drömsläp?

Sv: drömsläp?

Jag skulle inte köpt ett släp. jag skulle köpt en b-kortslastbil!! har dock inte provkört någon så jag kan inte säga vilken, men den nya superlyxiga från Boj med bodel hade ju varit toppen!
 
Sv: drömsläp?

Polar Multi 800 skulle inte vara helt fel....
I och för sig behöver jag inte alls något sådant för mina turer till ridhusen inom 10 min körväg.....
Men kanske ett Thule Diamant med fronturlastning och sadelkammare?
Kör ju bara en häst.
Eller ett Fautras som där man kan stänga bakbommarna framme vid hästens huvud.
 
Senast ändrad:
Sv: drömsläp?

Det hade nog jag med. Min ponny åkte med en transportfirmas nya lastbil förra våren, superfin! Med säkerhetsbälte och allt! :D En sån hade varit smidigt.
Fast samtidigt hade jag inte sagt nej till en ljus, rymlig transport med kombiramp. En kompis berättade om en transport hon sett som var gjord för att man skulle kunna lasta själv. Man kunde stänga bakom hästen medan man fortfarande stod inne i transporten.
En sån hade jag velat ha :love:
 
Sv: drömsläp?

Det låter som en Fautras. Personligen tycker jag det är bättre av många skäl att lära hästen sändas in, så jag står kvar utanför och stänger bakom - hellre än att stänga inifrån och vara i släpet med hästen.
 
Sv: drömsläp?

Ja, det håller jag med om. Men har fått så jäkla mycket kommentarer om det på tävlingsplatser (säkerhetsrisk osv) att jag med glädje hade haft ett annat alternativ när man åker själv.
 
Sv: drömsläp?

Japp, folk har kommit fram till mig och berättat det är oansvarigt :grin: Hästen kan slita sig och det ena med det tredje.
I transporten bredvid kan vad stå en liten tjeja med ett spö och försöka piska in hästen..
 
Sv: drömsläp?

Personligen tycker jag det är betydligt säkrare än att någon går med in, kryper under bommen och sedan kastar sig hästen baklänges. Den som står fram hinner inte under utan måste släppa och sedan är hästen lös på platsen. Har hänt mer än en gång...

När jag sänder in har betydligt bättre kontroll, har faktiskt aldrig tappat en häst när jag gjort så (och jag har kört en del, som mest 3-4 ggr/vecka, alltid själv).
 
Sv: drömsläp?

Den som står fram hinner inte under utan måste släppa och sedan är hästen lös på platsen.

Om folk i allmänhet använde sig av längre lastlinor så skulle antalet lösa hästar minska drastiskt. Ett vanligt grimskaft är ju värdelöst.

Jag skickade in förra hästen, pållens mamma, i transporten. Den här grabben litar jag inte ett dugg på, Emil i Lönneberga x 3 - han skulle säkert passa på att smita både en och fem gånger.
Så det tycker jag beror lite på hur hästen är.
 
Sv: drömsläp?

Det absolut första som måste fungera med en ny häst är att lastningen går utan medhjälpare och krångel. Ren säkerhetsåtgärd för mig, jag har inte folk att tillgå. Så det är prio 1 hos oss. Sedan undviker jag situationer som jag vet är osäkra, t ex skulle jag aldrig åka på tävling med en häst som inte är redo för det, inte bara ridmässigt utan hela tävlingssituationen med lastning, lossning, stå mellan klasser etc.

Har själv varit med när häst kommit lös med stigbett och longerlina. Ingen vacker syn i den munnen efter några lösa varv runt anläggningen...
 
Sv: drömsläp?

Håller faktiskt med dig. Jag skickar in min i släpet och jag tycker att det är sjukt obehagligt att gå med hästar in och krypa under bommen...
 
Sv: drömsläp?

Jag måste nog säga att vi redan äger vårt drömsläp.. Ett Xtrail big XXX med bodel för tre personer, toalett, dusch, kök osv och plats för tre hästar.. Hästarna åker enormt bra i det eftersom det är treaxlat och de är "still" i även de guppigaste vägarna :) De står "snett bakåt", som i en lastbil och även hästarna som varit jobbiga att åka med förut står som ljus när vi åker nu :)

Såhär ser det ut, innan vi packat in allt inför en tävling ;)
29413_389967153476_634033476_3974953_493089_n_144101809.jpg
Var hittar man dom släpen? Har googlat runt utan resultat!
 
Tråden är från 2011 så många märken finns ju inte/heter annat/blivit uppköpta i annan regi osv .:)
Jo såg det innan, men 7 år är ändå inte lång tid så tänkte att de flesta märken brukar fortfarande finnas :) Om inte annat vet ngn kanske vad det blivit av märket/modellen.
 
Jo såg det innan, men 7 år är ändå inte lång tid så tänkte att de flesta märken brukar fortfarande finnas :) Om inte annat vet ngn kanske vad det blivit av märket/modellen.

Jo men dom finns , när jag letade för två år sedan så hittade jag några begagnade. Du får bara hålla ögon öppna!

I samma veva hittade jag mitt drömsläp i Danmark. Ett 3 hästars Boj med bodel :)

FB_IMG_1522417777287.jpg
 
Star Industrier XR 3000! :love:
Helt fantastiska släp med enorm åkkomfort för hästen (ja, jag har fått äran att låna ett vid några tillfällen!).
Om jag bara hade typ 60-80 000 kr att lägga på ett släp också.....
 
Men de kostar ju inte så mycket, de är ju urgamla! :)

Håller med. Såg en väldigt välhållen på auktion, den gick för 31 000 kr. I skick som ny om man såg till lacken.

Finns rätt många till salu i hyfsat skick, tyvärr ofta nedvägda men det kan ju funka om man bara kör en häst.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 972
Senast: Smurfoff
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 279
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
904
Senast: Twihard
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 677
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp