Bukefalos 28 år!

Du med sto-perioder :(

Sv: Du med sto-perioder :(

Gud nu söker jag stöd här och hoppas andra har samma problem som jag har.
Nu menar jag inte riktigt så, utan att man har samma problem men svar på det problemet och kan få det bättre.

Mitt sto har blivit en surpuppa, så fort jag tar fram sadeln stryker hon öronen bakåt, backar undan, går på tvären eller sticker framåt.
(hon har dessutom sadeltvång)
Men icke har hon varit emot sadeln förut.
Nu nästan hugger hon efter mig den b*tchen:eek: oj sorry.
Jag får heller inte sitta upp på henne då surar hon och backar.
Men när jag väl är uppe på na så tycker jag inte hon ser lika sur ut, fast rädd för allt har hon blivit.
Huvudet högt, frust-tjut och går slalom hit och dit.. allt är farligt.
Jag tror inte hon har ont, det är jag faktiskt nästan 100% säker på.
Jag tror det är en sån där sto-period.

Hon blir dessutom jävligt sur då ja tar under magen vid skapet, där hon ääälskade att bli kliad förut.

La faktiskt av med ridningen i några dar, om inte en vecka, gjorde tricks och kontaktövningar, det tyckte hon om!
Men som idag då jag skulle testa med ridningen igen, ne då var hon surare än någonsin.

Någon annan som har haft/har något liknande:confused:

Söker liksom stöd, för det är inte roligt längra att fara till sin vän..tyvärr..
Ett typiskt beteende som endast förekonner inom det feminina könet, såväl bland hästar som k....... :D Problemet beror på en överproduktion av östrogen. Sälj märren o köp dej en vallack!
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Nej så sur och elak är hon inte! Hon skulle aldrig våga röra mig:devil: Nej men det är just det, min beskrivning på Janna kanske var våldsamt för er.
Men sedan kan två hästar ha lika ont/problem men inte visa lika starkt.
Ja, men mitt svar var menat till abigail...
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Hej
Jag har inte läst alla svaren så kanske har någon skrivit samma sak, men vafan... Jag skriver iallafall :D

Jag har även jag ett sto med sadeltvång och hon HADE tidigare fruktansvärda brunster.

Hon var brunstig nästan konstant och brunstade åt allt tom. mig ibland :crazy:
Hon hade ont i äggstockarna. Visade det tydligt när man trycktemellan kors och svansrot. Sköt rygg vid sadling etc. Dock var hon aldrig arg mot mig. Det ligger inte för henne. Hon är snällast i universum :love:
Jag tog ut veterinären tillslut och han konstaterade att hon hade äggblåsor som inte sprack.
Kändes säker typ som att gå med konstant rejäl mensvärk och pms.
Kul det låter... :eek:
Han gav henne en spruta som gjorde att äggblåsorna sprack.
Och sedan dess har hon brunstat helt normalt och mår mycket bättre kroppsligt.
Hon hade troligen inte kunnat bli dräktig heller under dessa brunster eftersom hon inte släpte några ägg normalt.

Så jag råder dig att ta ut veterinären och göra ett ultraljud.

Sen skulle jag även råda dig att kolla upp din sadel. Låter inte som hon gillar den något vidare.
Kanske beror det på brunsten, vilket jag ser som osannolikt, kanske ligger den inte bra.
Hon har ju sadeltvång och hon är säkert extremt petig med passformen pga detta ;)
Varför har hon sadeltvång, vad gör hon?

// Anna
 
Sv: Du med sto-perioder :(

skulle kolla hormon halten på henne.det inte normalt att dom brunstar hela tiden.stoet mår dessutom inte bra av det.
det finns nått som heter hormon balans,som funkar på en del.
men det bäst och ta prover tycker jag ,du ska ju tycka att det kul och åka till stallet,och ha en glad häst.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 529
Träning Hej Jo det är så att jag har en vbl. travare som plötsligt har blivit otroligt het vid uteritterna. Det hela började i höstas men det...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 503
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
1 993
Senast: SeagirlM
·
Hästvård Jag är medryttare på ett sto som börjat bete sig konstigt - hmmm eller snarare ilsket... och nu är jag lite orolig att något skall vara...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: Tölva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp