Dum fråga ang. hundars kroppsspråk

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 8 414
Sv: Dum fråga ang. hundars kroppsspråk

Jag vet inget om det egentligen men det borde ju bero lite på av vilken anledning hunden är skotträdd. Min niomånaders är skotträdd (vissa typer av skott) och det kommer sig av att några ungar kastade smällare på henne strax innan nyår. Nu jobbar vi iofs lite på det och det går bort mer och mer så jag hoppas att det ska försvinna men jag är inte säker:(

Så hos henne borde det ju inte ha med psyket att göra att hon är rädd (vilken valp hade inte blivit det), däremot kanske det bör gå att få bort det om det är "bra" psyke på henne....

En dum fråga till!
Går det att träna bort skott rädsla?Hur gör du!

Jag kan inte heller den biten med skotträdda hundar, men det kan ju vara väldigt jobbigt både för hunden och ägaren.Att ha en hund som är livrädd varje nyår,varje påsk,valborg samt att inte kunna gå i skogen vi jakttider måste vara hemskt jobbigt.Däremot vet jag inte om det handlar om vekhet.Min teori som jag tror på är nog mer hur den blir "presenterad" för dessa ljud första gången,hur den upplevelsen blev.Då vi har en jaktgalen hund hemma som blir skitglad när det smäller (nu ska vi jaga!!!)så underlättade det nog vår andras hund beteende.Hon kikar till vad som låter men bryr sig inte mycket mer...

En dum fråga till!

Låt hunden sakta vänja sig och var långt borta i början.
Testa att på långt håll gå mot någon skjutbana och se om den reagerar.

Något du INTE ska göra är att ömka(finns det ordet?)hunden om den blir rädd,det förstärker bara.Låtsas som ingenting eller börja göra något annat.

Finns tydligen cd-skivor med raket o smälljud men jag har aldrig hört någon som använt dem,så hur de funkar vet jag inte.Lycka till!

Tyvärr så reagerar han på skott och smällare redan på långt håll.
Vet ej vad som hänt eftersom han är så rädd.
Han är en omplacerings hund,och jag fick honom när han var 2år idag är han 5år.Det är jobbigt för honom när det börjar att smälla,det ända som hjälper är att lägga honom i bilen där är han trygg.Han älskar bilen.

Jag har tyvärr inga tips att ge dig,men då han tydligen är väldigt rädd av sig(om han reagerar på lång håll)så kanske en sådan där cd med ljud ändå kan hjälpa till lite.Jag har läst om cd-skivorna här på buke så någon borde kunna hjälpa dig(!?)men jag tror de finns i de flesta zoo eller djuraffärer.

Och jag har den töntigaste hunden i världen, men hon är skottfast. Taskig mentalitet och skotträdsla går inte alltid hand i hand.

Förvärvad skotträdsla går att träna bort, men inte genetisk. Förvärvad skotträdsla hanteras som vilken förvärvad rädsla som helst.

Vi vistas en del i skogarna runtom skjutbanan t ex och promenerar där. Utmanar lite och går lite närmare efterhand som det går bättre och bättre. Desto tryggare hon blir med omgivningarna desto bättre funkar det med skotten. När hon blir rädd så ignorerar jag henne bara och fortsätter med det som jag höll på med så får hon haka på. Häromdagen var det några som smällde smällare här i kvarteret och då tittade hon inte ens upp så det funkar iaf:) får se om det går hela vägen...

Senast ändrad av en moderator:

Tips, åk till en BHK när du vet att de skjuter på plan (går att ringa och fråga) se till och vara där i god tid och när de ska skjuta så förösker du leka och härja med hunden så den uner lek får vänja sig vid ljudet. Alternativt köp en knall-pulver-pistol eller liknande som smäller lite och låt din hund leka med en annan och då och då komemr det ett skott, i början kanske du bara skjuter ett ! Det viktiga är att alla människor låtsas som de inte smäller och fortsätt och lek, sedan får man öka det lite till och lite till...PMa gärna

//Emme vars (familjs) schäfer ligger plats m. skott numera =)

En dum fråga till!

Nu är jag absolut inte insatt i detta alls. Vill bara påpeka att skotträdsla är genetiskt ärftligt och vad jag förstår är det ofta mycket svårt att träna bort. Om det ens går. Om en hund blivit skrämd att vara rädd för skott så är det en sak. Men genetiskt ärftlig skotträdsla är inte detsamma vad jag förstår.

Jag skulle aldrig skaffa mig en hund med skoddrädsla i föräldrarna.

Nu är jag absolut inte insatt i detta alls. Vill bara påpeka att skotträdsla är genetiskt ärftligt och vad jag förstår är det ofta mycket svårt att träna bort. Om det ens går. Om en hund blivit skrämd att vara rädd för skott så är det en sak. Men genetiskt ärftlig skotträdsla är inte detsamma vad jag förstår.

Jag skulle aldrig skaffa mig en hund med skoddrädsla i föräldrarna.

Det var ju väldans märkligt då min hund har gått från att så gott som hyperventilera och kissa ner sig till att i dagsläget mest vandra runt och stressa som värst vid skott. Visst har jag fått jobba arslet av mig för det. Men att det inte ens skulle gå är att ta i och överdriva alldeles vanvettigt.

Fast din hund är ju fortfarande skotträdd. Du har inte tränat bort det utan bara fått det hanterbart. Rädslan finns fortfarande.

Det är som jag skulle säga att min hund inte är rädd för folk längre. Hon varken attackerar eller flyr längre. Nu är det ju så att hon visst är rädd, men har fått verktyg för att hantera det. Den grundläggande orsaken till beteendet kan man inte ta bort, vare sig på min eller din hud.

kl

Angående tassen, så ser väl jag de som att om en hund lägger tassen på ryggen på en annan hund så tolkar jag det som en dominanshandling men om mina gör det på mig så är det mer för att pocka på uppmärksamhet om man ser till deras beteende i det stora hela.

Beror ju säkert på hur hunden blivit rädd.

Men det är klart de går att vänja dem vid ljudet, och slutar de bry sig helt skulle jag aif kalla det att det har "försvunnit"...

Som jag skrev håller jag inte riktigt med instruktören på kursen, min GD viftar med tassen för att påkalla uppmärksamhet ifrån matleverantörer, mysiga kelandemänniskohänder etc. Jag kan läsa av min hund så pass bra att jag märker att det inte är ngn form av dominans.

Jag vet inget om det egentligen men det borde ju bero lite på av vilken anledning hunden är skotträdd. Min niomånaders är skotträdd (vissa typer av skott) och det kommer sig av att några ungar kastade smällare på henne strax innan nyår. Nu jobbar vi iofs lite på det och det går bort mer och mer så jag hoppas att det ska försvinna men jag är inte säker:(

Så hos henne borde det ju inte ha med psyket att göra att hon är rädd (vilken valp hade inte blivit det), däremot kanske det bör gå att få bort det om det är "bra" psyke på henne....

En hund somär bra mentalt och i grunden inte är ljudberörd brukar sällan få bestående rädslor även efter en sådan händelse.

Ja, om det är så att alla reaktioner försvunnit i alla situationer. En hund som inte visar något i trygg hemmiljö behöver fortfarande inte ha blivit skottfast. Den har bara blivit habituerad.

En hund somär bra mentalt och i grunden inte är ljudberörd brukar sällan få bestående rädslor även efter en sådan händelse.

Ibland blir jag bara förvånad över folks inställning!
Så en hund som får smällare kastad på sig,är inte mentalt stabil om den
reagerar på skott ljud efter det???Herre gud,det är djur vi håller på med inte några robotar!

En hund som är skottfast på riktigt får inte bestående men av det, nej. Det är vad skottfast betyder. Min gamla hane fick smällare kastade under magen som valp och det bekom honom inte, trots ömkande matte som gjorde alla fel man kunde göra. Inte heller nuvarande tönthunden blir rädd av smällare på nära håll.

En hund som skapar negativa minnesbilder av några smällare är inte en mentalt bra hund. Den är ganska vek och troligen ljudkänslig. En hårdare hund kan reagera, men glömmer snart det obehagliga. Det är den här inställningen man ska ha för att få fram skottfasta och bra hundar. En mesigare inställning ger meshundar.

Kolla på MT och L-test där man ibland skrämmer skiten ur hundarna. Det är ljud och overaler som kommer flygande utan förvarning. En bra hund agerar, kontrollerar och avreagerar utan att skapa en negativ minnesbild. Den sämre hunden kommer ihåg det otäcka.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 248
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 384
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈