Dubbelsidig hälta fram

Den är bara kollad kota o ner om jag fattade rätt.Är det så kan de mycket väl missat en senskada
Nja, när hästen kom in från början och var halt så lär de ju knappast ha skippat att kolla benen på den. Varför skulle de då bara kollat från kotan och nedåt? De lär ju ha kollat benen också men kommit fram till att hältan satt lågt och därefter fokuserat på det.
 
Har hästen skor på ?
Haft liknande problem som berodde på tunn hovvägg och lite blödningar i sulan efter den torra sommaren. Normal sko gjorde att hästen fick ont av sömmen som satt lite tajt. Den ömmade inget för visitertång och inga böjprovsreaktion er och inget på röntgen eller ul. Släkte på bedövning i hoven.
Hovis satte på sko med sömhålen längre ut och hästen blev som ny igen.
 
Någon som varit med om liknande? Hästen har under tiden hon varit halt inte haft någon svullnad, ingen puls, ömhet i hovarna eller värme. När hela hoven från hovled och nedåt bedövas bort blir hon ohalt så något är det ju uppenbarligen i hoven.
Kan det vara så att hon bara har extremt känsliga hovar? Ligament i hovarna?

Är det skillnad på underlag, hårt/mjukt?

Vårt sto har skada i nedre delen av sidoligamentet. På vanlig röntgen eller ul kan man inte se något, utan ser riktigt bra ut. MR visar en mycket ärrvävnad och även fraktur i fäste. Tyvärr dålig prognos. Vi har försökt, fått lång vila men tyvärr, nu har vi väl gett upp att hon skall komma tillbaka :/
Syntes mest på hårt underlag på volt. Fungerar nog som hyfsat aktiv promenadhäst.
 
Nja, när hästen kom in från början och var halt så lär de ju knappast ha skippat att kolla benen på den. Varför skulle de då bara kollat från kotan och nedåt? De lär ju ha kollat benen också men kommit fram till att hältan satt lågt och därefter fokuserat på det.
De verkar inte ultraljudat senorna el?
 
Är det skillnad på underlag, hårt/mjukt?

Vårt sto har skada i nedre delen av sidoligamentet. På vanlig röntgen eller ul kan man inte se något, utan ser riktigt bra ut. MR visar en mycket ärrvävnad och även fraktur i fäste. Tyvärr dålig prognos. Vi har försökt, fått lång vila men tyvärr, nu har vi väl gett upp att hon skall komma tillbaka :/
Syntes mest på hårt underlag på volt. Fungerar nog som hyfsat aktiv promenadhäst.

Också haft ligamentskada i hov. Pytteliten men påverkade hästen ändå. Den hästen blev aldrig bra igen, funkade inte ens som hagprydnad.

Skadan framkom via MR, kanske jag ska tillägga.
 
Min häst var halt på liknande sätt. Det visade sig vara inflammerade strålbensbursor båda fram, dock mest på höger. Har blivit behandlad och fungerar idag som promenadhäst och avelssto. Tävlingskarriären är tyvärr över. Min häst kräver specialskoning (ringskor och equi pak sula) båda fram för att fungera. Har försökt utan sulor och med andra sulor, med dåligt resultat. Mig gör det inget. Jag gör vad som krävs för att hon ska må väl.
 
Samma här!

1 grad halt på ena frambenet efter en grov tappsko på sommarbetet 2016. Hältan släcktes med bedövning hovled och ned. Inget syntes på röntgen eller låg UL. Hem med metacam, ingen förbättring.
Återbesök och behandling hovled, ingen förbättring.
Remiss till Uppsala och MR. Inget syntes på MR, men hästen var fortfarande tydligt halt till och från även under vila.
Bytte klinik och nya veterinären hittade grava inflammationer i läderhuden bägge fram. Troligen orsakad av felaktig skoning. Då hade min hovslagare skott henne helt normalt i lite mer än ett år. Nya röntgenbilder visade hur snedbelastad hovleden var p.g.a. för långa utsidor på något utåttåad häst.
Klinikskoning under ett år med täta röntgenkontroller fick bort den hältan. Hon kommer alltid att behöva skos av expert, och kan t.ex. inte gå broddad hur som helst eftersom ligament och läderhud är så känsliga på henne. Vi snittar t.ex. 4 hovbölder per broddsäsong.
 
Vad är det som gör att de tror det är hovlederna som är problemet? Den svarar ju inte på behandling där? Har hältan släckts med bedövnin i hovleden, och om ni isf bedövat-hur länge har bedövningen suttit innan hästen kollats?
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 338
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 484
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Ny Samsung?
  • Läka blåsa snabbt?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp