Dubbelsidig hälta fram

vanityfair92

Trådstartare
Hej. Köpte en ny häst i december förra året född 2014. Varit igång sen jag fick henne och gick på bete hela sommaren.
Började igångsättningen och efter ca 2 veckor visade hon hälta på VF. Hon fick helgen på sig men ingen förbättring så in till vet.
Halt på båda fram, mer på VF. Stod på Metacam 2 veckor och sedan återbesök. Ingen förbättring.
Blev behandlad i båda hovlederna fram, återbesök 3 veckor senare men ingen förbättring så behandling en andra gång i båda hovleder.
Återigen återbesök 3 veckor senare, ingen förbättring. Nu har hon vilat i snart 4 månader. Var inne på återbesök förra veckan och då fortfarande lika halt som innan men mer halt nu på HF istället.
Nu har vi äntligen fått en tid till MRT i Uppsala och hoppas att få någon klarhet i detta.
Någon som varit med om liknande? Hästen har under tiden hon varit halt inte haft någon svullnad, ingen puls, ömhet i hovarna eller värme. När hela hoven från hovled och nedåt bedövas bort blir hon ohalt så något är det ju uppenbarligen i hoven.
Kan det vara så att hon bara har extremt känsliga hovar? Ligament i hovarna?

Mvh.
 
hälta lågt på båda frambenen skulle kunna involvera strålben.
Är det testat med "grepp" vid hältutredningen? Dvs man sätter fast små "klossar" i tån, så att man får en bakåtbruten tåaxel. Det brukar kunna visa hälta om strålbenen är inblandade.
 
Yes min förra häst hade liknande sympton. Inte mycket halt, men halt på hö fram, ingen temp, ingen svullnad, värme eller andra yttre tecken på den halta benet, förutom att hon gärna stundvis vilade på det när hon stod uppbunden. Det hade hon aldrig gjort tidigare.

Vet (på Ultuna)kom fram till att det satt långt ner i hoven, men inget som kunde ses med vanlig röntgen. Magnetröntgen visade på en senskada på djupa böjsenan nere i hoven, inflammerad bursa och en defekt på strålbenet. Vad som var orsaken till vad kunde man inte säga riktigt.
Men jag tror att hon fick skadan i samband med att hon drog av sig en sko i transporten och på något sätt lyckats sparka sig själv i karleden under färd, eftersom det var efter detta som hältan kom smygande. Det tog nog en vecka innan hältan var helt synlig.

Efter lång rehab (jag tog det minst dubbelt så långsamt som vet rekommenderade för jag vill verkligen ge henne en ärlig chans), och 9 månader efter magnetröntgen (1 år efter skadan) var hon i full gång alla gångarter. Det höll i ca 1 månad innan hon blev halt igen på samma sätt på samma hov.

De senaste 3 åren har hon gått som avelssto, och har hos de nya ägarna precis börjat skrittas lite.
 
hälta lågt på båda frambenen skulle kunna involvera strålben.
Är det testat med "grepp" vid hältutredningen? Dvs man sätter fast små "klossar" i tån, så att man får en bakåtbruten tåaxel. Det brukar kunna visa hälta om strålbenen är inblandade.

Strålbenet är röntgat men syns inget där, även testad med "klossarna".
 
Yes min förra häst hade liknande sympton. Inte mycket halt, men halt på hö fram, ingen temp, ingen svullnad, värme eller andra yttre tecken på den halta benet, förutom att hon gärna stundvis vilade på det när hon stod uppbunden. Det hade hon aldrig gjort tidigare.

Vet (på Ultuna)kom fram till att det satt långt ner i hoven, men inget som kunde ses med vanlig röntgen. Magnetröntgen visade på en senskada på djupa böjsenan nere i hoven, inflammerad bursa och en defekt på strålbenet. Vad som var orsaken till vad kunde man inte säga riktigt.
Men jag tror att hon fick skadan i samband med att hon drog av sig en sko i transporten och på något sätt lyckats sparka sig själv i karleden under färd, eftersom det var efter detta som hältan kom smygande. Det tog nog en vecka innan hältan var helt synlig.

Efter lång rehab (jag tog det minst dubbelt så långsamt som vet rekommenderade för jag vill verkligen ge henne en ärlig chans), och 9 månader efter magnetröntgen (1 år efter skadan) var hon i full gång alla gångarter. Det höll i ca 1 månad innan hon blev halt igen på samma sätt på samma hov.

De senaste 3 åren har hon gått som avelssto, och har hos de nya ägarna precis börjat skrittas lite.


Visade hon hälta på bara HF eller båda fram?
 
Visade hon hälta på bara HF eller båda fram?

Hon var bara halt på hö fram. VF var helt ok.
Men det enda som visade senskadan, den inflammerade bursan och den lilla defekten på strålbenet var magnetröntgen. Vanlig röntgen visade bara att ligamenten var ok.
Det är dock oklart om defekten fanns före eller uppkom vid skadan. Om den har haft någon inverkan eller att det bara var så hennes strålben såg ut. Vad jag har förstått så är det först nu när magnetröntgen blir vanligare som man faktiskt vet variationen på hur strålbenet kan se ut.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 338
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 484
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp