Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Polisanmäl henne. sådanna ska aldrig få ha hund. Hon har nr1: haft hunden lös utan minsta koll. nr.2. Misshandlat dig och din hund. samt trakaserat er. hon har inge vett i kroppen. Så mkt. störda personer med djur. Har du polisanmält henne redan?

eller ja kanske inte misshandlat, men borde ju gå att få henne dömd för nånting. Förargelseväckande beteende mm?
:bow::bow:
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Fy sjutton vilken människa!!
Jag skulle också polisanmält henne.. nu vet du ju inte vem hon är men själva händelsen bör ju polisanmälas!

Om det är NÅGON som borde ha bättre koll på sin hund så är det HON. En hund ska inte bara dra ifrån och hälsa på en annan hund hur som helst, det tycker jag du ska tala om för henne nästa gång du träffar henne! Det är INTE ett ok hundhavande..
Hade hennes hund kommit springande till min hund (om min satt i koppel) så hade den hunden fått sig en rejäl känga.. Min hund blir vansinnig på andra hundar som är påträngande just när hon sitter i koppel. Detta är något vi jobbar på såklart men ännu ej helt fått bukt med!
Även i det problemet stöter vi på idioter som skäller för att vår hund är arg/osäker på andra hundar och då ska man inte ha den bland andra folk och hundar enligt dom.. Fast hur ska man annars jobba bort det? Vi behöver inte ha vår hund bland folk eller andra hundar alls men vi åker ofta iväg och tränar på detta för att få bukt med problemet! Här hemma bryr hon sig ju inte om andra hundar utan är som vilken leksugen hund som helst.. problemet uppkommer endast i koppel och bland stora folksamlingar med enstaka hundar. Jag gissar att hon helt enkelt bliir stressad och det är bara en vanesak.
När hon blir sådär ilsk så har vi ju fortfarande kontrollen så hon inte kan skada en annan hund men folk blir rejält arga! (OBS.. Hon låter mest, gör inga direkta utfall) Men ändå ska folk komma och ha åsikter om hunden och huruvida den har rätt att leva etc..

Det värsta var en gång hemma hos en bekant där det var fest. En utav festdeltagarna hade med sig en hund som enligt henne var kaxig och INGEN annan hund rådde sig på.. Jag sa då till denne att nu när vi hälsar med hundarna så får vi ta det på vårt sätt men ändå sket hon i det och släppte sin hund lös, varpå den springer mot min kopplade hund som såklart blir skitarg och då ger sig den hunden på min hund.. och ja, det blev lite fight där men inget allvarligare än att jag fick min att avbryta. Min hund är väldigt dominant och la sig över den andra hunden... Då fick jag höra att vår hund minsann var understimulerad och livsfarlig och att vi var olämpliga som hundägare!
Vår hund ser vi till att få till att arbeta med hjärnan minst en timme om dagen och har en väldigt bra vardagslydnad på henne!
Hade hon bara lyssnat på mig från början hade detta inte hänt och de hade kunnat få en bra start tillsammans.. det som hade funkat hade varit att jag gått fram med vår hund FOT för att kunna hälsa lugnt, hon får alltid sitta och vänta tills hon lugnat ner sig innan hon får gå fram och hälsa och då fungerar det! Men hundar som springer emot henne blir heeelt fel!
 
Senast ändrad:
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Galet, galet, galet!

Självklart skall du under dagen kontakta din lokala polis-station! Du behöver inte veta vem personen är vid den första kontakten utan det är viktigare att du pratar med polisen så tidigt som möjligt. (Att komma med anmälan dagar/veckor efter händelsen ser alltid "sämre" ut.)

Sedan kan jag ju bara peppa dej att vara mer "proaktiv" nästa gång ett hundmöte sker som du inte planerat för!
Våga säga stopp direkt om din magkänsa säger att det är det du bör göra.

Jag är ju en riktig "pest-hundägare" som sätter ner foten i alla samanhang och aldrig riskerar mina hundars hälsa/välbefinnande - eller för den delen min egen sinnesfrid ;) - för att andra inte har koll på sina hundar.

/Swat
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Ja, vad bra, då tror alla andra hundägare istället att det är du som har dålig koll och utsätter deras hundar för potentiell smitta, istället för att förklara varför man vill bli respekterad i sin önskan.

Om någon försöker kyssa mig på krogen och jag inte vill, då säger man väl inte att man har herpes? Man säger att man inte vill.


Har man på ett bestämt sätt förklarat för samma person vad man önskar och denne inte lyssnar (finns måååånga som inte lyssnar) så måste jag se till min och min hunds trygghet, till vilket pris som helst. Min hund och min hunds träning är det upp till MIG som hundägare att se till så den går till så schyst till som möjligt, och innebär det att jag måste vara elak, ärlig eller skrämmande så får jag ta det.

Har jag en hund som inte är hundra på inkallning tex, med störning så ser jag till att hunden inte ska behöva hamna i en situation vi inte är redo för i våran träning för det kan förstöra massor och då ser jag heller till mig och min hund än att någon blir lite ledsen.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Min hund och min hunds träning är det upp till MIG som hundägare att se till så den går till så schyst till som möjligt, och innebär det att jag måste vara elak, ärlig eller skrämmande så får jag ta det.

.

Du är ju inte ärlig om du säger att din hund har en smittsam sjukdom. Det är ju tvärtom en lögn, och en i mina ögon ineffektiv sådan, för att du inte får igenom det riktiga budskapet.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Om du stöter på henne fler gånger så be henne visa med sin hund hur du ska göra.. Beröm det hon gör och be sedan om hennes namn och nummer så att du kan höra av dig när du vill ha lektioner i hund uppfostran! Sen går du raka vägen till polisen och kompletterar din anmälan som du redan har gjort med namn och nummer!
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Ärlig i viss bemärkelse kanske jag skulle sakt. Får jag inte fram budskapet genom att vara trevlig och pedagogisk så tar jag i och sätter ner foten ordentligt, tills budskapet är uppfattat och jag kan ha trevligt med min hund igen.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Sedan kan jag ju bara peppa dej att vara mer "proaktiv" nästa gång ett hundmöte sker som du inte planerat för!
Våga säga stopp direkt om din magkänsa säger att det är det du bör göra.

Jag är ju en riktig "pest-hundägare" som sätter ner foten i alla samanhang och aldrig riskerar mina hundars hälsa/välbefinnande - eller för den delen min egen sinnesfrid ;) - för att andra inte har koll på sina hundar.

/Swat

Jag är väldigt "proaktiv", ingen har tidigare lyckats med att släppa fram någon hund till min eftersom jag säger ifrån direkt, inte alls otrevligt men bestämt och hittills har alla respekterat det, inget tjafs alls utom möjligen ett "varför då?".

Den lilla vovven har jag dessutom bara lös där ingen annan hund finns inom synhåll eftersom jag vet att jag inte har den lydnaden på honom än. Detta är ett gigantiskt fält och jag är fortfarande förundrad över hur denna människa och hund lyckades dyka upp utan att jag märkte det, hon måste verkligen ha skyndat sig sig ut ur skogen och efter oss. Innan jag hann registrera att det var en hund hade min vovve hunnit fram och hälsa så det fanns liksom inte så stor mening med att "säga stopp" eller "sätta ner foten". Skadan var redan skedd och efter det var problemet mitt på så vis att det var jag som inte hade en fungerande inkallning i den situationen, det sista jag ville var att agera irriterat eftersom det skulle minimera chansen att lyckas kalla in min hund ännu mer.

Jag säger som sagt inte att jag hanterade situationen helt rätt sedan, men sorry, jag känner inte att jag "riskerade min hunda hälsa/välbefinnande". ;) Dels för att jag inte vet hur jag skulle ha kunnat undvika situationen (jaja, alltid ha hunden kopplad) och dels sa inte magkänslan något alls från början, jag uppfattade det först bara som en sådär lite förvirrad, "snäll" hundägare som tycker att alla hundar ska få leka (det var uppenbart att hennes hund var gammal och glad, rätt "menlös") och tänkte att det skulle lösa sig direkt när jag förklarade att jag inte har tid och bad att hon skulle kalla in sin hund igen. Jag tror faktiskt inte att situationen artat sig bättre om jag direkt (när hundarna redan lekte) börjat härja om att min hund minsann inte får leka med andra hur som helst och att hon fan inte bara kan släppa fram sin hund till min...
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Jag försökte ju med den mer pedagogiska metoden där :angel: och undrade vad hon skulle gjort/tyckt ifall min hund hade en smittsam sjukdom. I sak håller jag dock med Gabbi, jag vill inte sprida rykten om att min hund är sjuk om den inte är det, eller att jag själv låter en smittsam hund springa omkring lös. Och självklart är det bättre att försöka få folk att förstå varför man inte vill att de ska få hälsa/leka hur och när som helst.

Men absolut, skulle det komma en ägare och/eller hund som jag bedömde som potentiellt farlig för mig eller min hund (eller någon man försökt förklara för hundra gånger redan) och det bara handlade om att hålla dem borta skulle jag definitivt kunna häva ur mig ett "kom inte hit, han har skabb!"
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Om du stöter på henne fler gånger så be henne visa med sin hund hur du ska göra.. Beröm det hon gör och be sedan om hennes namn och nummer så att du kan höra av dig när du vill ha lektioner i hund uppfostran! Sen går du raka vägen till polisen och kompletterar din anmälan som du redan har gjort med namn och nummer!

Visserligen var hon ett ärkepucko men så dum tror jag inte hon är att hon går på den. :D
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Men absolut, skulle det komma en ägare och/eller hund som jag bedömde som potentiellt farlig för mig eller min hund (eller någon man försökt förklara för hundra gånger redan) och det bara handlade om att hålla dem borta skulle jag definitivt kunna häva ur mig ett "kom inte hit, han har skabb!"

Hundra spänn på att man får tillbaka ett; "Det gör inget, det har min också!" isåfall.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Delvis KL

Precis... Har hänt förr för en bekant på bruks ;)

Jag är hellre ärlig: Kommer hunden hit så gör jag vad som står i min makt att stoppa den.

I ett fall hann jag inte varna ägaren, utan en välriktad spark (egentligen 2...) fick lov att stoppa den attackerande hunden. Ägaren gjorde INGET för att ta den/kalla tillbaka/what ever ens efter min attack på hunden. I TS fall anser jag dock att det hade varit att överreagera i detta fallet.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Men usch! Visst, kanske onödig kommentar (fast mycket möjligt att jag hade gjort samma sak), men sådär beter man sig ju inte oavsett.
Tycker du ska polisanmäla. Borde ju gå att göra trots att du inte har namnet (typ beskrivning av hund och ägare), så finns det ju iaf något.
 
Senast ändrad:
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Jag är ju en riktig "pest-hundägare" som sätter ner foten i alla samanhang och aldrig riskerar mina hundars hälsa/välbefinnande - eller för den delen min egen sinnesfrid ;) - för att andra inte har koll på sina hundar.

/Swat

Här sitter en till av den sorten :devil:
Det tog en sommar av många knasigheter vid hundmöten men till slut tröttnade jag på folk som glatt kopplade lös sina hundar för att leka med min hund som stuckit från mig, gapade på avstånd att jag skulle flytta mig och jag vet inte allt.

Mitt råd till alla är, säg ifrån, gör det med tydlighet och bestämdhet i rösten och med ett tydligt kroppsspråk som backar upp. Det är ingen idé att säga ifrån och sedan stå och le lite osäkert och bjuda in till diskussion.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

kl

Usch vilken människa alltså!! Påminner om min förra grannkärring, hemsk människa som blev förbannad över allt och inget och inte gick att prata med... Tror att hon hade någon slags störning för hon var inte riktigt riktig. Känner så väl igen det där att man vill undvika konflikter. Kollade alltid i nyckelhålet innan jag gick ut tex, och gick inte ut på promenad om jag visste att hon nyss gått ut... Usch!

På tal om puckade hundägare slutar man aldrig att förvånas. Jag och vovvan var ute på kvällskissning och hon var lös. Bakom ett buskage kommer en kvinna och hennes japanska spets, varpå min hund springer fram ett par m i deras riktning, RÅskäller och stöddar sig. Jag efter arg som ett bi och ropar och förbannar min olydiga, töntiga hund... vad gör kvinnan? Hon LÄNGER på sitt förbaskade tantsnöre och släpper fram sin hund till min! :eek: Alltså hur 'är man funtad då?

Okej att en liiiiten sheltie kanske inte är det mest skräckinjagande och hon är det mesigaste som finns, men det visste väl inte hon? :crazy: Det har hänt en gång till när jag skulle gå in genom porten, att hon har släppt fram sin hund så att den ska få hälsa... Inte säger hon något heller utan länger bara på flexikopplet.. Pratade i telefon vid sista tillfället men om det händer igen så kommer jag bli skogstokig!
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Jösses, ibland blir man bara mållös av människors beteende. Jag har haft min hund i snart fem månader och jag utgår alltid från att andra hundägare inte vill ha honom lekandes med sin hund såvida de inte säger det. Jag skulle inte heller bli särskilt glad om någon med flit släppte fram sin hund till min utan att be om tillåtelse. Ja, jag skulle nog tycka att de var tämligen korkade om de agerade som hundägaren gjorde i det här fallet.


Att sedan bli våldsam är ju ännu värre, hon lät sin irritation över att du inte ville/kunde låta din valp leka med hennes hund gå ut över er båda (du och din hund) på ett sätt som inte är acceptabelt. Klarar man inte av att andra inte vill vara med på ens nycker så tar man sin hund och går därifrån, och eventuellt ber om ursäkt för att man missbedömt situationen (vilket helt uppenbart inte var aktuellt för den här personen).


Gällande polisanmälan så anser jag att det definitivt kan vara aktuellt, då jag tycker att hundägaren betedde sig hotfullt. Jag är uppvuxen i en värld där hot och våld, om än ringa, aldrig är ok. Jag hoppas det går bra för dig och att hundägare som denna får veta att man inte beter sig som hon gjorde.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 622
Senast: ako
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 339
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 551
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp