drömsläp?

Men de kostar ju inte så mycket, de är ju urgamla! :)

Är de inte?! :eek:
Åtminstone här i krokarna verkar det som det, med en strykande åtgång dessutom...
Såg ett från -97 i trevligt skick bara förra veckan. Det låg ute för typ 49 000 kr och såldes på 2.5 h...:nailbiting:
Så även om de är "urgamla" (typ 15-25 år?) verkar de ju dessvärre inte drabbats av värdeminskning eller tappad popularitet, än iaf...:down:
 
Senast ändrad:
Håller med. Såg en väldigt välhållen på auktion, den gick för 31 000 kr. I skick som ny om man såg till lacken.

Finns rätt många till salu i hyfsat skick, tyvärr ofta nedvägda men det kan ju funka om man bara kör en häst.

Jag ämnar bara köra en häst i det. H.H väger ju 540 kg, men även en framtida häst räknar jag med väger under 550 kg. Det ger att släpet kan vara nedvägt till så lite som 1 300 kg. Dock ser jag ändå helst att det har en totalvikt på mellan 1 400 - 1 500 kg. Det är absolut inte omöjligt att hitta! Problemet är bara det höga priset och den strykande åtgången, som sagt.
 
Är de inte?! :eek:
Åtminstone här i krokarna verkar det som det, med en strykande åtgång dessutom...
Såg ett från -97 i trevligt skick bara förra veckan. Det låg ute för typ 49 000 kr och såldes på 2.5 h...:nailbiting:
Så även om de är "urgamla" (typ 15-25 år?) verkar de ju dessvärre inte drabbats av värdeminskning eller tappad popularitet, än iaf...:down:

Du vet ju inte vad det såldes för. Det kan ju ha sålt för en bit under utannonserat pris. (Vilket det i mitt tycke oftast gör.)
 
Jag ämnar bara köra en häst i det. H.H väger ju 540 kg, men även en framtida häst räknar jag med väger under 550 kg. Det ger att släpet kan vara nedvägt till så lite som 1 300 kg. Dock ser jag ändå helst att det har en totalvikt på mellan 1 400 - 1 500 kg. Det är absolut inte omöjligt att hitta! Problemet är bara det höga priset och den strykande åtgången, som sagt.

Tänk på att totalvikten inte per automatik har med tjänstevikten att göra.
Om totalvikten är 1 300 kilo så kan du ändå inte lasta din häst om tjänstevikten är mer än 760 kilo. Då ska du dessutom tänka på att tjänstevikten på papper inte alltid stämmer med verkligheten och att du kanske vill lägga in grejer i transporten utöver hästen.
 
Tänk på att totalvikten inte per automatik har med tjänstevikten att göra.
Om totalvikten är 1 300 kilo så kan du ändå inte lasta din häst om tjänstevikten är mer än 760 kilo. Då ska du dessutom tänka på att tjänstevikten på papper inte alltid stämmer med verkligheten och att du kanske vill lägga in grejer i transporten utöver hästen.

Det var det jag menade med att totalvikten ändå borde vara på minst 1 400 kg ;)
 
Du vet ju inte vad det såldes för. Det kan ju ha sålt för en bit under utannonserat pris. (Vilket det i mitt tycke oftast gör.)

Nej, men jag antar att folk inte kommer och prutar en massa på ett släp som legat ute i 2.5 h. Hade det t.om. legat ute i 2.5 dagar, fine, men här gick det verkligen direkt. Så jag tror nog ändå att de fick minst 45 000 kr för det.
 
Nej, men jag antar att folk inte kommer och prutar en massa på ett släp som legat ute i 2.5 h. Hade det t.om. legat ute i 2.5 dagar, fine, men här gick det verkligen direkt. Så jag tror nog ändå att de fick minst 45 000 kr för det.

Ptja, jag prutade på en hästtransport som inte legat uppe särskilt länge ;) Går det så går det. Och oavsett så är ju ca 45' betydligt mindre än de 60-80' du nämnde tidigare :)
 
Är de inte?! :eek:
Åtminstone här i krokarna verkar det som det, med en strykande åtgång dessutom...
Såg ett från -97 i trevligt skick bara förra veckan. Det låg ute för typ 49 000 kr och såldes på 2.5 h...:nailbiting:
Så även om de är "urgamla" (typ 15-25 år?) verkar de ju dessvärre inte drabbats av värdeminskning eller tappad popularitet, än iaf...:down:
Men 49 är inte mellan 60 och 80. ;)
Du kan hitta nyare (Thule Excellent) för de pengarna.
 
Är de inte?! :eek:
Åtminstone här i krokarna verkar det som det, med en strykande åtgång dessutom...
Såg ett från -97 i trevligt skick bara förra veckan. Det låg ute för typ 49 000 kr och såldes på 2.5 h...:nailbiting:
Så även om de är "urgamla" (typ 15-25 år?) verkar de ju dessvärre inte drabbats av värdeminskning eller tappad popularitet, än iaf...:down:

Som sagt, detta var en auktion så det var flera budgivare och det stannade på 31 000 kr, välhållet med sommar och vinterdäck.

Sedan får man ju kallt räkna med en hel del kostnader som tillkommer på ett släp i den åldern.
 
Hittade vad jag trodde var ett drömsläpp på mässan i Göteborg, Böckmsnns Portax l ska tills jag hittade att släpet väger ca 1500 och går att få en totalvikt på 2500 på släpet så vad är meningen med en två hästars med stor sadelkammare när det troligen redan är överlast med två hästar i, två mindre travare går ju att få in lagligt men inte mycket vikt kvar till utrusning då ju :cautious:
 
Mitt drömsläp är ett UME B50 från -13/-14 och uppåt, men lär aldrig hända. Drömde och sparade mot det ett tag då jag gillar att hästarna åker baklänges, samt vad jag hört var UME bra släp, dock väldigt dyra och få på begagnatmarknaden då folk är nöjda med dom. Gillade även designen och utseendet, vet inte om de ändrat nu igen, tror det var årsmodell -16 eller -17 jag kollade på när jag var intresserad. De verkar ha ändrat utseendet nu igen...
 
Är de inte?! :eek:
Åtminstone här i krokarna verkar det som det, med en strykande åtgång dessutom...
Såg ett från -97 i trevligt skick bara förra veckan. Det låg ute för typ 49 000 kr och såldes på 2.5 h...:nailbiting:
Så även om de är "urgamla" (typ 15-25 år?) verkar de ju dessvärre inte drabbats av värdeminskning eller tappad popularitet, än iaf...:down:

Hur tänker du med att de inte drabbats av värdeminskning? Allt "drabbas" av värdeminskning, de mer högkvalitativa grejerna når dock aldrig botten. Lågprissläparna från samma årgångar rullar liksom inte ens längre. XR3000 är Star Trailers största släp som bara "fina familjen" hade råd med på den tiden jag var aktiv. I förhållande till förmodat nypris är 40-50k ett kap mot vad man får!
 
Hur tänker du med att de inte drabbats av värdeminskning? Allt "drabbas" av värdeminskning, de mer högkvalitativa grejerna når dock aldrig botten. Lågprissläparna från samma årgångar rullar liksom inte ens längre. XR3000 är Star Trailers största släp som bara "fina familjen" hade råd med på den tiden jag var aktiv. I förhållande till förmodat nypris är 40-50k ett kap mot vad man får!

Ja, alltså typ Boj och liknande från samma årsmodeller kostar ju typ 30-40k idag. Kan knappast tänka mig att SI XR3k var så mycket dyrare än de när de var nya.
 
Jag menade att det var ett exempel på vilket "vrakpris" 49k var i sammanhanget ;)
De jag har sett de senaste åren (i Stockholm) har legat mellan 35 och 45 ungefär.
Jag skulle aldrig betala mer iom att du som jag redan sagt får ett 15 år yngre likvärdigt släp (Thule Excellent GP) för 60-80.
 
De jag har sett de senaste åren (i Stockholm) har legat mellan 35 och 45 ungefär.
Jag skulle aldrig betala mer iom att du som jag redan sagt får ett 15 år yngre likvärdigt släp (Thule Excellent GP) för 60-80.

Oj, vad billigt! :eek:
Jag kanske måste hålla ögonen mer öppna då alltså, för jag har som sagt bara sett dem för snordyra priser...
Nej, men det låter väl helt vettigt prismässigt! Då är det ju t.om. (med lite prutmån!) inom min budget! :banana:
 
Sv: drömsläp?

Men åh! Då hade jag:

Tagit lastbilskörkort
Köpt en hästlastbil för två hästar samt med fräsch bodel
Det skulle vara stötdämpare, AC och vattenkopp hos hästarna dessutom. Och hyfsat stor del för förvaring av ett par höbalar, 2-3 sadlar + all annan utrustning som behövs när man vill åka längre!

:D

Just nu har jag ett bra släp, Ett Thiel byggt efter min beställning med den extrautrustning jag vill ha. Ett helt okej släp men några justeringar går alltid att hitta på ;)


Hade jag haft lastbilen ovan hade jag kunnat vara med på ConnemaraRIKS vart än det var, jag hade även kunnat vara med på Hälsingerallyt och jag hade kunnat åka själv ner i europa och köpa häst och tagit med hem ;)

Jäklar vad jag skulle ut och åka i April 2011 :laugh:
 
Oj, vad billigt! :eek:
Jag kanske måste hålla ögonen mer öppna då alltså, för jag har som sagt bara sett dem för snordyra priser...
Nej, men det låter väl helt vettigt prismässigt! Då är det ju t.om. (med lite prutmån!) inom min budget! :banana:
Däremot vet jag inte vad de har för tjänstevikt, Excellenten ligger ju på c:a 950 kg eller nåt och det blir ju lite snål lastvikt för dig.
 
Däremot vet jag inte vad de har för tjänstevikt, Excellenten ligger ju på c:a 950 kg eller nåt och det blir ju lite snål lastvikt för dig.

Åtminstone det SI XR3k jag lånade ett par gånger hade en tjänstevikt på 760 kg... Vilket ju gör att jag teoretiskt sett t.om. klarar mig med en totalvikt på 1 300 kg, men på 1 400 - 1 500 kg utan problem :)
 
Mitt drömsläp är ett UME B50 från -13/-14 och uppåt, men lär aldrig hända. Drömde och sparade mot det ett tag då jag gillar att hästarna åker baklänges, samt vad jag hört var UME bra släp, dock väldigt dyra och få på begagnatmarknaden då folk är nöjda med dom. Gillade även designen och utseendet, vet inte om de ändrat nu igen, tror det var årsmodell -16 eller -17 jag kollade på när jag var intresserad. De verkar ha ändrat utseendet nu igen...
Samma drömsläp här! Jag måste ha tag på ett innan sista juni när fröken ska hämtas från beridaren och jag svär floder över att de är så satans sällsynta. Jag gillar inte nya designen alls:meh:
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 996
Senast: Smurfoff
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 311
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
907
Senast: Twihard
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 865
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp