnad på att man ber den backa, och när den backar själv, dvs markera att backa själv är fel, och att backa på kommando ger beröm.
att bara lasta in halvt, dvs bara halvägs upp och sen ut, är också trygghetsingivande ofta för hästen.
när den är så trygg att den går in och står, och om den backar, går rakt in igen på ditt direktiv. då är det dax att börja lägga på bakbom.
du har lite arbete framför dig med det GÅR. det lovar jag!