Dum fråga ang. hundars kroppsspråk

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 8 414
S

Skuggabaldur

Många hundar jag träffat slänger fram tassen liksom. Sitter den ner så håller den upp tassen och lägger den i handen på en eller vill lägga den i knät. Samma om hunden ligger ner på sidan, om man kliar den på magen så vill den lägga tassen i handen på en.

Jag vet inte hur jag ska förklara, men hoppas ni fattar ändå. Det är BARA stora hundar som gjort så. Aldrig nån mindre ras:confused:.

Säkert en jättelöjlig fråga, men nu har jag funderat så länge så jag bara måste få veta:D! Är det en dominansgrej, en lek eller ja, vad betyder det? Och varför är det bara större raser som gör så? Eller är det så att jag bara missat det på mindre hundar?

Sv: Dum fråga ang. hundars kroppsspråk

Min gamla hund gjorde alltid så. Jag tror det är någon tillgivenhetsgrej. Men det ska bli intressant att se vad andra svarar.:)

Så gör min favorittik ofta. Det spelar ingen roll om jag sitter eller ligger - hon lägger upp sin tass på mig.

Det gör hon för att hon vill bli klappad. Hon börjar med att "slå" med tassen på mig. Kliar jag inte då så buffar hon på mig. Vill hon bli kliad, då vill hon bli kliad och då ska hon bli kliad enligt henne. :D

Den divan är världens sötaste :love:

En form av kontaktsökande antar jag. Har sett många olika sorters hundar -stora som små- göra det, och även katter.

Jaha, då vet jag äntligen! Det borde jag väl nästan kunnat lista ut själv, men men, är man trög så är man:D

Jag fick lära mej på hundkursen att det är dominans och ren uppkäftighet av hunden att göra så, personligen tror jag att det är individuellt vad det betyder.

Jag tror inte heller att det finns ett svar.

Säkert så har hunden märkt att det leder till något trevligt, att matte/husse fortsätter att klia.

Sen finns det ju ett par raser som löser många vardagsproblem med tassarna, håller i och fångar mat tex.

Min hund gör på på oss när han vill ngt väldigt väldigt innerligt (typ kissa omgående!). Han gör det även på matskålen när den är tom om han inte fått mat på länge, eller på närmaste pryl om han verkligen behöver gå ut men inte får ngn uppmärksamhet när han ber om det. Mest bara när han verkligen är i stort behov av att få som han vill.

Kan säkert betyda olika saker beroende på om han gör det på oss eller på saker, men i regel upplever jag att han vill ngt när han gör så. Han är ofta lite otålig och så fort han får uppmärksamhet reser han sig ofta och visar vad han vill eller vart han vill.

Min valp gör så på våran tik samtidigt som hon snuttar en i ansiktet, tycker även de kan liknas vid hund i sängen-vill fjanta och vara gosig- drar en tass i ansiktet på en...

Att de skulle vara uppkäftighet, får man nog lägga till ansiktsuttrycket för att veta...

Det finns inga dumma frågor!
Frågar man inte,får man aldrig något svar.
Min hund gör så när han pockar på uppmärksamhet.

Det finns inga dumma frågor!
Frågar man inte,får man aldrig något svar.
Min hund gör så när han pockar på uppmärksamhet.

Nä, det har du ju rätt i. Verkar som det finns lite olika teorier ändå. Uppmärksamhet har nog de hundarna jag mött som gjort så, velat ha, nu när jag tänker efter.

KL

Min yngre hund gjorde väldigt mkt så gentemot den äldre, som för att visa sej liten och snäll :)
Hon gör även så emot andra okända hundar som är äldre/större.

Min äldre hund gör så emot mej, när han vill ha mys men också om jag är arg.
Han vänder bort blicken och lyfter ena tassen för att "blidka mej"!

Lånar knappen lite!
Får jag oxå komma med en dum fråga?
Varför är skott rädsla så negativt på en hund?Förutom att hunden själv mår dåligt av det!

Jag fick lära mej på hundkursen att det är dominans och ren uppkäftighet av hunden att göra så, personligen tror jag att det är individuellt vad det betyder.

Ibland känns det som att man kan tolka ALLT som dominans och rangklättring i dagens hundsamhälle, men i detta exempel tvivlar jag starkt.

Lånar knappen lite!
Får jag oxå komma med en dum fråga?
Varför är skott rädsla så negativt på en hund?Förutom att hunden själv mår dåligt av det!

Bland annat gör det ju att hundar av många raser inte kan användas till det de är tänkta till. Tjänstehundar, bevakningshundar, polishundar, apportörer, jakthundar, alla raser som sorterar under dessa fungerar ju inte i jobb om de är rädda för skott.

Jag har ALDRIG sett någon hund vifta med framtassarna som ett tecken på dominans.

Beroende på hur och i vilken situation de gör det så är det antingen en inbjudan till lek eller kontaktsökande/kel.

Det låter som att instruktören på den hundkursen var så inkompetent att denne inte ens kan läsa av hundar..:crazy:

Bland annat gör det ju att hundar av många raser inte kan användas till det de är tänkta till. Tjänstehundar, bevakningshundar, polishundar, apportörer, jakthundar, alla raser som sorterar under dessa fungerar ju inte i jobb om de är rädda för skott.

Jo,det kan jag förstå!
Men tyder det på ett svagt psyke om hunden är skott rädd?
Har en hund som är skott rädd,och han är ganska vek.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 238
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 686
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 379
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka