Du vet att du är en lantis,,,,,,,

Självklart! Men jag har flera gånger upplevt kommentaren: ah, sånt där larv, om mitt jobb vilket jag Aldrig skulle anse om någon annans.
Jag jobbar på ett stort företags HK, vi har mängder av så kallade yrkesarbetare. Deras respekt för det jobb jag utför skulle jag säga är obefintlig, till skillnad från min syn på deras. Mitt jobb är att förenkla deras vardag, de anser till stor del att jag är tärande och de närande. Kul synsätt.
Då har vi samma känsla av att se rött på dom som nedvärderar oss, är ju lika tröttsamt och lika mycket förakt oavsett hur mycket eller lite någon gått i skolan.
 
Självklart! Men jag har flera gånger upplevt kommentaren: ah, sånt där larv, om mitt jobb vilket jag Aldrig skulle anse om någon annans.
Jag jobbar på ett stort företags HK, vi har mängder av så kallade yrkesarbetare. Deras respekt för det jobb jag utför skulle jag säga är obefintlig, till skillnad från min syn på deras. Mitt jobb är att förenkla deras vardag, de anser till stor del att jag är tärande och de närande. Kul synsätt.
Fast DET kan du väl mer härröra till resp persons yrkesstolthet?
På de allra flesta stora arbetsplatser här folk en rätt tråkig syn på folk som är över dem i rang.
Det är inget generellt.
 
Jag har varit med om annat. Jag tror inte att det handlar om att jag visar förakt för kunskap om bilmotorer. Tvärtom, vid behov har jag glatt betalat de som har sån kunskap för att fixa.

Mina kunskaper är dessutom värdefulla på landet. Tack vare dem får jag lön och kan bla köpa tjänster.

Mitt problem här är i stort sett bara det där att man oavsett vad man i övrigt kan och gör, liksom måste kunna och vara det som en viss kategori lantisar kan och gör och är. Fallerar jag på de punkterna, typ topplock, så läggs ovanpå det tillkortakommandet min utbildning mig snarast till last. Det är jag trött på.

Min fråga är då: Har du visat dem någon respekt för deras kunskap eller ser du dem som endast någon som löser ditt problem om du ger dem pengar?
 
Gäller både hög, låg och mellanutbildade köper ingen tjänsten så finns det inget att försörja sig på och inget unikt för något yrke.

Har hänt mer än en gång att någon med den attityden som jag beskrev innan sitter i diket på vintern och dom med traktor har tröttnat på attityden och givit numret till bilbärningen oavsett utbildning på traktorägaren.

Det är också ett välkänt fenomen :D Plus att de kanske får betala en annan taxa för att få jobb gjorda :angel:
 
Här i min lilla by i Småland fick de lite panik när en 08a glatt flyttade in med hästar och katter. En upplyste mig försiktigt om att det blir väldigt mörkt eftersom det inte finns gatubelysning. :D :rofl:
Jag körde på mitt rejs och blev snabbt en i byn. Har aldrig känt mig så hemma någonstans förut.

Jag definierar mig som lantis antar jag. Eftersom jag älskar hur jag bor, min gård och mina grannar (oavsett ålder, religion, hudfärg, yrke, lön osv osv) är jag stolt över att få bo i vår pyttelilla by utan buss och affär. :heart
 
Självklart! Men jag har flera gånger upplevt kommentaren: ah, sånt där larv, om mitt jobb vilket jag Aldrig skulle anse om någon annans.
Jag jobbar på ett stort företags HK, vi har mängder av så kallade yrkesarbetare. Deras respekt för det jobb jag utför skulle jag säga är obefintlig, till skillnad från min syn på deras. Mitt jobb är att förenkla deras vardag, de anser till stor del att jag är tärande och de närande. Kul synsätt.
Ett bedrövligt synsätt, hade inte "pappersvändarna" som kontorsfolket ofta kallas av dom på golvet funnits så hade dom på golvet fått göra det kontorsfolket gör själva och jag tror inte det skulle vara ett dugg poppis Jag tror inte heller dom på golvet har kompetensen att bena ut dom problem dom aldrig ser heller så alla behövs om hjulen ska snurra. :)
 
Hade ingen aning om att det är förbjudet att glömma nycklar i tändningen, gäller det bara bil eller andra fordon oxå?
Motordrivna fordon oavsett vad det är fick jag veta för massor med år sen. Och jo, mina fordon är alltid olåsta oavsett om det är hemma eller i stan men nycklarna förvaras oåtkomliga. Bättre att den som vill titta igenom bilen slipper bryta sönder den för det finns ändå inget att stjäla i den. :D
 
Motordrivna fordon oavsett vad det är fick jag veta för massor med år sen. Och jo, mina fordon är alltid olåsta oavsett om det är hemma eller i stan men nycklarna förvaras oåtkomliga. Bättre att den som vill titta igenom bilen slipper bryta sönder den för det finns ändå inget att stjäla i den. :D
Oj vad många kriminella jag känner, vet ingen som tar ur nyckeln från sin traktor, inte ens jag gjorde det när jag tog traktor och släp till börjes i Kungsbacka för att köpa hem några pallar med foder och strö:p
 
Motordrivna fordon oavsett vad det är fick jag veta för massor med år sen. Och jo, mina fordon är alltid olåsta oavsett om det är hemma eller i stan men nycklarna förvaras oåtkomliga. Bättre att den som vill titta igenom bilen slipper bryta sönder den för det finns ändå inget att stjäla i den. :D
Så resonerar jag också. Och om nån lyckas stjäla bilen ändå så förtjänar de bilen tänker jag.
 
Självklart! Men jag har flera gånger upplevt kommentaren: ah, sånt där larv, om mitt jobb vilket jag Aldrig skulle anse om någon annans.
Jag jobbar på ett stort företags HK, vi har mängder av så kallade yrkesarbetare. Deras respekt för det jobb jag utför skulle jag säga är obefintlig, till skillnad från min syn på deras. Mitt jobb är att förenkla deras vardag, de anser till stor del att jag är tärande och de närande. Kul synsätt.

Just nu har jag ett projekt igång med ett gäng grovarbetare ute i skogen och några entreprenörer inblandade också för att få det hela att fungera (ingen av dem med akademisk utbildning). INGEN av dem bemöter mig med något annat än respekt. Mina värdar här har en hög akademisk utbildning (4 resp 5 år) och även de möts med respekt av lokalbefolkningen som i mångt och mycket inte har någon akademisk bakgrund.

Klart att jag varit med om akademikerförakt men aldrig från de jag jobbar nära.
 
Det är intressant att se hur polariserat det kan bli bara mellan befolkning som bor några mil ifrån varandra.

Ett fascinerande fenomen när åsikter, fördomar och enstaka händelser på något vis förväntas vara cementerade och det enda som är sant för den indivden. För mig påminner det om diskussioner där "inte alla män" eller "min kusins halvbrors barndomskompis blev rånad i den och den förorten" måste läggas till för att visa att det är/inte är på ett visst sätt hela tiden.
 
Oj vad många kriminella jag känner, vet ingen som tar ur nyckeln från sin traktor, inte ens jag gjorde det när jag tog traktor och släp till börjes i Kungsbacka för att köpa hem några pallar med foder och strö:p
Men usch på dig, då måste du ju ha ett Y-namn. :eek: Jag har själv ett Y-namn och det vet ju alla att har man det så är man kriminell. :o :D Allmänheten varnas! :cool:
 
Din kompis har inte upplyst dig om att det är böter på att lämna nyckeln i tändningslåset? Vilken skitpolis ... :meh:

Nyfiken... varför är det böter på att lämna nyckeln i tändningslåset? Och i vilka sammanhang gäller det?
Tacksam om du, som verkar insatt, kan länka laghänvisningen, det låter för mig lite märkligt om jag skulle kunna bötfällas för att lämna min bilnyckel i tändningslåset här hemma?
 
Nyfiken... varför är det böter på att lämna nyckeln i tändningslåset? Och i vilka sammanhang gäller det?
Tacksam om du, som verkar insatt, kan länka laghänvisningen, det låter för mig lite märkligt om jag skulle kunna bötfällas för att lämna min bilnyckel i tändningslåset här hemma?
Känns tveksamt att det skulle gälla för hemmatomten - som inte sällan är inhägnat område??
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp