dum fråga. !!!

L

Lillfisen04

Jag är inte så hemma på dressyrdetaljer. Jag rider egentligen bara westernridning men har nu börjat lite smått att även komplettera min träning med att rida lite dressyr för att få få lite bättre samlinge.

Kan någon förklara exakt för mig vad en sluta är och vad en öppna är ? Vet ju att man flyttar och böjer hästen åt något håll men inte riktigt hur och vad som är skillnad på en öppna och en sluta.
Har en känsla av att det är samma saker vi gör i westernridningen men vi kallar det för andra saker.

Tack på förhand.!
 
Sv: dum fråga. !!!

Öppna är när framdelen går innanför spåret och bakdelen på spåret. Hästen är böjd och ställd från rörelseriktningen.Man kan tänka som att man ska påbörja en volt, öppna den, och sen fortsätta rakt fram.

Sluta är när bakdelen går innanför spåret och framdelen på. Hästen är böjd mot rörelseriktningen. Som när man avslutar en volt, sluter den.
 
Sv: dum fråga. !!!

aha...då hänger jag med...Det är ju precis dom där övningarna vi brukar göra. Fast våran westerntränare kallar det för något annat..!
 
Sv: dum fråga. !!!

aha! där ser man :smirk: vad kallar ni dem?
 
Sv: dum fråga. !!!

Ett litet tillägg bara:

Vilken kroppsdel som är på spåret eller innanför avgör inte om det är en öppna eller sluta, då de kan ridas förvända. Vet flera som bestämt har hävdat att hästen går i en öppna, även om hästen varit böjd i rörelseriktningen, eftersom framdelen varit innanför spåret. Eller att en skänkelvikning längs långsidan var en öppna, eftersom framdelen var innanför spåret...

Det som avgör om det är en öppna eller sluta är hur hästen rör sig och är böjd, inte var kroppsdelarna är placerade efter ridhusväggen. Sen är det ju en annan sak att man oftast rider öppnan med framdelen innanför och slutan med bakdelen innanför... ;)


Vill bara säga det, eftersom det uppenbarligen lätt blir missförstånd. :)
 
Sv: dum fråga. !!!

Det viktiga är att hästen ska vara böjd i bålen och lite ställd i nacken.
Det är ju samlande rörelser!
 
Sv: dum fråga. !!!

Hej! Jag tycker att det är jättebra att du inte rider enabrt western. De flesta hästar gillar omväxling i sitt arbete. Jag brukar tex. tömköra, longera, träna NH, rida ut, rida dressyr mm på min häst för att han inte ska bli uttråkad. Om jag kunde Westernridning skulle jag ha ridit det också :P Men ponny är en ricktig hejjare på "Slid-stop" eller vad det kallas när hästen tvärnitar, haha. Han tvärnitar på en gång man krmar på handen, så om man inte vill ha det får man driva mer äm man håller igen.
Elin
 
Sv: dum fråga. !!!

Hon kallar det för Count the....(någonting) kommer inte ihåg just nu. Hon är inte svensk och pratar lite svengelska ibland så det är svårt att hänga med i alla utrycken emellanåt.

Jo, sen ett par andra saker som jag skulle vilja ha lite tips på.

Vi har börjat lite med att skritt över upphöjda bommar..Ser ju himla lätt ut när andra gör det men fasiken vad svårt det är. !!!!
Min häst är rätt dålig på att lyfta på fötterna och verkar tycka det är otroligt onödigt att skritta över en upphöjd bom.
Har fått honom att gå över några gånger, men han tvekar mycket och har mer än en gång snubblat över och rivit alltihopa.
Har även provat att driva på lite mer så han ska trampa på över, men då stannar han till och tar ett skutt över istället...!!
Hur ska man träna på detta ?
I vissa moment i westernridningen så kan det bli att man ska både skritta och trava över upphöjda bommar. Och då är det ju inte bara en bom som jag tränat på nu utan flera på rad. Just nu känns det väldigt långt bort att vi ska fixa att trava över flera upphöjda bommar.. :crazy:

Och sen har vi även lite svårt med ökad jogg..
Joggen som vi har i western går ju vääldigt sakta och samlat, men vi ska även kunna öka på den lite i plesure när vi tävlar..Jag har även svårt att få till det utan att han ska slänga upp huvudet och stressa iväg. Det är väl för att han är så van att gå sin sakta jogg och inte orkar trycka på lite extra för att öka på..eller. ??
Vill gärna ha tips på hur man tränar det också.

Oj...vad bra dressyrforumet vad kände jag...har aldrig fått så här mycket hjälp på någon annan sida. !!! Jättekul att ni hjälper mig gammal inbiten westernryttare.!!!! :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dum fråga. !!!

Puttar upp lite....väntar med spänning på era svar !
 
Sv: dum fråga. !!!

Haha, jag förstår precis vad du menar med att din häst tycker det är onödigt att gå över små bommar ;) Inte för att min häst tycker att det är onödigt, men en annan häst tyckte att antingen ska vi hoppa över hela serien, gå bredvid eller rusa rakt igenom :p
Elin
 
Sv: dum fråga. !!!

Reining (eller nåt annat? :o )ÄR väl motsvarigheten till "engelskridningens" dressyr?
 
Sv: dum fråga. !!!

Western är ju en form av dressyr, det stämmer. Sen finns det ju olika moment i westernridningen där det krävs olika specialiteer.
Pleasure t ex där ska man visa upp hästen i alla gångarter på fyrkanspåret tillsammans med andra hästar. Hästen ska vara så avslappnad och mjuk som möjligt på långa tyglar.
I Trailen rider man ett mönster med olika hinder, gå över bro, öppna grind, genom koner och bommar på olika vis. Här måste hästen vara väldigt lydig och lyhörd. Mellan hindren ska man även rida hästen i skritt, jogg el. galopp. Mönstret görs av domaren.
I Reiningen krävs det också en väldigt lydig häst. Man rider ett speciellt mönster i galopp, slidestopp och spinn även ryggning. Tempoväxlingar...
Westernridning är också olika mönster man rider. Galoppombyten ingår och oftast även koner.
Western Horsemanship, alla gångarter visas upp, volter mm mm.
Mönstret görs av domaren.
 
Sv: dum fråga. !!!

Oj, va mycket att hålla reda på!
Elin
 
Sv: dum fråga. !!!

tips med bommarna:
Kommer du över dom bättre när dom inte är upphöjda? Prova rida lite över några vanliga bommar, som hästen inte KAN riva, och sedan kan du ju smyga in en eller ett par lite högre mitt i serien så att det inte blir någonting annorlunda, bara ett lite större kliv.

Om den alltid är oförsiktig med tassarna är det bara att ge sig ut i skogen och rida, tvinga den att kontrollera hur den sätter ner fötterna. Trevligt för både hästen och ryttaren dessutom :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 708
Senast: Stefffie
·
Utrustning En lite dum fråga egentligen kanske men jag fick med en dressyrsadel thorowgood T8 nu när jag köpte min häst, som är utprovad och passar...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 125
  • Artikel
Dagbok Förlåt att dethär nog inte blir så bra skrivet. Men som ni kanske vet så är jag ihop med en kille som jag kallar för T. Och han är min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp