Dum fråga ang. hundars kroppsspråk

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 8 414
Sv: Dum fråga ang. hundars kroppsspråk

Okej, jag förstår vad du menar.
Men då måste det ju ha med hunden psyke att göra.
Jag menar att en vek hund oftare är skott rädd.

Skotträdsla är så knepigt att det inte behöver ha med vekhet att göra. Om man är mycket nogrann med att avla enbart på skottfasta hundar kan man få även de vekaste exemplaren att vara skottfasta. Min egen är ett exempel på det.

Dock hänger det ihop med ljudkänslighet.

Men lustigt nog inte alltid! Min hund är skottfast både på MH, MT och till vardags och har fått smällare kastade på sig utan att så mycket klippa med öronen(trots att jag hoppade till). Däremot är han tyvärr definitivt ljudkänslig och reagerar ganska kraftigt på gnisslet från tunnelbanespåren. Det är inget problem att åka med honom ändå(jag gör det så gott som dagligen nu) och så fort vi klivit på slappnar han av men det märks att han tycker att det är obehagligt när vi står och väntar och det passerar tåg.

Men ,jag tror inte att din hund är rädd för gnisslet från tunnel banan.
Utan att det gör ont i öronen och det är en helt annan sak.

Men jag tycker inte att det spelar så stor roll vad ljudkänslighet beror på om den inte är tillfällig pga t ex öroninflammation. Det är ju fortfarande något som gör att hunden upplever obehag och inte fungerar optimalt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 248
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 384
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka