Dum fråga

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Katana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 816
K

Katana

Har en häst som saknar framåtbjudning. Ok kondition men har ingen "lust" att jobba. Hullet är fint.

Idag får hästen müsli, ett fullfoder och hö. Ger en skvätt olja dagligen också.

Vad ger ni för att öka på pigghet? Förutom mer havre? Tidigare ägare sa att hästen "snedtänder" på havre så det har jag inte vågat börja ge.

Sv: Dum fråga

Hej!
Ibland beror det bå vad man gör med hästen. Rider du mycket i ridhus och tränar hårt? Rider du ut mycket? Du kanske bara rider ut? Eller rider i paddock eller ridhus?

Jag kan bara säga att i förra stallet kunde man bara rida ut i skogen, och visst det va mycigt men hon var ganska lat och så. Nu har vi ridhus i det nya stallet och rider i ridhus 3-4ggr per vecka och rider ut ca 3ggr per vecka. Och hon har blivit mycket mer frammåt i både ridhus och uteritt eftersom hon samlar energi ute för hårt jobb inne och uppskattar då att få vara ute och ridas mer eftersom det inte är vardagsmat. Men som sagt vet jag inte hur du jobbar din häst men det är att rekomendera att mixa arbetet.
Visst kan foder ge mer energi, men knappast mer vilja att arbeta... möjligt då att extraenergin som skulle tillföras konsumeras i hagen genom att han springer där han tycker det är kul..

lycka till!

Jag tror inte att en hästs "pigghet" (eller brist på...) bara har med utfodringen att göra - hästens personlighet är i allra högsta grad inblandad också! Har hästen alltid varit sådan? I så fall finns ju risken att det faktiskt är en häst utan särskild "lust" att jobba. Har hästen däremot blivit sådan, från att tididgare varit pigg, då skulle jag misstänka att den var sjuk, förutsatt att foderstaten är korrekt beräknad för din häst (men det verkar den ju vara i och med att du säger att den har lagom hull).

Jag har själv en häst som när han mår bra är oerhört pigg, så jag blev väldigt konfunderad när han plötsligt "lade av" och inte ville gå. Det visade sig att han hade ont i munnen! Han visade inte på minsta sätt att just munnen gjorde ont, utan blev bara "tråkig" att rida, kändes som att köra bil med handbromsen åtdragen.... Men så fort tänderna var fixade, så blev han pigg igen!

Håller med dig. Folk glömmer helheten och fokuserar för mkt på fodret, räknar och strävar efter den perfekta foderstaten.

Vissa hästar är av naturen lata... Sen skulle jag se över ridningen, är den rolig för hästen? Omväxlande? Får hästen lagom mkt träning?

red en häst för utbildning och det var ngt av de slöaste jag suttit på trots korrekt foder MEN när han väl lossnade och fick upp ryggen då j****r fick han enegi till att jobba,det blev som en helt annat häst har aldrig ridit en häst som det var så enorm skilland på antigen var seg som cola och då va han inte rikigt loss,eller så var så pigg så...men det kom bara fram när han var helt genomriden..såger inte att fallet är så med din häst men kanske ngt att reflekter över

Ut o rejsa i skogen lite, om han tycker det är roligt.

Hoppa naturhinder? Skippa krav på formen i skogen och låt han sträcka ut i snabb trav och låt han bestämma tempo lite, kanske vill han rulla över i galopp?

Har han hästkompisar att leka med i hagen? Leker han alls? Trivs han i boxen/spiltan/hagen/med kompisarna?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 502
Senast: Edla
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 510
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 707
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka