DSG-tråden

(bor tyvärr inte i Skåne)
Någon som ska på rasspecialen i Tånga Hed? Jag ska dit med Bettys mamma Siri (götängens ixa-ilona) eftersom Betty förhoppningsvis har valpar då.
 
Nu har det varit tyst i tråden för länge :)

Vår äldsta tik har fått valpar. De är fyra veckor nu. En tik kommer lämnas ut på foder. Blev 3 tikar och 1 hane.

Vår andra tik har vi valt att kastrera istället. Går just nu på kurs i rallylydnad :)

Annars är det nästan som vanligt här :)
 
Nu har det varit tyst i tråden för länge :)

Vår äldsta tik har fått valpar. De är fyra veckor nu. En tik kommer lämnas ut på foder. Blev 3 tikar och 1 hane.

Vår andra tik har vi valt att kastrera istället. Går just nu på kurs i rallylydnad :)

Annars är det nästan som vanligt här :)
Grattis till valpar!! Så roligt :). Har ni några speciella planer för den tik som ni ska lämna ut på foder?

Jag har lite funderingar på att ta en kull på unghunden när hon har åldern inne. Hon får bra kritik på utställning, är röntgad med A-höfter och har ett härligt temperament. Och hennes uppfödare tycker det skulle vara roligt om jag gjorde det. Får se, får se...

För övrigt så är det också som vanligt här :). Vi tränar agility, imorgon är det en heldagskurs på hemmaklubben där Disa ska vara med. Perfekt väder till det! Och unghunden Hanna ska debutera i en blåbärstävling nästa helg, vi har en egen tävling på klubben då. Hon är jätterolig att träna med, har ett riktigt bra hindersug.
 
Grattis till valpar!! Så roligt :). Har ni några speciella planer för den tik som ni ska lämna ut på foder?

Jag har lite funderingar på att ta en kull på unghunden när hon har åldern inne. Hon får bra kritik på utställning, är röntgad med A-höfter och har ett härligt temperament. Och hennes uppfödare tycker det skulle vara roligt om jag gjorde det. Får se, får se...

För övrigt så är det också som vanligt här :). Vi tränar agility, imorgon är det en heldagskurs på hemmaklubben där Disa ska vara med. Perfekt väder till det! Och unghunden Hanna ska debutera i en blåbärstävling nästa helg, vi har en egen tävling på klubben då. Hon är jätterolig att träna med, har ett riktigt bra hindersug.
Det är uppfödarens valpar, men tiken fick dem hemma :) Det blir lätt att jag säger vi/våra om valparna, men de är alltså inte mina :) Planerna för den som ska lämnas ut på foder är utställning och så förhoppningsvis valpar :) Om de sedan vill träna/tävla något så är det bara en bonus.
 
Och ingen nämnt att rasen nu är internationellt godkänd av FCI :)
Nu hoppas jag bara att rasen bevaras och inte spårae ur åt nått håll när vi inte har samma kontroll (när intresset för rasen kan tänkas sträckas utanför norden).

Här går vi mot slutet av tävlingssäsongen. Jag ser fram emot agilityvilan. Ska lägga running contacts-grund i vinter samt göra oss redo för rallylydnad i vår. Vill ha det satans championatet :cautious:

Eventuellt paras Betty i vinter (förväntas löpa i december) men det märks. Just nu hänger jag inte upp mig vid det utan blir det parning och om det leder till dräktighet så är det jättekul och jätteskönt att få det avklarat annars så kör vi på enligt träningsplanen till nästa löp.
 
Joho, jag skrev om FCI-godkännandet i hunduppdateringstråden :D Härliga bilder från Herning med alla gårdshundarna i ringen! Synd man inte var där, det var nog en alldeles speciell upplevelse.
Här går också säsongen mot sitt slut, blir en sista utställning för Hanna nu på lördag (SGVK) och en agilitytävling för Disa nästa helg.
 
650AAB77-8E69-455D-8E23-96BAF2DA1642.jpeg
 
En fråga till er med dansk-svenska gårdshundar! Hur beter sig pälsen vid fällning, eller snarare hur beter sig de lossade håren? Griper de sig fast i minsta textilie som om de hade hullingar så som pointerhår gör? :cautious:
 
En fråga till er med dansk-svenska gårdshundar! Hur beter sig pälsen vid fällning, eller snarare hur beter sig de lossade håren? Griper de sig fast i minsta textilie som om de hade hullingar så som pointerhår gör? :cautious:
Kan tyvärr inte svara på det. Mina hundars hår märks knappt, det är värre med katthåren :) Jämfört med det ligger allt i lä :)
 
En fråga till er med dansk-svenska gårdshundar! Hur beter sig pälsen vid fällning, eller snarare hur beter sig de lossade håren? Griper de sig fast i minsta textilie som om de hade hullingar så som pointerhår gör? :cautious:
Pointerhår vet jag inte hur de beter sig men min hunds hår är "väldigt snälla". De sätter sig inte i fötterna, in i huden alltså, som rottweilerhår gör, aj! Hår på kläder borstas lätt bort, går ännu lättare med fuktad hand.
 
Nu verkar vi vara några stycken här med DSG, så jag tänkte att det kanske skulle vara roligt med en egen tråd? :)

Vi har en tik, S, på snart ett år. Avslutar sin unghundskurs nästa vecka, har varit väldigt givande och hon har lärt sig mycket. Fick testa på lite rallylydnad, det var kul :) Testade spår också, men att sniffa efter matte var sådär roligt när man är van vid att jaga möss och sork :angel: Bild från spårträningen, med nosen på sned:
18620468_1023397791127676_4295064184300447462_n.jpg



Om lite mindre än tre veckor hämtar vi vår andra tik, H, som har ett litet släktskap med S :love:
18699874_1025246970942758_5682819652454558516_n.jpg


Har inga direkta planer för dem som t.ex. tävling eller avel, de ska bara vara världens bästa familjemedlemmar och aktiva "hobbyhundar".

Nu vill jag gärna läsa om era DSG! :bump:
 
En fråga till er med dansk-svenska gårdshundar! Hur beter sig pälsen vid fällning, eller snarare hur beter sig de lossade håren? Griper de sig fast i minsta textilie som om de hade hullingar så som pointerhår gör? :cautious:

Min fäller lite året runt men märker knappt håren. Fattar inte alls när folk pratar om hårstrån som sätter sig i fötterna etc.
Hon fäller ordentligt två ggr om året och då brukar jag bada och borsta.
 
Jag har fått för mig att rasens päls påminner om JRTs (släthåriga varianten då) och den är inte rolig - fastnar i typ alla textiler och fötter!
Men det verkar alltså inte vara så?:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 754
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Nej nu måste jag få skriva ur mig lite frustration runt våran (hittills) helt misslyckade spårträning. Kom just in efter ännu ett...
Svar
7
· Visningar
1 064
Senast: dpmatte
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 807
Senast: Disen
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 008
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp